Sågverk (mindre)

Såga på timmervagn ATV och Timmerjig

14 inlägg 7722 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Såga på timmervagn ATV och Timmerjig

Holmbo  
#485354 Testade förra hösten att såga direkt på vagnen. 2 st 2x4 tvärs på på timmerstöden med lite överskjut på sågsidan. Stocken ovanpå, lätt att hantera med hjälp av vajerkranen, samt lätt att vrida i önskat läge. Linjalen är lätt att fästa i tvärbalkarna på önskad höjd för första skär. Stocken och linjalen stöder på samma punkter. Sågade virket direkt ner i vagnen under tvärbalkarna för transport. Det hela var enkelt, bekväm arbetshöjd, stadigt, inget bygge i skogen. Någon annan som provat liknande och kunde dela med sig erfarenheter? Blev ett mycket behändigt mobilt sågverk för mindre behov.
Tyvärr saknas bild från detta.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Såga på timmervagn ATV och Timmerjig

MDin  
#485371
Holmbo skrev:Testade förra hösten att såga direkt på vagnen. 2 st 2x4 tvärs på på timmerstöden med lite överskjut på sågsidan. Stocken ovanpå, lätt att hantera med hjälp av vajerkranen, samt lätt att vrida i önskat läge. Linjalen är lätt att fästa i tvärbalkarna på önskad höjd för första skär. Stocken och linjalen stöder på samma punkter. Sågade virket direkt ner i vagnen under tvärbalkarna för transport. Det hela var enkelt, bekväm arbetshöjd, stadigt, inget bygge i skogen. Någon annan som provat liknande och kunde dela med sig erfarenheter? Blev ett mycket behändigt mobilt sågverk för mindre behov.
Tyvärr saknas bild från detta.


Jag använder timmervagnen som sågbord.
Har lagt balkar över som är träskodda där jag lägger stocken, fäster den med inslagna dubb. Lägger på riktstegen å sen är det bara att köra. Bekväm arbetshöjd och nära kroppen för att inte behöva sträcka sig.
1 Alaska.jpg

Användarvisningsbild

Re: Såga på timmervagn ATV och Timmerjig

Holmbo  
#485555 Tänkte väl det, att någon annan måste ha kommit på detta innan. Hittade inget på nätet före jag testade. I princip kan man ju hänga på en Logosol balk med det här systemet, men då borde man kunna justera sågens höjd istf stocken som Logosol. Men det är ju ganska enkelt att fixa till. Men det blir nog först på våren. Med Alaskan eller Timmerjig behövs inte ens det faktiskt. Det bästa är att kunna såga enkelt på plats, lämna spånet där det kommer ifrån.

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga på timmervagn ATV och Timmerjig

MDin  
#485565
Holmbo skrev:Tänkte väl det, att någon annan måste ha kommit på detta innan. Hittade inget på nätet före jag testade. I princip kan man ju hänga på en Logosol balk med det här systemet, men då borde man kunna justera sågens höjd istf stocken som Logosol. Men det är ju ganska enkelt att fixa till. Men det blir nog först på våren. Med Alaskan eller Timmerjig behövs inte ens det faktiskt. Det bästa är att kunna såga enkelt på plats, lämna spånet där det kommer ifrån.


Exakt, spånen tar en himla plats, sågade en hel del stock i somras och samlade spånen på en stor pressening som jag senare släpade bort till en bra förvaringsplats.

Avatar Fallback

Re: Såga på timmervagn ATV och Timmerjig

MDin  
#485566
MDin skrev:
Holmbo skrev:Tänkte väl det, att någon annan måste ha kommit på detta innan. Hittade inget på nätet före jag testade. I princip kan man ju hänga på en Logosol balk med det här systemet, men då borde man kunna justera sågens höjd istf stocken som Logosol. Men det är ju ganska enkelt att fixa till. Men det blir nog först på våren. Med Alaskan eller Timmerjig behövs inte ens det faktiskt. Det bästa är att kunna såga enkelt på plats, lämna spånet där det kommer ifrån.


Exakt, spånen tar en himla plats, sågade en hel del stock i somras och samlade spånen på en stor pressening som jag senare släpade bort till en bra förvaringsplats.

PS. Bilden visar de första plankorna och efter den stocken förstod jag att spånhögen blir enorm på samma plats. Upptäcke också att torrgran ger mycket spåndamm som flyger runt samt att det tar längre tid i jämförelse med färsk virke.

Användarvisningsbild

Re: Såga på timmervagn ATV och Timmerjig

Davvi  
#485684 Lite nyfiken på timmerjiggarna ni använder, funkar de tillfredsställande i praktiken? Sneglar på en sådan för att blocka några stockar ibland till mindre projekt och kanske såga lite plank vid behov.

Avatar Fallback

Re: Såga på timmervagn ATV och Timmerjig

MDin  
#485705
Davvi skrev:Lite nyfiken på timmerjiggarna ni använder, funkar de tillfredsställande i praktiken? Sneglar på en sådan för att blocka några stockar ibland till mindre projekt och kanske såga lite plank vid behov.


Den här köpte jag från USA, lite på skoj för att prova om det var min grej att såga plank i stället för att lägga en större slant på ett Logosol system. 1500kr inkl frakt.

https://granberg.com/alaskan-mills/

Det visade sig att det fungerade riktigt bra så i somras sågade jag omkring 50 kvm plank i storlek 1" till 3" Bredd 12-60 cm.
På stocken lägger jag en stadig kabelstege på 30 cm. Skruvar fast den i rotändan via en aluminiumvinkel som är kraftig och passar hela stegpinnen. Viktigt att få stegen stadig.
När man kommit igång är det riktigt kul att se hur plankhögen växer.
Den här björken var så tung att jag valde att såga den där den låg, ville inte kröka till kranen på timmervagnen för att få den i arbetshöjd.
IMG_3668.JPG

25" svärd.

Användarvisningsbild

Re: Såga på timmervagn ATV och Timmerjig

Davvi  
#485719 Låter gott, vilka krav är det på sågen för att få till monteringen?
Sågat en hel del förut med Lennartfors sågverk med motorsåg, fungerar bra men är ju lite större inventering..

Användarvisningsbild

Re: Såga på timmervagn ATV och Timmerjig

Holmbo  
#485772 Här på forumet finns mycket om jiggar, också Timmerjig, även på nätet finns mycket information. För egen del och mitt behov fungerar det okay, större mängder eller behov skulle ja inte ge mej på. Har nu en H353 som såg med 10 graders kedja, i minsta laget. Beror mycket på träet, slipning. Utan att ha kärran som sågbord skulle inget bli sågat som jag ser det nu. Alternativet stationärt sågverk blev prismässigt ointressant för mej. Bättre virke kan nu bli annat än ved i varje fall, och så slipper jag släpa varje planka med båt när den behövs.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såga på timmervagn ATV och Timmerjig

johan eriksson  
#486982 Monteringen brukar vara att det klämms på svärdet på två punkter, sen skulle jag nog inte vilja ha något mindre än 70cc att såga med. Beror ju självklart på hur brett man tänkt att såga.
Jag byggde en egen jigg som monterades på svärdet med två genomgående bult, första versionen var med 90cc såg och max 65cm diameter. Snubblade över några ekstockar som var lite förstora till sågen så version 2.0 blev med 111cc såg och max 90cm diameter. Finns även material till en version med 2x90cc och ca 140cm diameter. :d

Alaska mill.

Avatar Fallback

Re: Såga på timmervagn ATV och Timmerjig

MDin  
#497616 Det var ju ett tag sedan denna tråd var på tapeten[emoji1]
Snart är det väl dax att börja såga plank igen, våren står ju för dörren.
En fråga jag har funderat på sedan i höstas: Vad gör jag med all spån? Det blir ju en ansenligt stor mängd.
Hur gör ni ?

Användarvisningsbild

Re: Såga på timmervagn ATV och Timmerjig

Bax  
#497638 Fyller upp och jämnar till en skoterled som går genom marken.

Användarvisningsbild

Re: Såga på timmervagn ATV och Timmerjig

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497742 Jag har sågverket på toppen av en slänt och öser bara ner spånet för slänten. Efter 20 års sågande är det fortfarande en slänt :D
Har man vänner som har för blöta komposter kan man också bli av med en eller annan sopsäck med spån :-BD

Användarvisningsbild

Re: Såga på timmervagn ATV och Timmerjig

Vildmark  
#832318 Sågspån är bra till höns, kaniner mm. Funkar även som fylle i hålor på skogstomt...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).