Sågverk (mindre)

Bandsåg fundering igen....

54 inlägg 20597 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bandsåg fundering igen....

Pabene  
#441563 Skogsnutte,
Jag har bekanta som har Pilous 550, som jag hjälpt med slipning av blad i några fall. De är utomordentligt nöjda. Vilka bandsågblad du väljer till din såg avgör du ju själv. Nästan alla tillverkare av sågblad kan leverera blad som passar till en sådan såg. Bladen jag slipade hade nog ingått vid köpet av sågarna och i ett fall sa han att han sågat "bortåt 20 stock" med ett av bladen.

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

Malte Frisk  
#441564 Det man skall komma ihåg med Pilous är att tekniken kommer från metallsågning och att bladhastigheten är nära hälften av andra bandsågar. Det ger en tyst och fin gång men av förklarliga skäl en lägre produktion.

Avatar Fallback

Re: Bandsåg fundering igen....

Pabene  
#441572 Uffejohan,
Min erfarenhet är att jobbar du på med en helt manuell stockbandsåg, och har en medhjälpare som bär undan materialet, så är 25 stockar (35-45 cm x 4 meter) sågade till plank, fullt möjligt under 7-8 timmar. Numera jobbar jag lite lugnare och inte hela dagar. På min såg har jag 7,5 kW elmotor och 3 x 20 Amp. säkringar.
Tre x 16 Amp. säkringar (400 Volt) räcker till ca 5,5 kW sågmotor vilket resulterar i något lägre kapacitet.
En bandsåg med 5,5 kW elmotor, sågar ändå lika effektivt som en kedjesåg med ca 16 kW elmotor.

Avatar Fallback

Re: Bandsåg fundering igen....

Pabene  
#441578
Malte Frisk skrev:Det man skall komma ihåg med Pilous är att tekniken kommer från metallsågning och att bladhastigheten är nära hälften av andra bandsågar. Det ger en tyst och fin gång men av förklarliga skäl en lägre produktion.

Hur vet du att produktionen blir lägre? Har du gjort någon jämförande mätning? Lägre skärhastighet är gynnsamt bl. a. för att bladen håller skärpan längre. Jag har byggt om vertikala bandsågar för snickeri, där vi sänkte skärhastigheten med 20% och fick väldigt bra resultat.

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

Malte Frisk  
#441592
Pabene skrev:
Malte Frisk skrev:Det man skall komma ihåg med Pilous är att tekniken kommer från metallsågning och att bladhastigheten är nära hälften av andra bandsågar. Det ger en tyst och fin gång men av förklarliga skäl en lägre produktion.

Hur vet du att produktionen blir lägre? Har du gjort någon jämförande mätning? Lägre skärhastighet är gynnsamt bl. a. för att bladen håller skärpan längre. Jag har byggt om vertikala bandsågar för snickeri, där vi sänkte skärhastigheten med 20% och fick väldigt bra resultat.


Med så mycket lägre bladhastighet går varje snitt långsammare. Vi har också sänkt hastigheten 10-15 % på 4,6 kW elversionen. Sågar väldigt fint och bara något långsammare. Men du har en poäng. Produktionen har egentligen ganska lite med tiden per snitt att göra. Stockhantering, underhåll och hur det är ställt före och efter sågen är viktigare.

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

Bax  
#441608
Malte Frisk skrev:.....Produktionen har egentligen ganska lite med tiden per snitt att göra. Stockhantering, underhåll och hur det är ställt före och efter sågen är viktigare.


Där har Malte helt rätt. Även i jämförelse mellan bandsåg vs kedjesåg.
Det är logistiken runt själva sågen som avgör produktionen.
Hur hanterar man den sågade brädan, bakar, lägger på nya stockar etc. där sparar man tiden.

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

Bax  
#441609
Skogsnutte skrev:
Bax skrev:På samma gård [emoji1] Det är sågen som flyttar hem efter en liten utlokalisering.

Va tycker du om sågen?


Återkommer när jag har lite mer tid över.....

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

Bax  
#441903 Jag har bara en Solosåg med motorsåg att jämföra med (bortsett en Kara-bänk då)
Bandsågen sågar snabbare, är tystare och ger mindre spån än kedjesågen.
Den ger ett helt ok snitt så länge bandet är skapligt, när bandet börjar bli skämt så börjar snittet vandra upp och ner.
Jag tycker rälsen är lite rapplig, den vill gärna flytta sig hit och dit när man håller på och vänder och hanterar lite grövre timmer.
Jag har nu gjutit en platta som jag ska ställa upp sågen på med förhoppningen att det ska bli stabilare.

Man får vara väldigt noga när man lägger till stocken, så att sågens stödrullar går fritt på båda sidor, syftar man fel så man kör fast blir det ett mindre helsike att rätta till.

Och där till mitt problem, folk börjar få nys om att jag har den här sågen och kommer med övergrovt som den lokala bondsågen inte klarar av.
Någon vill ha specialsågat, märgkluvet och tjocka plankor.
Någon vill ha mycket bred vildmarkspanel.
Detta gör att jag ligger precis på gränsen till vad såghuvudet klarar av både på bredden, och framförallt, på höjden. Det är inte så många centimeter egentligen mellan bandet upp till stommen på såghuvudet.
Mellan hjulen ska den klara 50cm, men det räcker med att det är lite kuv på stocken, eller rotben och andra utbuktningar så minskar det fort till 35-40cm.
Ska jag fortsätta hålla på med sån sågning måste jag ta mig en funderare på hur jag ska göra.
Kanske byta till Bamsesåg där man kan montera ett brett svärd.....
Kanske skaffa ett såghuvud med kedjesåg till min befintliga såg, typ Peltec....
En större bandsåg vill jag inte riktigt byta till för då skenar pengarna iväg.....
Kanske sluta med det övergrova, men det är ju roligt att såga sådant istället för en stock där man får ut två 2tum5 och ett par brädor.
Jag vet inte....

Avatar Fallback

Re: Bandsåg fundering igen....

Pabene  
#442461 Från Bax:
Någon vill ha specialsågat, märgkluvet och tjocka plankor.
Någon vill ha mycket bred vildmarkspanel.
Detta gör att jag ligger precis på gränsen till vad såghuvudet klarar av både på bredden, och framförallt, på höjden. Det är inte så många centimeter egentligen mellan bandet upp till stommen på såghuvudet.
Mellan hjulen ska den klara 50cm, men det räcker med att det är lite kuv på stocken, eller rotben och andra utbuktningar så minskar det fort till 35-40cm.
Ska jag fortsätta hålla på med sån sågning måste jag ta mig en funderare på hur jag ska göra.


Det du skriver här är ju lätt att känna igen. Just av dig att även berätta vad som inte är helt bra.
Då jag valde bandsåg för många år sedan, fanns inte så mycket att välja på.
Jag tycker det är bra om såghuvudet är "öppet" så att man kan klyva i märgen, eller helst en bit under märgen, på den största stockdiameter som sågen kan "gränsla". Det betyder att man kan stjärnsåga, kvarterssåga och genomsåga stockar på rätt sätt. För den som vill såga ut det bästa ur sina stockar är detta viktigt
Det är numera nästan möjligt i min såg, efter en del modifieringar, men jag visste inte att behovet fanns förrän jag sågat en tid. Det är inte så många sågar på marknaden som klarar detta. (Tillverkarna kan göra sågarna billigare om bandspännings-anordningen placeras i linje med hjulens lagringar).
Du skriver också vad som händer om man fortsätter såga med "skämt" blad. Jag försöker att aldrig hamna i det läget och jag tycker inte det är något problem att se, känna och höra, när det är tid att slipa sågbladet. Man får bra känsla för hur sågen fungerar då man matar för hand eller i alla fall följer sågen längs stocken.

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

Skogsnutte  
#447818 Hur står sig norwood hd36 mot woodmizer lt15 då? Där har vi ju samma pengar... Det skiljer sig med motorerna dock (bensin) men i övrigt? Den rälsen såg stabil ut åxå...

Är den någon som har koll på hur mycket bränsle dom drar?

Å ja.. Det kan bli så att budgeten kan ha ökat en aning :-P

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

Skogsnutte  
#448922 Nu hade jag bestämt mig för ett woodmizer lt15 med bensin drift... Har pratat med säljaren på mekwood om att få en offert på den jag vill ha å den utrustningen jag önskar, men inget händer lixom... Är det lika trögt när man vill ha hjälp med saker rörande sågen i framtiden?
Hos logosol har man svar eller hjälp via telefon eller mejl så gott som direkt! Å nu börjar jag bli tveksam till mekwood....
Finns andra återförsäljare till woodmizer?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

Bax  
#448929 Det var det där som gjorde att jag inte valde WM, var på två olika mässor och tittade på sågar men säljaren var totalt ointresserad av mig, stod hellre och pratade med några som redan ägde deras sågverk.

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

Skogsnutte  
#448962
Bax skrev:Det var det där som gjorde att jag inte valde WM, var på två olika mässor och tittade på sågar men säljaren var totalt ointresserad av mig, stod hellre och pratade med några som redan ägde deras sågverk.

Ja har väntat i en vecka på offerten men trots att jag än en gång tog kontakt via telefon så har inte något hänt... Lite besviken just nu när jag ändå äntligen bestämt mig för just wm såg...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449003 Samma har det varit för mig, ÅF verkar ha smak för annat än kunder känns det som.
Men hsh, jag ska inte bli nåns kompis, jag ska ha den såg jag vill ha och ÅF kan bytas
men sågen består.
Så jag har köpt det jag ville ha och är nöjd.

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

Skogsnutte  
#449006
Slurfi skrev:Samma har det varit för mig, ÅF verkar ha smak för annat än kunder känns det som.
Men hsh, jag ska inte bli nåns kompis, jag ska ha den såg jag vill ha och ÅF kan bytas
men sågen består.
Så jag har köpt det jag ville ha och är nöjd.

Det tror jag säkert! Å ja tänker väl samma i stort sett... Men samtidigt får ja dåliga vibbar när dom inte är mer intresserad... Vet du om det finns fler åf än mekwood? Ja antar att du handlat av dom? Av kommentaren att döma men du kanske har mer koll?!

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).