Sågverk (mindre)

sätta upp gammalt sågverk?

78 inlägg 34153 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sätta upp gammalt sågverk?

Camaro1969  
#485364 jag räknar med att ägaren är med och sågar, troligen har han någorlunda koll.

du tänker på risker?

vet du om några särskilda? kan det nypa å slå å flyga saker kanske?

klingan i sig är ju farlig men där ska man väl inte vara särskilt nära

   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: sätta upp gammalt sågverk?

Arvid0  
#485366
Camaro1969 skrev:jag räknar med att ägaren är med och sågar, troligen har han någorlunda koll.

du tänker på risker?

vet du om några särskilda? kan det nypa å slå å flyga saker kanske?

klingan i sig är ju farlig men där ska man väl inte vara särskilt nära
Nja kanske inte främst risken att skada sig. Den finns alltid när man jobbar med sågverk och tunga stockar.
Tänkte mer på tiden det tar att få fram önskat material ur en stock. Jag tror knappt att två pers med cirkelsågverk och sågbänk sågar snabbare än en person på bandsågverk, om lastmaskin och ungefär samma erfarenhet.


Kunde också få ett liknande sågverk men som det låter sämre skick. Men det kräver nästan dubbelt så lång platta och tak. Sen att jag sågat med solosåg och bandsågverk innan gjorde att jag köpte ett bandsågverk istället. Visst det kostade mer men jag är övertygad om att jag kom igång med sågningen snabbare och med bättre resultat. Jag har heller ingen bekant som kan komma och hjälpa till när det passar mej. Nu kan jag såga en stock om jag fäller ett träd eller andan faller på.

Jag skulle ändå vilja ha ett cirkelsågverk helst drivet med en tändkulemotor men då blir det mer nostalgi och känsla än produktion.

Användarvisningsbild

Re: sätta upp gammalt sågverk?

Camaro1969  
#485369 aaaha :)

jag har inga planer på att ens skaffa sågverk, så att "få" detta känns ju som anledningen till att man ens skulle skaffa ett..

inte för produktion utan nöjeskörning.

tändkula, bra ide! :)

undrar hur mkt effekt som krävs ja....

   TS
Användarvisningsbild

Re: sätta upp gammalt sågverk?

Mossebo  
#485376 Vi har ett gammalt sågverk hemma som vi sågar en del med.
Förr ca 100timmar / år men nu blir det nog inte ens hälften.
Är ett "cirkelsågverk"
Det byggdes för att drivas med vattenkraft. Men moderniserades under -80 talet och drivs numera med en gammal Boxer :-)
Vi brukar räkna med ca 8 stockar i timmen. Men det spelar givetvis en stor roll vad det ska bli utav virket. Ofta inga problem att såga 10-12st
Det krävs egentligen 2gubbar som du beskriver för att köra det. Men min far är enveten så brukar klara det själv. Givetvis då till ett lägre tempo.
Jag vill minas att det står "mariannelund" på sågverket? Men är inte säker. Har för mig att det köptes på -40 talet.
Viktigast å största problemet är nog att hitta någon som kan rikta klingorna. Vet att vi har en äldre herre som hjälper oss med detta. Och när det är bra iordning så är det verkligigen en fröjd att såga.

Farligt är det givetvis om det är "tjur" i stocken. Har varit med om att det nypt fast runt klingan på baksidan å sedan följt med klingan upp å skickat stocken 5-6 meter bakåt. Å i det läget går det inte att hålla emot. Bara hoppas man inte är i vägen. Detta har dock bara hänt en gång. I regel märker man när det börjar nypa å då backar man bara å kör in på nytt.

Lycka till säger jag :-)

Avatar Fallback

Re: sätta upp gammalt sågverk?

Torleif  
#489306 Det låter bra det här!

Jag har ju varit med som hjälpsågare en hel del på olika cirkelsågbänkar och också en gång då vi sågade med woodmizer och jag har byggt ganska mycket av både cirkelsågat och bandsågat virke så jag har ju sett båda systemen.
Gamla sågbänkar av trä och en del av de första järnbänkarna var ju alldeles på tok för klena så de hör hemma på något hembygdsmuseum men skulle jag få välja mellan en kraftigt byggd cirkelsågbänk av järn från 60-70-talet i renoverbart skick och en splitterny woodmizer av det klenare slaget som folk brukar köpa då skulle jag utan att fundera en minut ta cirkelsågbänken.
Om stommen på en gammal cirkelsåg är tillräckligt kraftig för att tåla det så är det ju inte hela världen att bygga en stockvändare och en yttre tryckrulle och att förse anhållet med rullar. När det är gjort kan två man såga dubbelt snabbare och med bättre måttnogrannhet än med woodmizer.

Avatar Fallback

Re: sätta upp gammalt sågverk?

Pabene  
#489311 Jag håller helt med om att du kan såga dubbelt så fort men du måste erkänna att det krävs ca 10 gånger mera effekt. Det är inte alla som har det.

Avatar Fallback

Re: sätta upp gammalt sågverk?

Torleif  
#489320 Världen är full av gamla dieselmotorer ur skrotade lastbilar och tröskor om man inte har tillräckligt stor traktor eller inte vill nöta på traktorn i onödan.

Avatar Fallback

Re: sätta upp gammalt sågverk?

Førland  
#489413 sager nå på en traktordriven kara såg,har også en jonsered bandsåg,men den blir ikke brukt lenger.Hvorfor?fordi det går mye fortere å sage på kara sågen,bandsagen såger veldig fint når bandene er skikkelig skarpe,men blir fort dårlige.Klinga (110)cm med stellitt holder seg mye lengre hvass.Såger mye alene og det er ikke noe verre å være alene på kara sagen enn på bandsagen,men 2 stk er alltid en fordel.lykke til med sågingen :-bd

Användarvisningsbild

Re: sätta upp gammalt sågverk?

Arvid0  
#492219
Førland skrev:sager nå på en traktordriven kara såg,har også en jonsered bandsåg,men den blir ikke brukt lenger.Hvorfor?fordi det går mye fortere å sage på kara sågen,bandsagen såger veldig fint når bandene er skikkelig skarpe,men blir fort dårlige.Klinga (110)cm med stellitt holder seg mye lengre hvass.Såger mye alene og det er ikke noe verre å være alene på kara sagen enn på bandsagen,men 2 stk er alltid en fordel.lykke til med sågingen :-bd
Jo men det är också skillnad på en kara(visst kallades den "enmanssågen"?) och ett gammalt cirkelsågverk. Likväl som ett jonsered bandsågverk och ett t ex woodmizer med barknings-tillsats.
Äpplen och päron.

Avatar Fallback

Re: sätta upp gammalt sågverk?

Pabene  
#492244 Att jämföra en cirkelsåg som har en klinga med stellitbelagda tänder med en bandsåg som körs med enklare sågbad är väl inte helt just. Jag tycker du ska prova stellit-blad i din bandsåg. Då kan du göra en mer rättvis bedömning beträffande skärpan. Precis som för cirkelsågklingor är ju priset högre för "stellit-band". Sågsnittet för stellit-belagda bandsågblad är bara ca 1,5 mm. De kan slipas med bornitridskivor och man skränker inte tänderna på sådana bandsågblad.

Användarvisningsbild

Re: sätta upp gammalt sågverk?

Camaro1969  
#597639 här skulle man ju ha uppdaterat ser jag=)

det är ett bröderna lindqvist sågverk.

stålbänk

har skaffat klingor.

plattan är gjuten, 17 meter lång.

montering till våren.

vi var båda två och hälsade på en som hade likadant sågverk, och provsågade.

tror vi kommer få snurr på det men man vet aldrig =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: sätta upp gammalt sågverk?

Camaro1969  
#597663 Åsså bilder då såklart:)

   TS
Avatar Fallback

Re: sätta upp gammalt sågverk?

Bosse1  
#597721 Flödesschema,sorterat utan hjälpsågare. :d

Untitled 1.pdf

Användarvisningsbild

Re: sätta upp gammalt sågverk?

Camaro1969  
#597723
Bosse1 skrev:Flödesschema,sorterat utan hjälpsågare. :d

Untitled 1.pdf



nu får du hjälpa mig lite..

jag förstår schemat men vad menas utan hjälpsågare?

man måste nog vara 2st när man sågar på detta om inte 3st =)

   TS
Avatar Fallback

Re: sätta upp gammalt sågverk?

Bosse1  
#597724
Camaro1969 skrev:
Bosse1 skrev:Flödesschema,sorterat utan hjälpsågare. :d

Untitled 1.pdf



nu får du hjälpa mig lite..

jag förstår schemat men vad menas utan hjälpsågare?

man måste nog vara 2st när man sågar på detta om inte 3st =)


Blir ju mycket spring och tomkörning att såga ensam,men utvecklar man med tiden med tryckrulle och avkastare så sparas många steg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).