Sågverk (mindre)

Ecosågen - ett vettigt köp?

9 inlägg 25711 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ecosågen - ett vettigt köp?

Skogshuggarn  
#62531 Synpunkter?.

http://www.ecosagen.se/ecos.htm

Någon som vet vad den betingar för grundpris i resp motoralternativ?.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Ecosågen - ett vettigt köp?

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62597 Jag har tittat på det "live" på Elmia, några gånger och har uppfattat Ecosågen som ett gediget och kvalitativt sågverk..
Det verkar såga med god precison och ger en bra yta på virket..vilket ett klingsågverk inte alltid gör.
Framför allt så verkar det inte så sårbart, så som en bandsåg kan vara med typ, föroreningar i bark och dylikt...och sedan så verkar det ganska så snabbt i sågmomentet.Snabbheten i sågning beror ju till stor del på logistiken runt omkring och inte bara på sågverket.

Någon som borde kunna svara på hur det verkligen funkar är ju "Nolltax AB"...om jag inte missminner mig så äger och använder han Ecosågen..
...Sedan är det ju om man kan få ett begripligt svar och en förståelig redogörelse i från honom, förstås.. :roll: :smile:

Prisbilden har jag tyvärr, inte en aning om..och vet heller inte hur ett basutförande ser ut..

Hoppas att "Nolltax" kan ge dig lite prisinfo. och om det är ett vettigt köp.

MvH. Ulf

Avatar Fallback

Re: Ecosågen - ett vettigt köp?

mrlynx  
#62598 Det annonseras ut på blocket så kolla http://www.blocket.se/kalmar/Sagverk__timringsfras__hyvel_elverk_10992871.htm?ca=2&w=3.
Men 226000 och uppåt känns lite häftigt då man får bandsågverk för mindre pengar.
Jag har tyvärr inte sett det i drift så jag har inga åsikter om funktionen.

Användarvisningsbild

Re: Ecosågen - ett vettigt köp?

Skogshuggarn  
#62647 Tack för svar!

226000:- :surp:

Är inte det vädigt nära KARA/LAIMET priserna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ecosågen - ett vettigt köp?

Nolltax AB  
#69558 Ni kan ej såga panel med en Eco-såg.
Ytan blir för slät. Färgen fäster ej.
Hellre då nån billig kedjesåg, typ Bamse. Tror jag, ej testat men har för avsikt...
Avser Ni såga faner däremot.....
Jag har snittat loss 2-millimetersskikt från 6metersstock, 8 tum bred....

Avatar Fallback

Re: Ecosågen - ett vettigt köp?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69613 Är nöjd med min Ecosåg har haft den sen -95. Körde rätt hårt i början men numera mest till husbehov. Ska du förädla ditt egna virke och jobba ensam så är det rätt såg. Ska du köra stora volymer och ha anställt folk så ska du ha en traditionell klingsåg.
Bandsågverk vet jag inget om men något säger mig att det är skit.
Det går utmärkt att rödfärga sågytorna men panel ska klyvas ur plank med torrklyv.

Avatar Fallback

Re: Ecosågen - ett vettigt köp?

Nolltax AB  
#69679 Rent spontant anar jag en aversion. Hänt förr iofs...
Å andra sidan, vem bryr sig....?

Avatar Fallback

Re: Ecosågen - ett vettigt köp?

sködarförare  
#77859 Vilken redovisning kan du inte vara lite mera seriös Nolltax eller vill du inte ha konkurens.

Avatar Fallback

Re: Ecosågen - ett vettigt köp?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77936 Stora fördelen med Ecosågen är väl att det går att kanta samtidigt som man sågar !
Jag ska kanske bjuda ut mitt kantverk som aldrig blev använt, till någon bandsågare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).