Sågverk (mindre)

Kedjeslipmaskin, vilken är bäst?

8 inlägg 21596 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kedjeslipmaskin, vilken är bäst?

Agne Holmqvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33176 Hej

Har läst flera trådar här på forumet om kedjeslipmaskiner, men inte lyckats hitta vilken maskin som föredras.

Har ett kedjesågverk (Jonsered) och börjar tröttna på att fila. Letar därför efter en bra kedjeslipmaskin som kan förenkla arbetet.

Vilken fabrikat/maskin rekomenderar ni?

/Agne



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33199 Eftersom jag har en Maxx-slip som jag är nöjd med så måste jag ju rekommendera den. Bra maskin till vettigt pris.

Magnus M

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33202 har en Markusson,och är helnöjd,anv.iofs enbart till skördarkedjor men klarar av .325 och 3/8 också förutom .404 :D

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33206 Har provat köra motorsåg kedjor i min markusson men tycker det fungerade sådär....
404 skördarkedjor fungerar bäst.

Men sen lägga ut uppåt 20 000 kronor på en slip till ett minisågverk tycker jag verkar galet.
Bästa är väl å köpa en oregon eller annan av bättre kvalite typ Jolly slip.

Användarvisningsbild
NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33207 Det går bättre att slipa 3/8 kedjor än 0,325 i markusson tycker iallafall jag. Slipar man 0,325 så får man ju bort ev stensågning och så får man putsa med fil för att få riktig skärpa.

Avatar Fallback
Agne Holmqvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33630 Hej

Tackar för tipsen.

Jag får kika lite närmare på Jolly och Maxx. Verkar som lämpliga maskiner för mig.

/Agne

   TS
Avatar Fallback
Lundmark  
#33706 Har en Oregon kedjeslip som jag är nöjd med. Dom billigare som säljs på typ clas ohlson och jula är inget som man ska satsa på då man bara förstör kedjorna.

Kostade cirka 2700 +moms.
Köpte min hos Conpro/Bamsesågen.

Avatar Fallback
Yanmar 1502d  
#34328 Hej!

Jag har en Maxx slip som jag är supernöjd med. Den har en låsmekanism för kedjan när du fäller ner slipskivan som underlättar mycket. Har ett logosol som jag snurrar på 5 kedjor och det blir nyskick på slipningen med Maxx.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).