Sågverk (mindre)

Bondsåg sågar ojämn tjocklek.

27 inlägg 10250 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bondsåg sågar ojämn tjocklek.

skogshasse  
#447341
Dennis1982 skrev:
skogshasse skrev:har du någon bild på anhållet och klingan tillsammans
jag tror att anhållet ska vara i linje med klingan
klingans skränkning och slipning är viktigt


första gången jag ser anhållet till vänster om klingan när man står rakt framför klingan eller ser jag fel.
jag skulle nog kolla upp vinkeln på klingan så att den är rak i förhållande till sågbordet
sen skulle jag kolla upp anhållet i förhållande till klingan
är bordets matning steglös

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Bondsåg sågar ojämn tjocklek.

Dennis1982  
#447373
skogshasse skrev:
Dennis1982 skrev:
skogshasse skrev:har du någon bild på anhållet och klingan tillsammans
jag tror att anhållet ska vara i linje med klingan
klingans skränkning och slipning är viktigt


första gången jag ser anhållet till vänster om klingan när man står rakt framför klingan eller ser jag fel.
jag skulle nog kolla upp vinkeln på klingan så att den är rak i förhållande till sågbordet
sen skulle jag kolla upp anhållet i förhållande till klingan
är bordets matning steglös


Matningen var steglös, nu är det låst till en hastighet som jag känner mig komfortabel med. Det är en trasig halvmåne bussning till den steglösa matningen, jag tror inte jag kommer att försöka laga den nu.

Hur kollar jag enklast vinkeln på klingan i förhållande till bordet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bondsåg sågar ojämn tjocklek.

halvproffs  
#447401 En lång rätskiva som anläggs mot klingan.

Avatar Fallback

Re: Bondsåg sågar ojämn tjocklek.

Elfving  
#447429 Första halvmetern på varje kapsnitt blir 5 mm tunnare skriver du. Då vill jag att du kollar upp sågbordets rörelse i sidled, framförallt den första halvmetern! Jag tror att ditt problem beror på att bordet tillåts röra sig i sida. Försök mäta under last eftersom problemen syns under last. Kan säkert vara en typisk slitageskada på dylika sågverk.
Bordet självt drar lite åt sidan på grund av sliten styrning och du luras att tro att detta beror på andra saker. Mät så får du veta!

Avatar Fallback

Re: Bondsåg sågar ojämn tjocklek.

Dennis1982  
#447717 Jag sågade 15-20 stockar idag och nu verkar problemet vara löst, nu diffar det kanske 2-3 mm som mest och det tycker jag är acceptabelt. Det jag gjorde var att jag bytte plats på en av rullarna framför klingan som var sliten mot en "ny" som satt långt fram på bänken. Sedan ställde jag på klingstyrningen lite och schimsade upp ett par rullar. Sedan kanske det kan spela in att man har fått lite mer sågvana och lär sig tekniken efterhand.
Tack för alla förslag och synpunkter!

   TS
Avatar Fallback

Re: Bondsåg sågar ojämn tjocklek.

skogshasse  
#447742 har du någon mått skala på sågbänken

Avatar Fallback

Re: Bondsåg sågar ojämn tjocklek.

Dennis1982  
#447752 Ja det är ett handtag som går i en halvcirkel med spärrar på 3/4 tum upp till 12 tum. Det funkar bra, jäkla smart lösning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bondsåg sågar ojämn tjocklek.

skogshasse  
#447860 var sitter den? har du en bild för att förtydliga det hela.

Avatar Fallback

Re: Bondsåg sågar ojämn tjocklek.

Dennis1982  
#448102 Så här ser det ut. Du ser också en egen patent på en tryckrulle med en gasfjäder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bondsåg sågar ojämn tjocklek.

Flax12  
#448106 Finurlig lösning på tryckrullen!

Avatar Fallback

Re: Bondsåg sågar ojämn tjocklek.

skogshasse  
#448141 det jag tänkte på var om du har någon måttskala på självaste åkbänken
när du har sågat bort på två sidor och ska såga tredje sidan så bör man ha en måttskala i bakänden på bänken så att man har att rikta efter

Avatar Fallback

Re: Bondsåg sågar ojämn tjocklek.

Dennis1982  
#448565 Nån sådan finns inte, men det funkar rätt bra att rikta med ögonmått också.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).