Sågverk (mindre)

Budgetvariant på sågverk: timmerjigg (video)

20 inlägg 29173 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Budgetvariant på sågverk: timmerjigg (video)

Elwood02  
#443663
IMG_1489095131.531524.jpg
IMG_1489095151.551088.jpg

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Budgetvariant på sågverk: timmerjigg (video)

Elwood02  
#443664
IMG_1489095242.845508.jpg

Användarvisningsbild

Re: Budgetvariant på sågverk: timmerjigg (video)

Elwood02  
#443666
IMG_1489095558.080885.jpg

Avatar Fallback

Re: Budgetvariant på sågverk: timmerjigg (video)

DanBorje  
#443717 Ett försök att sammanfatta diskussionen så långt:
Det finns två olika ”budgetalternativ” när det gäller minisågverk. Det första är den ursprungliga Timmerjiggen, som visas på den film som Torbjörn lade ut. Pris cirka 1500:-
http://www.logosol.se/sagverk/big-mill- ... rjigg.html
Sedan finns det en utbyggd Timmerjigg med aluminiumbalk och fästanordningar för balken. Den kallas Big Mill Basic och kostar idag 7600 inkl. moms.
http://www.logosol.se/store/big-mill-basic.html

Timmerjiggen med trälinjal kräver tid och tålamod innan man kan producera snygga plankor. Som ”husqvarna med sthil” har konstaterat.
Big Mill Basic har en kortare inkörningstid och många tycker att systemet fungerar bra. ”Magnus M” har sågat grov ek och ”Elwood02” har sågat upp fur med gott resultat.

Själv har jag fastnat för Big Mill och kompletterat med förlängd sågbalk (klarar stockar upp till 4,60 m) en rejäl motorsåg (Stihl 391) och dubbla klyvsvärd (40 och 50 cm) ett antal kedjor och en elektrisk slipmaskin till dem. Nästa steg kan bli en släde som kan vevas fram som på Solosågen för att få en bekvämare arbetsställning.

Avatar Fallback

Re: Budgetvariant på sågverk: timmerjigg (video)

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443729 Jag började med Timmerjiggen men skaffade sedan en Big Mill. Timmerjiggen är utmärkt om man vill såga upp kortare bitar av typ ask eller fruktträd. Då kan man enkelt lyfta upp stockarna på ett par bockar. Den ställning i form av två plankor och med längd av ca 4 meter har vridit sig lite med åren och till längre bitar använder jag istället Big'en.
Bifogar en bild med ett par uppsågade ekstockar, som blev resultatet efter ett besök hos en kompis i Onsala.

1489136900_ek_bh_a.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).