Bondsåg sågar ojämn tjocklek.

 Svara  27 inlägg  3303 visningar  5 följer
Avatar Fallback

Bondsåg sågar ojämn tjocklek.

 
#447128 Jag har försökt fått liv i en gammal bondsåg som stått stilla i kanske 20 år. Den tidigare elmotorn är ersatt med en äldre Scania lastbil som drivkälla. Detta fungerar bra och orken räcker till, motorn går på ca 1200 varv.
Problemet är att det första halvmeter på varje bräda blir ca 5 mm tunnare. Såklart kan det delvis förklaras att det är en nybörjare som sågar men enligt farsan som sågade senast det begav sig så var det samma problem tidigare.

Är det någon som har någon teori om varför det blir så här? Jag ser att anhållet inte är helt parallell med klingan, utan det ligger kanske 1mm närmare klingan i bakkant på anhållet. Kanske borde detta justeras så att anhållet hellre släpar några mm? Alltså att avståndet till klingan ska vara kortast närmast klingan?

   TS
Logosol
Avatar Fallback

Re: Bondsåg sågar ojämn tjocklek.

 
#447155 Testa byt klinga, den kan behövas sträcka.
Vanligaste felen på sågar är klingorna

Avatar Fallback

Re: Bondsåg sågar ojämn tjocklek.

 
#447157
Dennis1982 skrev:Jag har försökt fått liv i en gammal bondsåg som stått stilla i kanske 20 år. Den tidigare elmotorn är ersatt med en äldre Scania lastbil som drivkälla. Detta fungerar bra och orken räcker till, motorn går på ca 1200 varv.
Problemet är att det första halvmeter på varje bräda blir ca 5 mm tunnare. Såklart kan det delvis förklaras att det är en nybörjare som sågar men enligt farsan som sågade senast det begav sig så var det samma problem tidigare.

Är det någon som har någon teori om varför det blir så här? Jag ser att anhållet inte är helt parallell med klingan, utan det ligger kanske 1mm närmare klingan i bakkant på anhållet. Kanske borde detta justeras så att anhållet hellre släpar några mm? Alltså att avståndet till klingan ska vara kortast närmast klingan?

Storlek på klingan(diam)? Är viktigt att veta för att du ska ha rätt varvtal. Viktigt med en snabb regulator på bränslepumpen för att inte tappa för mycket varv.

Avatar Fallback

Re: Bondsåg sågar ojämn tjocklek.

 
#447159 Klingan har en diameter på 1000, den är nyslipad, sträckt och ska vara ok. Klingan går med ca 1100-1150 varv. Klart att motorn kunde svara snabbare men det var samma fel med elmotorn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bondsåg sågar ojämn tjocklek.

 
#447160
Dennis1982 skrev:Klingan har en diameter på 1000, den är nyslipad, sträckt och ska vara ok. Klingan går med ca 1100-1150 varv. Klart att motorn kunde svara snabbare men det var samma fel med elmotorn.

Tja då borde det funka. Att felet fanns även med elmotor kan bero på att elmotorn inte va ok och inte höll rätt varv. Intressant att kolla hur långt ner varvet går som lägst. Rör bordet sig ok?

Avatar Fallback

Re: Bondsåg sågar ojämn tjocklek.

 
#447161 Finns en del gammla trådar i ämnet som kan ge tips!

Avatar Fallback

Re: Bondsåg sågar ojämn tjocklek.

 
#447163 Jag har provat att lägga blocket olika långt fram på bänken men ser ingen skillnad. Men det är ju gamla grejer så det finns ju utrymme för förbättringar lite varstans

   TS
Avatar Fallback

Re: Bondsåg sågar ojämn tjocklek.

 
#447164 Du kan prova med ge lite släpp på anhållet som du skrev.
Är till att prova sig fram lite i taget. Kommer du inom 1-2mm så får man vara nöjd. Skriv gärna vad du gör för ändringar och vad det gör. Alltid intressant och det kan hjälpa någon annan.

Avatar Fallback

Re: Bondsåg sågar ojämn tjocklek.

 
#447178 Du kan prova att ändra vartalet både upp och ner och kolla om det blir skillnad, det kan bero på hur klingan är sträckt. Det är nästan alltid klingans fel om virket blir ojämt.Du ska också ha ett litet släpp på anhållet.Det är inge kul att såga om inte virket blir som man vill.Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Bondsåg sågar ojämn tjocklek.

 
#447210 Det är ju viktigt att hjälpsågaren håller in blocket mot anhållet tills klingan går i grepp, uppkommer problemet även när du kör de två första snitten när stocken ligger fri?

Avatar Fallback

Re: Bondsåg sågar ojämn tjocklek.

 
#447215 Svårt att säga om det sker på de första snitten då man inte har så mycket att jämföra med. Det blir samma resultat om jag sågar själv eller har en medhjälpare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bondsåg sågar ojämn tjocklek.

 
#447235 har du någon bild på anhållet och klingan tillsammans
jag tror att anhållet ska vara i linje med klingan
klingans skränkning och slipning är viktigt
Senast redigerad av skogshasse mån 27 mar 2017, 21:44, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bondsåg sågar ojämn tjocklek.

 
#447241
20170327_213640.jpg

Avatar Fallback

Re: Bondsåg sågar ojämn tjocklek.

 
#447276 Tack flax, det är egentligen så det står nu. Jag ska försöka ta en bild på det senare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bondsåg sågar ojämn tjocklek.

 
#447295
skogshasse skrev:har du någon bild på anhållet och klingan tillsammans
jag tror att anhållet ska vara i linje med klingan
klingans skränkning och slipning är viktigt

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Vilken tjocklek på slipskivan? av ralleville - mån 30 jan 2012, 12:43
i Motorsåg och handhållet
4 svar
1376 läst
av ralleville     
mån 30 jan 2012, 19:31
Gammal bondsåg, ojämnt resultat. av Emilenka - ons 22 jul 2015, 13:46
i Sågverk (mindre)

12
16 svar
6987 läst
av tändkula     
fre 16 dec 2016, 11:45
Reservdels sågar / Skrot sågar av Mange - lör 24 nov 2012, 15:52
i Säljes
0 svar
4055 läst
av Mange     
lör 24 nov 2012, 15:52
Ojämn tomgång av Magnus-Lyse - lör 25 feb 2017, 12:54
i Traktorer och processorer
5 svar
781 läst
av Magnus-Lyse     
lör 25 feb 2017, 18:41
Ojämn tomgång 242xp av kallen - tis 04 dec 2012, 21:45
i Motorsåg och handhållet

1234
45 svar
13969 läst
av stefan elvis     
lör 22 feb 2014, 22:44
Annonser