Sågverk (mindre)

Logosol....

35 inlägg 15620 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Logosol....

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452147 Det finns tydligen fördelar med att ha en bra återförsäljare. Mitt Jonseredsverk som jag köpte för 20 år sedan blev billigare än listpriset, blev levererat hem och blev slutmonterat på plats, återförsäljaren hade redan monterat det hemma och kalibrerat skalan :-BD . Efter några veckor gick plastdrevet som drev oljepumpen sönder, troligen beroende på att jag då använde vegetabilisk olja som stelnade efter bara några veckors stillastående, och ersattes utan diskussion (och har fungerat i 20 år sedan dess då jag vis av misstaget bara kör fossilolja :grin: )

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Logosol....

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464970 Har du sågat något mer? I så fall hur tycker du att det går? Jag tycker att jag själv
saknar ett bandsågverk allt oftare så det vore kul att höra lite olika erfarenheter.

Användarvisningsbild

Re: Logosol....

Skogsnutte  
#465739
ATK skrev:Har du sågat något mer? I så fall hur tycker du att det går? Jag tycker att jag själv
saknar ett bandsågverk allt oftare så det vore kul att höra lite olika erfarenheter.

Hallå!


Lite uppdatering :-P

Jag har sågat lite.... Typ kanske 7 traktorlass :-P

Jag är mkt nöjd så långt, vissa saker som irriterar och som jag inte har någon direkt lösning på men det kommer nog lösningar på dom sakerna åxå bara jag får tänka ut någon lösning...

Men som sagt... Senaste veckan har jag blockat timmerblock av tall, totalt ca 100 stock i dim 25-45 cm det blir massor med virke både block och sidoutbytena som jag nu sågat vildmarkspanel och virke att hyvla till golv så småningom...

Roligast är att jag "får" gott om grova träd av markägare... Å man får ut förbaskat mkt virke av tex en gran blåsten tog ner, 70cm i rot och nästan 28 meter lång.... :-P

Ångrar inte köpet.... Det gör dock kärringen :-P

Jag ska dock satsa på att gjuta en platta, göra ett högt tak över, förlänga sågen med en sån där halvförlängning dom har för att få undan sågen mer när jag lyfter på stocken, känns osäkert med min kran som är lite glapp i svängen när jag ska lyfta på stockar som är maxlängd på...

Nåja.... Det var lite ja tänker på nu...

Köp ett du...Men köp inte för litet!!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Logosol....

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466992 Roligt att höra! Sju traktorlass, håller du på så har den sågen snart betalat sig. Jag kommer inte såga
så mycket ifall att jag köper en men som du säger det är lätt att få grova stock. Jag var och såga någ-
ra almstockar för en månad sen, på en stor hemmabygd bandsåg (typ 8-9 meters band) de hade nog
gått att såga på en sådan du har. Jag har även lånat en liten bandsåg är ju roligt och såga också.

Avatar Fallback

Re: Logosol....

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466993 Några bilder vore inte fel heller...

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar