Sågverk (mindre)

Vilken typ av sten till spets-härdade tänder, bandsågverk.

35 inlägg 17718 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken typ av sten till spets-härdade tänder, bandsågverk.

longframe200  
#492549 Jag ska bygga en slipmaskin för slipning av banden till bandsågverk.
Så nu undrar jag om någon vet vilken typ (beteckning) av sten man ska använda till spets-härdade tänder?

På förhand tack!

Tom



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Vilken typ av sten till spets-härdade tänder, bandsågver

Brorsan  
#492552 Hoppas @Pabene svarar han kan mycket om slipning.

Avatar Fallback

Re: Vilken typ av sten till spets-härdade tänder, bandsågver

Pabene  
#492897 Longframe200, Om du tänker att tillverka dig en slipmaskin av den typ som slipar tanden och tandluckan med en "svepande" kamstyrd rörelse, är det vanligt med en plan, ca 7-8 mm tjock slipskiva. Då är aluminiumoxid-skivor bra. För att du ska få rätt periferihastighet/skärhastighet ska du ha ca 4000 rpm för 150 mm diameter och 2800 rpm för 175-200 mm diameter. Den bästa av skivor av den typen som jag har använt finns i Pilous slipmaskiner. Den är vit på en sida och rosa på andra sidan. Den har bästa hårdhet och slipkorn för tandens härdade bröstyta och är samtidigt optimal för den ohärdade tandluckans botten. Bornitridskivor är också väldigt bra men är mycket dyrare och passar nog bäst om allt som slipas är härdat stål. En fint lagrad, välbalanserad spindel, med polyV-rem till motorn och 150 mm slipskiva skulle vara helt rätt för dig.

Användarvisningsbild

Re: Vilken typ av sten till spets-härdade tänder, bandsågver

longframe200  
#492915 Tack så mycket för hjälpen!

Eftersom jag förmodligen kommer att använda endast en typ av band. Tänkte jag bygga en maskin som bara rör sig ”upp och ned”, alltså en tjockare skiva som tar hela profilen i ett svep. I grunden något liknande denna tänkte jag:


Aluminiumoxid-skivor kanske finns i andra tjocklekar också.

Tack igen!
Tom

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken typ av sten till spets-härdade tänder, bandsågver

Pabene  
#494552 Jag tycker att du ska bygga en slipmaskin som kan slipa tand och tandlucka med en "svepande" rörelse. Då kommer du att kunna variera bröstvinkel, djup och form på tandluckan. Då fungerar en keramisk skiva utmärkt. Att du "binder" dig för en typ av blad hindrar inte att du slipar olika bröstvinkel, som passar för olika träslag och tillstånd i stockarna.
När du senare finner att "det där är modellen för mig" kan du köpa en Bornitridskiva, (som är mycket dyrare), formad för den karaktär på blad som du gillar. Med en sådan skiva kan man inte ändra slipvinklar. Det är också bra med oljekylning av slipskivan i det fallet. En sådan slipmaskin som jag föreslår, är då lätt att ställa om för slipning med förformad slipskiva. (Det kan krävas något längre spindel då de formade skivorna kan ha bredare nav.) En keramisk skiva lämpar sig mindre bra för sådana uppgifter pga att den måste "svarvas" till rätt form ofta och kommer att förbrukas fort.

Användarvisningsbild

Re: Vilken typ av sten till spets-härdade tänder, bandsågver

longframe200  
#495051 Tack igen för dina råd!

Ja, kanske bygger jag en sådan istället, men då undrar jag om du eller någon annan kan bistå mig med en mall på ”kam hjulet”? Eller om någon kan peka i rätt riktning där en sådan mall kan finnas?

Tack igen!
Tom

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken typ av sten till spets-härdade tänder, bandsågver

longframe200  
#496202 Efter en kväll med sökande på internet hittade jag denna kam-hjuls form, efter jämförelse med bilder på fabriksproducerade slipmaskiner tror jag det skall fungera riktigt bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken typ av sten till spets-härdade tänder, bandsågver

Pabene  
#496286 Du kan göra din kamkurva själv, det är inte så komplicerat. Det är däremot några andra "designlösningar" som skiljer en bra slipmaskin från en mindre bra. En utomordentligt viktig funktion är frammatningen av bladets tänder. Ingenting annat än frammatning av just den tand som sedan slipas är tänkbart.

Användarvisningsbild

Re: Vilken typ av sten till spets-härdade tänder, bandsågver

longframe200  
#496312 Jag har förstått att det är viktigt, tänkte prova få till det. Det är mitt kam-hjul på bilden.

Tack så mycket!
Tom

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken typ av sten till spets-härdade tänder, bandsågver

longframe200  
#498276 Maskinen börjar bli klar och är snart redo för provkörning. Jag har googlat och varit hos ett flertal lokala handlare, men kan inte hitta en passande slipskiva (175 - 200 mm, ca 7-8 mm tjock slipskiva)

Är det någon som vet vart man som privatperson kan inhandla en sådan slipskiva?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken typ av sten till spets-härdade tänder, bandsågver

Hobbysågare  
#498780 Jag handlar mina slipskivor från dessa då jag tycker de har bra priser och bra service då jag sökt vissa spec på slipskivor.
https://www.abtec4abrasives.com
https://www.cnc-werkzeughandel.de

Användarvisningsbild

Re: Vilken typ av sten till spets-härdade tänder, bandsågver

longframe200  
#498816 Tack så mycket! Den Engelske sidan hade ett gott urval och väldigt bra priser jämfört med här.
Men jag kan inte hitta några slipskivor på https://www.cnc-werkzeughandel.de/ kan du?

Tack igen
Tom

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken typ av sten till spets-härdade tänder, bandsågver

Pabene  
#498823 Jag har köpt mina slipskivor av JG Verktygsmaskiner i Linköping. De har de fina keramiska skivorna som jag skrivit om här tidigare.

Användarvisningsbild

Re: Vilken typ av sten till spets-härdade tänder, bandsågver

longframe200  
#498848 Ja just det, jag har varit in på JG Verktygsmaskiners hemsida några gånger, men hittar inget om slipskivor. Får nog ringa dom i så fall.

Tack
Tom

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken typ av sten till spets-härdade tänder, bandsågver

longframe200  
#499119 Så ser den ut, byggt av det som fanns på hyllan. slipskivan är på väg. Nu fattas bara anlag för bandet, lite färg och att se om den kan slipa ett band förstås. Det här var roligt :) förmodligen kommer jag bygga en mera "proffsig" maskin vid ett senare tillfälle.

Tack för all hjälp!
Tom


   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).