Sågverk (mindre)

Stjärnsågning

12 inlägg 8404 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stjärnsågning

Pabene  
#449040 Jag har lekt lite med olika sätt att såga stockar i våran bandsåg. Kvarterssågning i ett antal fall och nu sedan en tid har jag stjärnsågat några stockar. Det blir ett fantastiskt fint resultat, stående årsringar i nästan allt i stocken. Med stocken rätt upplagd (i rotationsled) kan man hitta rätt mellan kvistar i flera kvistvarv och på så sätt få långa helt kvistfria bitar.
Den understa bilden visar furustocken sönderdelad och lössläppt. Den mittre bilden visar "delarna" utlagda på vagnen. I mitten ligger märgen + lite spill som blir inne runt märgen.
Den övre bilden visar stöden som jag gjort för att såga ut de sista bräderna ur de sex "klyftorna".[img]
1491410332_img_0623.jpg
[/img][img]
1491410298_img_0618.jpg
[/img][img]
1491410370_img_0624.jpg
[/img]



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Stjärnsågning

Camwood  
#449041 Det är en beprövad teknik för att få ett stort utbyte ur stocken både volymmässigt och kvalitetsmässigt. Svårigheten ligger att kunna utnyttja det sågade virket bra och det är svårt. Sist det prövades i Sverige i lite större skala så var just svårigheterna inte sågtekniken utan att få till en bra slutprodukt.

Användarvisningsbild

Re: Stjärnsågning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449068 Intressant, men hur ska man använda plankorna utan att först kanta bort en hel del?

Användarvisningsbild

Re: Stjärnsågning

Camwood  
#449112
Slurfi skrev:Intressant, men hur ska man använda plankorna utan att först kanta bort en hel del?

Ja det är ju det som är svårt om man inte har en produkt som behöver "tårtbitar". Ett sätt är att limma tårtbitarna till limmfog som då blir rektangulära eller fyrkantiga dimensioner .
http://www.primpanel.se/?page_id=69
1491420956_02849_0.jpg

Avatar Fallback

Re: Stjärnsågning

Flax12  
#449120 Är det inte så att efterfrågan på virke med stående årsringar helt enkelt är för liten? Eller är marknadsföringen för dålig?

Avatar Fallback

Re: Stjärnsågning

Pabene  
#449131 Som framgår erhåller man sex st "perfekta" plank/bräder beroende på hur tjocka bitar man sågar ut. Det som kallas tårtbitar här, kan ju också sågas till brädor på det sätt jag visat. Det här blir det bästa materialet för fönsterbågar. smyglister, möbeldetaljer och annan slöjd. Träforskningsinstitutet rekommenderar kantning parallellt med barken. Den rest som återstår av stocken är förvånansvärt liten jämfört med ytor/bakar och bortkantat trä vid konventionell sågning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stjärnsågning

Robertberg  
#449132 När är det lämpligt att använda virke med stående årsringar?

Avatar Fallback

Re: Stjärnsågning

Brorsan  
#449134 Böjer sig plankan mycket när den torkat, kärnved på ena sidan och ytved på den andra?
Olle

Användarvisningsbild

Re: Stjärnsågning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449206 Stående årsringar får man väl enklast genom kvartersågning?
Fördelen är mest formstabil efter torkning och är väl mest prisvärt för slöjd och möbelvirke.

Avatar Fallback

Re: Stjärnsågning

Pabene  
#449226 Då jag kvarter-sågat tallar som varit 90 -150 år gamla, för ett antal år sedan, bibehöll bitarna mått och rakhet väldigt bra efter att torkat i täckt stapel ute.
För det jag stjärn-sågat de senaste dagarna kan jag naturligtvis inte uttala mig om tillståndet efter torkning. Det är också från en äldre tall och bara 3 meter långt. Jag har uppfattningen att äldre träd, 100 år eller mer, ger brädor som inte förändras så mycket vid torkning.
När det gäller att få fram stående årsringar i det som sågats, står det i rapporter från KTH att stjärnsågning är den "högst rankade och ädlaste metoden", närmast därefter kommer "rätt utförd" kvarter-sågning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stjärnsågning

åberg  
#449239
Slurfi skrev:Stående årsringar får man väl enklast genom kvartersågning?


För mig som okunnig är så ser det enklare ut att kvartersåga än att stjärnsåga åtminstone, men det kanske vi får veta nu då om det är svårare att stjärnsåga?

Användarvisningsbild

Re: Stjärnsågning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449259
åberg skrev:
Slurfi skrev:Stående årsringar får man väl enklast genom kvartersågning?


För mig som okunnig är så ser det enklare ut att kvartersåga än att stjärnsåga åtminstone, men det kanske vi får veta nu då om det är svårare att stjärnsåga?

Om det hjälper dig så är jag lika okunnig, har bara sett på YouTube.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).