Sågverk (mindre)

Sågspån

15 inlägg 14363 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågspån

blev  
#57839 Jag har en solosåg och då blir det mycket spån, nu vill en hästägare köpa av mig, jag har spån i 1000liters säckar och funderar på lämpligt pris/säck.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Sågspån

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57842 Det är väl bara att fråga på ett sågverk hur mycket dom tar,ingen ide att vara för billig.Är väl nästan lite guldläge på spån i dag när produktion är på väg ner vid sågverken?

Användarvisningsbild

Re: Sågspån

masterchief  
#57849 Se till att inte blanda i tallspån.
Terpentinet gör tydligen att hovarna far illa..

Avatar Fallback

Re: Sågspån

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57853 enligt en häst ägare här som ja frågade om hon ville ha spån från min vedmaskin sa att det inte var bra med spån sågat med kedja eftersom det innehåller olja, om det är så ellr inte ska vara osagt men om man inte ska ha tallspån i så tänkte ja iaf nämna det...
men det vore skönt att bli av me spånet, det blir ju som sagt en del...

Avatar Fallback

Re: Sågspån

Bucken  
#57886 jag tar 50-80:- m3 beroende på hur gärna jag vill bli av med det.
Är vanligt klyvspån från cirkelsåg iofs.

säljer dock inte till hästägare då de oftast är för gnälliga/kräsna/krångliga. (många, inte alla)

Avatar Fallback

Re: Sågspån

orre  
#58102 Jag tar 100 kr/m2 +moms

Avatar Fallback

Re: Sågspån

Nolltax AB  
#58118 Är spånet ej torrt andas det för lite. Risk för skada på hov.
Skaffa liten pelletspress.....

Avatar Fallback

Re: Sågspån

sködarförare  
#64832 Ja det där med pelletspress har jag o funderat på men går det med sågspån är det inte bara kutterspån man bör pressa.

Användarvisningsbild

Re: Sågspån

Mellis  
#76963
sködarförare skrev:Ja det där med pelletspress har jag o funderat på men går det med sågspån är det inte bara kutterspån man bör pressa.



är det någon här som har erfarenhet av mindre pellets pressar från typ egen såg & hyvel?? vore kul å få lite info inför ev kommande investeringar (kanske skulle vara ny tråd men börjar här i alla fall)

Avatar Fallback

Re: Sågspån

Nolltax AB  
#76967 Optimalt är 8 millimeters råvara. Spånkvarn finns.

Avatar Fallback

Re: Sågspån

orre  
#77543
sködarförare skrev:Ja det där med pelletspress har jag o funderat på men går det med sågspån är det inte bara kutterspån man bör pressa.

Jag har hört att max fukthalt är ca 14% så någon form av spåntork behövs.

Avatar Fallback

Re: Sågspån

sködarförare  
#77858 Läppeställaren har ju en anläggning men är priset 500000 så blir man ju lite skeptisk.

Avatar Fallback

Re: Sågspån

valtra a 72  
#77860 Skaffa en spånugn och elda upp spånet .Har själv haft en sådan i flera år och det funkade skitbra.

Avatar Fallback

Re: Sågspån

sködarförare  
#79400 Vilken fukthalt har du på spånet.

Avatar Fallback

Re: Sågspån

valtra a 72  
#79425 Nysågad rå sågspån funkar bäst.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).