Sågverk (mindre)

Sälja virke, gångbart?

9 inlägg 6972 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sälja virke, gångbart?

JonnyiBullaren  
#445039 Några av er som säljer virke som ni sågat? Hade funderingen att istället för massaved borde det gå att så ut någon/några regeldimensioner. Tex 45*75 45*95. Är det lönt att höra med byggföretag om de köper en post? Hur har ni gjort?



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Sälja virke, gångbart?

Torbjörn Johnsen  
#445040 Det finns en hel del sågverk som sågar "kubb" eller klentimmer av dimensioner som annars skulle bli massaved. De köper normalt sett stock ner till 10-11 cm toppmåttbunder bark. Kubben har ofta korta längder och jag tror att det oftast sågas sådana dimensioner som du nämner ur dessa kubb. Om det är möjligt eller lönsamt att själv såga ut regelvirke ur klena stockar vet jag inte men kännetecken för kubbsågverken är att de har en väldigt kostnadseffektiv produktion. Fyra sidoytor fräses direkt till cellulosaflis och det fyrkantiga blocket delas med ett snitt till två reglar. Det kanske finns någon sågare här som kan berätta mer om hur det är att såga klenstock?

Avatar Fallback

Re: Sälja virke, gångbart?

orre  
#445232 När jag sågar klent virke då märgklyver jag stocken på sågbänken, sedan tar jag tex 50 mm i klyvsågen, sedan 70-100-125 mm i kantverket.

Så här gör "di store pôjkarna":

Avatar Fallback

Re: Sälja virke, gångbart?

mats48  
#445243 Vicken makalös maskin....

Användarvisningsbild

Re: Sälja virke, gångbart?

Torbjörn Johnsen  
#445250 Ja, det är häftigt att se och det här med kubb- & klentimmersågar verkar vara en lönsam verksamhet som expanderar. Bra om det blir lite konkurrens om det klenare virke!

Ur ett byggarperspektiv är det dock mindre häftigt att se kvalitén på mycket av det här virket. I alla fall det som kommer från 25-åriga rotstockar från 1:a gallring. Fibrerna som ansätts under de första 20 åren i ett träd har betydligt sämre struktur än vad de får senare i en växande trädstam. De är både svagare (kortare) och sämre orienterade (snett istället för rakt). Helt fel egenskaper för konstruktionsvirke med andra ord. Går man in på byggvaruhandeln och köper korta reglar i måtten 45x70 eller 45x95 är det stor sannolikhet att det är just sådant virke. Alla behöver ju inte vara dåliga då det även sågas fina, klenare stockar som sitter längre upp i trädet men när det gäller unga rotstockar så är det normalt sett ingen höjdare. Jämför bitarna i regelhögen nästa gång och fundera över vad för stock dom kommer i från :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Sälja virke, gångbart?

halvproffs  
#445267 Hej Thorbjörn! Vet inte om jag jag vill hålla med dig där om rotstockar kontra grönkviststockar som jag tror du menar.

Har själv sågat många stock av varierande kvalite och vid en 1a gallring är det ofta finkvistigt och raka stockar om det är bra röjt.
Stockar högre upp i hierkin :grin: blir kvistarna grövre och virket vill ofta vrida och spricka vid kvisten. Är nog sämre att såga förstastockar från södra Sverige iom att det är mera frovuxet i regel.

Användarvisningsbild

Re: Sälja virke, gångbart?

Torbjörn Johnsen  
#445269 Ja, det finns nog mycket nyanser i det här @halvproffs. Det är säkert stor skillnad när det inte vuxit så snabbt. Jag tänker mest på rotstockar av gran från bördiga marker i södra Sverige. Det gick att se en del sådana i filmen från Tibro-sågen. Kommer man längre norrut eller från träd som inte vuxit lika snabbt så blir det nog stor skillnad. Jag har för mig att den "dåliga" veden (tror det kallas juvenilved på forskarspråk) ansätts de första 20 åren oavsett hur snabbt eller långsamt det växer. Det bör ju då innebära en stor skillnad mellan en rotstock av gran som är 25 år och nästan uteslutande består av dåliga fibrer jämfört med en lika grov stock från ett 40 eller 50- årigt träd.

(Kul att höra från dig Halvproffs! Hoppas du har det bra i solen!)

Användarvisningsbild

Re: Sälja virke, gångbart?

halvproffs  
#445272 Tack för det :-BD jo det är skönt här i solen men ändå kan jag inte låta bli att planera hösten och vinterns huggningar. Det är väl nå fel på en :lol:
Jag var mest inne på talltimmer och där har jag även fått ut fint listvirke. Det är nog som du säger med grantimmer från frodiga marker, då brukar det inte ens bli bra om det står för öppet åt något håll och vrider sig.

Användarvisningsbild

Re: Sälja virke, gångbart?

Camwood  
#445931 Reglar sågat ur klentimmer tenderar ofta att bli skeva.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).