Sågverk (mindre)

Minisågverk/timmerjiggar

3 inlägg 5515 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Minisågverk/timmerjiggar

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35729 Ni som har "minisågverk" typ timmerjiggen, etc. Hur tycker ni de fungerar?

Har funderingar på att inskaffa något "litet" för sågning, men funderar på om det är praktiskt, eller om man bara står och förbannar sig när allt blir skevt och ångrar att man inte investerade lite mer rejäla grejer redan från början.
Har man en skaplig motorsåg redan så är ju investeringen inte så stor precis....



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback
blev  
#35738 Det beror på hur mycket du skall såga. Jag har solosågen och är nöjd med den. man klarar 3-4 stockar/h om det går bra.
Om du har tur kan du hitta begagnade rätt billigt på blocket framförallt M5 eller liknande.
Och för jag tror mer på såg med bänk än timmerjiggen om man inte skall såga mycket grovt virke.
Satsa också på elsåg för det är mycket högre kapacitet

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35742 Beror som sagts ovan mycket på hur mycket som ska sågas. Jag har ju en Big Mill med hemmagjord träbänk. Funkar bra men om man som jag har 4 mil till skogen från hemmet så har jag inte möjligheten att gå ut o köra ett par timmar då o då. Mer än 15-20 stock skulle jag inte ge mig på per säsong så som jag har det nu. Man sågar 1-2 stock i timmen med det jag har.

Big mill/Timmerjiggen ställer nog lite högre krav på sågaren oxå, det är lätt att glömma dra åt ställskruvar o så o då blir det skevt o snett.

En annan fördel för mig var att jag hade aldrig kunnat såga den där ekstocken här hemma utan Big Millen

Magnus M

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).