Sågverk (mindre)

Sågning av telestolpar

11 inlägg 12587 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågning av telestolpar

Bucken  
#54421 Vad säger ni sågskallar där ute om sågning av telestolpar/elstolpar?

Brukar ni tacka ja när folk frågar?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Sågning av telestolpar

orre  
#54448 Har aldrig fått frågan men jag skulle nog tacka nej.
Alternativt något bra "avtal" som gör det lönsamt trots spik, isolatorer och annan skit i stolparna.....

Användarvisningsbild

Re: Sågning av telestolpar

swe#kipp  
#54468 har aldrig klyvsågt stolp men vet att nätr jag kapat några så så tar kedjornra väldigt med stryk av allt som finns i stolparna :???:

Användarvisningsbild

Re: Sågning av telestolpar

totte  
#54476 Det är inte bara spik och skruv och annat järnskrot, om en stolpe stått utmed en väg så är alla ytsprickor impregnerade med vägdamm, det slöar nåt fruktansvärt. Man bör ha hårdmetallredskap för att såga i sånt. Så om jag hade haft en såg hade jag vägrat.

Användarvisningsbild

Re: Sågning av telestolpar

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54492 Är de inte impregnerade med kreosot eller arsenik. Skall sågning ske bör ni tänka på arbetsmiljön, det kan ju inte vara nyttigt att andas in arsenikdamm.

En vän till mig som är mycket händig fritidssnickare hade fått någon att såga kreosotbehandlade stolpar. De hade sågat plank. Nu var det så att han byggde en sommarstuga med dessa plank som golvåsar. Det resulterade i att stugan luktar kreosot invändigt. Inte alls bra eftersom sambon vägrar att bo där. Dock kommer säkert golvåsarna att fungera rent konstruktivt i många år.

Avatar Fallback

Re: Sågning av telestolpar

Bucken  
#54501 Jo, kreosotlukten går inte av för hackor!
Körde nämligen ett parti förra veckan. hade munskydd för att stå ut. ;)

Körde med sämsta klingan för säkerhets skull. ganska bra val visade det sej.
Hade kommit överens med köparen att han ansvarade för att samtliga skruvar, spikar och skyltar mm var bortplockde. Gick bra tills hälften av stockarna, så small det till och 4 tänder slogs av.
Han får iofs betala omtandning mm så jag går väl inte med nån större förlust.
Var bara lite nyfiken på hur ni andra resonerar med tanke på slitage och hälsorisk. Kan tänka mej att det inte är nån höjdare att såga stolpar med svärdssåg... fila efter varje skär! ;)

tack för svaren allihop.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågning av telestolpar

orre  
#54520 Fick du ju sämsta klingan omtandad "gratis" :P

Avatar Fallback

Re: Sågning av telestolpar

blev  
#54532 Jag har sågat två stolpar till fyrskäringar med solosågen och gör aldrig mer om det förstörde både svärd och kedja :???:

Avatar Fallback

Re: Sågning av telestolpar

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54546 När man sågar upp stolpar, vad kan man använda det virket till då?

Avatar Fallback

Re: Sågning av telestolpar

Bucken  
#54608 de jag sågade åt skulle bygga bryggor.

själv är min spånlada byggd av stolpablock där bara 2 ytor är bortsågade.

fördelen är väl att du slipper gjuta plintar mm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågning av telestolpar

Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54622
kjugekarlsson skrev:När man sågar upp stolpar, vad kan man använda det virket till då?

De är klart att det finns användningsområde för virket. Förenklat kan man säga att detta virke kan nyttjas i träkonstruktioner som riskerar att börja ruttna pga kontakten med luft/vatten, utomhus.Tänk att det virke ni sågar av el/telestolpar torde vara i samma klass som det enklare tryckimpregnerade virket man kan köpa på byggvaruhus. Exempelvis kan man använda det för trappor, enklare broar, trallvirke i uteplatser, bryggor samt pelare i fria luften. Dock bör man undvika att nyttja det i inomhuskonstruktioner för bostäder.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).