Sågverk (mindre)

Kedjor och svärd

15 inlägg 8259 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kedjor och svärd

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78474 Var köper man kedjor och svärd till lennartfors sågverk billigast?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Kedjor och svärd

blev  
#79123 Jag har en Solosåg men det går nog med samma kedjor, kolla logosols hemsida eller bamse.
Jag brukar köpa av logosol

Användarvisningsbild

Re: Kedjor och svärd

bmbamse  
#108503 Hej!

Jag kapar denna tråd lite, om det går för sig...

Jag har tänkt prova på att såga en eller annan stock, och tänker därför göra det lätt för mig och köpa logosols timmerjigg för att prova lite, innan jag ev investerar i en solosåg eller dylikt. Sågen jag tänkt ha på jiggen är en husq 154 och den har ju .325 tums delning.

Min fråga är om det finns någon direkt nackdel med den delningen vid klyvsågning?
Har redan kollat att det finns .325" klyvkedjor att beställa från oregon via Sylva Forest här på orten...

Det verkar som det är uteslutande 3/8" som används, men hänger det ihop med att det är den delningen på stora motorsågar?

Avatar Fallback

Re: Kedjor och svärd

ulfgustav  
#108506 Ja så är det nog 3/8 delning gäller för sågar med höga effekter

Avatar Fallback

Re: Kedjor och svärd

axwell  
#108529 Det går utmärkt med Oregon 95R, från 182 kr + moms och uppåt beroende av längd hos Sibro.se. .325 kedjor har tätare mellan tänderna, svärdet fladdrar då mindre och du får en jämnare yta på snittet.
Hög kedjehastighet och måttlig matning, liten underställnig på ryttarna ger plank som påminner hyvlat.

Användarvisningsbild

Re: Kedjor och svärd

bmbamse  
#108726 Tackar för synpunkterna!!

Då gör jag nog inte bort mig helt mao.

Skönt att ha detta forumet för att "testa" sina tankar innan man ger sig på något nytt.

Tack för tipset om sibro, axwell, ser ut som att jag skulle kunna komma en hundring billigare undan per kedja därifrån!

Avatar Fallback

Re: Kedjor och svärd

superdave  
#167561 jaha då är våren här och sågen ska kläs av för lite arbete men för det behövs ett 16" svärd förstås. är det fortfarande sibro som gäller? logosol har ju bara 3/8 delning och jag vill inte byta pga att flong nya kedjor redan finns hemma plus att 20" svärdet jag har är .325.

168SLGK095 är ett artikel nummer hos sibro men infon är knapphändig vilken bredd kan spåret tänkas ha?

det bästa vore ju om man kunde få nåt paket med flera kedjor och svärd förstås men deras paket är ju med 3/8 delning

så var får man tag på lämplig skärutrustning?

Användarvisningsbild

Re: Kedjor och svärd

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167581 168SLGK095 är ett .325 svärd med 1,5 mm spår. Ingår t.ex. i http://www.oregonchain.com/pro/products ... 105712.htm. K095 mount är lilla HVA-fästet.

Avatar Fallback

Re: Kedjor och svärd

superdave  
#167585 jaha där ser man, jag behöver en spårbredd på 1,3... typiskt

Användarvisningsbild

Re: Kedjor och svärd

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167586 Då heter svärdet 160SLGK095

Avatar Fallback

Re: Kedjor och svärd

superdave  
#167588 jag fullkomligen älskar det här forumet! alltid nån som vet nåt. kan man ha en kedja med 68 drivlänkar till det svärdet?

Användarvisningsbild

Re: Kedjor och svärd

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167590 För .325 skall det vara 66 länkar. 68 kan kanske fungera med 8T drivhjul och rejält utdraget svärd.
http://www.oregonchain.com/pro/lookups/ ... LangId=ENG
Fyll i såg och andra data så hittar du ett antal olika svärdsförslag.

Avatar Fallback

Re: Kedjor och svärd

axwell  
#167591 Läste (på detta forum?) att Oregon skall sluta med klyvslipade kedjor i .325, säljs för dåligt.

Om det stämmer är det kanske lika bra att acceptera ett 3/8" klyvpaket.

Användarvisningsbild

Re: Kedjor och svärd

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167592 Jag har båda sorterna men kör numera bara 3/8 och helst Stihl PMX-kedja, artikelnummer 3614-000-0072 hos Logosol för 20" svärd (0058 för 16")

Avatar Fallback

Re: Kedjor och svärd

superdave  
#167593 th, när jag köpte verket av en handlare fick jag med 68-länkars kedjor, hur långt skruven är utskruvad vet jag inte riktigt men det är 7-håls drev som sitter på nu

axwell, jag har för mig det också men jag har .325 på motorsågarna och vill gärna slippa byta slipskiva på slipen så länge det bara går plus att jag ju har .325 på 20"svärdet. att byta ringdrev dom enstaka gångerna jag behöver det långa svärdet är lite för meckigt tycker jag och att köpa nya kedjor till 20"svärdet slipper jag gärna också. förra våren köpte jag i panik still-kedjor, 68DL, och slipade om dom till10 grader, mycket bra kedjor förövrigt, höll myycket längre innan dom gick av. men dom var ju lite dyrare....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).