Sågverk (mindre)

Hyra ut sågverk

5 inlägg 5990 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hyra ut sågverk

octavianus  
#443698 Funderar på att köpa ett sågverk, samt bygga ett enkelt såghus till den. Det lutar nu mest åt en Bamsesåg. Tanken är att köpa den för mitt eget bruk och behov, men vore fint om man kunde få en liten inkomst på den, som kan delbetala inköpet.

Funderar på det här med legosåging, vilket jag inte vet hur sugen jag e på, samt hur många kunder det finns. Finns en byasåg, som troligen är effektivare men inte lika flexibel, dock börjar väll gubben bli gammal så frågan e hur länge den finns kvar. Men hur skulle det vara att hyra ut den på plats till andra skogsägare i trakten. Ser jag till mig själv, så har jag några stockar som legat i skogen många år som är tänkta att sågas upp hos byasågen men som aldrig blev av. Nu har jag en gammal solosåg, och sågar en del.

Jag tänker att det bör finnas en del liknande mig själv, som gärna sågar sitt virke själv, men inte har någon lust att hyra in hela tjänsten. Blir ju billigare för den som sågar också, om den inte räknar sin egen tid så högt. Även lite villaägare med lite för mycket träd osv.

Vad tror ni, kan det vara en idé? Vill man ha massa folka använda sina maskiner? Jag tänker att en bamse kan det inte hända så mycket med än att en kedja/svärd blir slut. Kompletterar man med klingsågen så kan den nog konkurrera med byasågen.

Låt säga att man tar 180kr/h inkl kedjor, olja osv. Dvs efter allt slitage osv bör man tjäna låt säga 1000kr/dagen. Hyr jag ut den 10 dagar om året så blir det ändå 10kkr om året, vilket är ett trevligt bidrag. Jämför man priserna med sådana som hyr andra maskiner så bör det vara rimligt. Tex en minigrävare som kostar 100kkr i inköp är ju normalt en dygnhyra på 1000kr, denna investering bör hamna på ca 100kkr också.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Hyra ut sågverk

Tosca  
#456070 Kedjorna ska nog inte ingå utan tillkomma på hyran.
Många släpar runt sina stockar i både grus och jord...
Det räcker med stänket från en blöt skogsväg om man kör hem stockarna vid fel tidpunkt.

Avatar Fallback

Re: Hyra ut sågverk

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456078 Ta över byasågen?

Avatar Fallback

Re: Hyra ut sågverk

opekka  
#456079 Jag tänkte samma som Röjkvist. De enda som tjänar på att alla har egna maskiner är maskintillverkarna.

Avatar Fallback

Re: Hyra ut sågverk

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456087 Kursverksamhet också. Hur många vet vad man kan få ut på en stock? Fler som vill hyrs sen kanske.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).