Sågverk (mindre)

Bandsåg fundering igen....

54 inlägg 20495 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

Bax  
#441331 Ja just, då förstår jag.


Skogsnutte, jag har en LM26 ifall du vill provköra nån gång.
Dock står den nermonterad just nu pga flytt men jag siktar på att ha den igång till April.

EDIT: men den är eldriven....

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

Skogsnutte  
#441346
Bax skrev:Ja just, då förstår jag.


Skogsnutte, jag har en LM26 ifall du vill provköra nån gång.
Dock står den nermonterad just nu pga flytt men jag siktar på att ha den igång till April.

EDIT: men den är eldriven....

Vart finns du efter flytten då? :-P

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

Bax  
#441375 På samma gård [emoji1] Det är sågen som flyttar hem efter en liten utlokalisering.

Avatar Fallback

Re: Bandsåg fundering igen....

geir lien  
#441387 Mn 26 sager 4,8m .2stk forlengere a 1.2m må du ha,da sager du 6.2m.
Jeg har en lm.pro.sågat ca 300m3.Sågen er ikke perfekt,men det er mycet enkelt å få hjelp av personal på telefon,når du ringer Logosol.
Har du mulighet forøk provsåga fler såger.

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

Skogsnutte  
#441392
Bax skrev:På samma gård [emoji1] Det är sågen som flyttar hem efter en liten utlokalisering.

Va tycker du om sågen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

Skogsnutte  
#441393
geir lien skrev:Mn 26 sager 4,8m .2stk forlengere a 1.2m må du ha,da sager du 6.2m.
Jeg har en lm.pro.sågat ca 300m3.Sågen er ikke perfekt,men det er mycet enkelt å få hjelp av personal på telefon,når du ringer Logosol.
Har du mulighet forøk provsåga fler såger.

Ikke perfekt? Vad har du haft för problem?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bandsåg fundering igen....

uffejohan  
#441407 Jag har också en tid gått och funderat på ett sågverk men har hela tiden försökt slå bort tankarna. Nu har det mesta av det inte motståndet gett vika för ha-begäret. Budget runt 75000 plus ev tak och grund. Är verkligen ett sågverk typ liggande motorsåg något att satsa på? Måttnoggrannhet och sågyta är väl inget vidare? Bandsågad yta borde väl bli väsentligt bättre? Hur bär ni er åt när ni ska kanta sidoutbytet? Bräda för bräda eller kantar ni en bunt med samma bredd? Hur mycket kan en man få igenom på en dag med normaltimmer? Jag antar att det finns en del utställare på Elmia Wood, men det vore bra att få lite respons från verkligheten...
Jag har installerat 16A, räcker det?

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441416
uffejohan skrev:Budget runt 75000 plus ev tak och grund. Är verkligen ett sågverk typ liggande motorsåg något att satsa på? Måttnoggrannhet och sågyta är väl inget vidare? Bandsågad yta borde väl bli väsentligt bättre?

Jag kör WoodMizer LT15 och tycker den går fint, har inte sett orsak till byte varken till cirkel el kedjesåg.
uffejohan skrev: Hur bär ni er åt när ni ska kanta sidoutbytet? Bräda för bräda eller kantar ni en bunt med samma bredd?

Brukar ta ett dussin i taget, börjar med att släta till en kant, vänder hela högen och tar en tum i taget och
plockar ut de som blir fullmåttiga alltefter, tillslut har man bara ett par enstaka kvar.
Men här finns goda möjligheter att bli effektivare/snabbare jag är inte fullärd, och ett kantverk
skulle kanske vara nåt för framtiden om ekonomin tillåter.
uffejohan skrev:Hur mycket kan en man få igenom på en dag med normaltimmer? Jag antar att det finns en del utställare på Elmia Wood, men det vore bra att få lite respons från verkligheten...
Jag har installerat 16A, räcker det?

Ska du tävla i hastighet så gäller cirkelsåg med 300hk lastbilsmotor, men om du som jag är mer intresserad
av att optimera utbytet av det lilla timmer man har så tror jag bandsåg är rätt.
16A räcker sannolikt.

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

1klas  
#441426 Äger sedan hösten -14 en woodlandmills. Som glad amatör är jag nöjd med sågresultatet men som jag nämnt i tidigare tråd hade jag gärna uppdaterat den med bl.a. Maskinell höjning av såghuvud, nåt som inte går att köpa till denna, rälsen stämmer inte heller med tillbehör som logosols timmerfräs. Annars nöjd, har elmotor men provkört bensinmotor innan jag slog till.

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

Skogsnutte  
#441450
Pabene skrev:Hej,
Jag tycker att du ska titta på Pilous 550 GX. Den har Honda-motor. Den har en bra bädd och du sågar lätt stockar i de dimensioner du nämner. Bädden/rälsen skulle klara en timmerfräs också om det är aktuellt.

Har du prövat den? Kollade på deras sida nu... Å den ser ju ok ut...
Hur funkar det me deras band?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bandsåg fundering igen....

uffejohan  
#441472 Jo Slurfi, jag har oxå tittat på Woodmizer och den ser ju bra ut, men bilder och video är en sak, verkligheten ofta en annan.....Jag är inte ute efter att producera några mängder, mest för eget bruk till jakttorn, vedskjul och andra skjul för att rymma en växande arsenal av prylar. På ett ungefär, hur många stockar kan du såga en dag utan att vara jäktad? Har du barkfräs före bandet? Hur mycket kan du såga på ett band innan slipning?
Jag har tidigare jobbat på sågverk men då handlade det om att producera maximalt, nu handlar det mest om att få max nöje....

Avatar Fallback

Re: Bandsåg fundering igen....

skogshasse  
#441504
Skogsnutte skrev:
skogshasse skrev:
Skogsnutte skrev:Efter att ha varit inaktiv länge på detta forum pga arbete å slit med både det ena å andra så blev ka tillåmed av med mitt tidigare nickname :-o

Men nu vill ja ha hjälp igen!

Jag har dom senaste två åren hittat en hobby... Timring... Har gjort 2 stommar hittills... Har lämnat iväg timmer för sågning till block nått som kräver transport till och från sågen...
Nu SKA jag investera i ett bandsågverk

Frågan är... Med tak på 50000- inte en krona över!!! Ex moms så klart!
Så ska ja ha en såg som klarar ca 30-40 cm diameter ha någorlunda vettig fart på sågningen...
Skrev jag bensindriven?!


Woodmizer lt10 vill ja ha men finns tydligen inte med bensin drift...

Logosol har ett sågverk.... Hm26? Någon med erfarenhet av just denna?

Woodlandmills?

Andra?

Vore glad för svar!



vad använder du när du fräser blocken för jag förmodar att du har den utrustningen redan eftersom du bara letar efter en såg. om jag bara skulle ha en såg till det du beskriver så skulle jag leta en begagnad bamsesåg men då blir det motorsåg istället för bandsåg. har du funderat något på en sådan såg .

Hej!


Jag har haft ett logosol m7 tidigare och jag är så less på att hålla på med timmerblock på den höjden, till brädor är det bra arbetsfördelning osv men bara jobbigt vid sågning avblock...

Nästa grej är spånet...
Vill inte ha en massa spån....
Sist men inte minst... Ångan av sågoljan
Nä... Bandsåg eller klinga annars kan ja lika gärna köpa sågtjänsten....


Fräser av barken med logwizard


har du någon bild på hur dina stockar ser ut när den är färdig för timmring

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441506
uffejohan skrev:På ett ungefär, hur många stockar kan du såga en dag utan att vara jäktad?

Jag har nog inte hunnit såga en hel dag i sträck än, jag sågar bara lite ibland.
Ofta har det blivit övergrova grejer typ 63cm sågsnitt och då har jag fått trixa och bängla
så det går inte att jämföra med normaltimmer som bara matas igenom utan desto mera tanke.
Jag har åxå sågat mest plank eftersom jag behövde det till takstolsförstärkningar i höstas.
Så vad jag än svarar så är det utan nån relevans till verklig sågning tyvärr.
Där borde ju Youtube vara till en del hjälp, de har mer vana osv.
uffejohan skrev: Har du barkfräs före bandet? Hur mycket kan du såga på ett band innan slipning?

Ingen barkfräs än, jag försöker sopa av föroreningar när de syns.
Man kan nog såga närapå en hel dag med samma blad, men jag har slöat ett nyslipat blad på 1,5 meter åxå
pga gamla gårdsträd med rejäla spikar 15cm in i stocken.
Jag har börjat slipa själv mha en sågkedjeslip och hembyggd ställning, det verkar som att jag kan slipa
ett band på 20 minuter och varje band kan slipas 4ggr.
uffejohan skrev:Jag har tidigare jobbat på sågverk men då handlade det om att producera maximalt, nu handlar det mest om att få max nöje....

Så är det för mig, tänka ut en grej, fälla trädet, såga fram materialet och så försöka snickra ihop nåt av det
är min drivkraft till att börja med egen såg och så småningom egen hyvel förhoppningsvis.

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

Skogsnutte  
#441525
skogshasse skrev:
Skogsnutte skrev:
skogshasse skrev:[quote="Skogsnutte"]Efter att ha varit inaktiv länge på detta forum pga arbete å slit med både det ena å andra så blev ka tillåmed av med mitt tidigare nickname :-o

Men nu vill ja ha hjälp igen!

Jag har dom senaste två åren hittat en hobby... Timring... Har gjort 2 stommar hittills... Har lämnat iväg timmer för sågning till block nått som kräver transport till och från sågen...
Nu SKA jag investera i ett bandsågverk

Frågan är... Med tak på 50000- inte en krona över!!! Ex moms så klart!
Så ska ja ha en såg som klarar ca 30-40 cm diameter ha någorlunda vettig fart på sågningen...
Skrev jag bensindriven?!


Woodmizer lt10 vill ja ha men finns tydligen inte med bensin drift...

Logosol har ett sågverk.... Hm26? Någon med erfarenhet av just denna?

Woodlandmills?

Andra?

Vore glad för svar!



vad använder du när du fräser blocken för jag förmodar att du har den utrustningen redan eftersom du bara letar efter en såg. om jag bara skulle ha en såg till det du beskriver så skulle jag leta en begagnad bamsesåg men då blir det motorsåg istället för bandsåg. har du funderat något på en sådan såg .

Hej!


Jag har haft ett logosol m7 tidigare och jag är så less på att hålla på med timmerblock på den höjden, till brädor är det bra arbetsfördelning osv men bara jobbigt vid sågning avblock...

Nästa grej är spånet...
Vill inte ha en massa spån....
Sist men inte minst... Ångan av sågoljan
Nä... Bandsåg eller klinga annars kan ja lika gärna köpa sågtjänsten....


Fräser av barken med logwizard


har du någon bild på hur dina stockar ser ut när den är färdig för timmring[/quote]
IMG_20160630_123506.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

Malte Frisk  
#441533
uffejohan skrev:Jag har också en tid gått och funderat på ett sågverk men har hela tiden försökt slå bort tankarna. Nu har det mesta av det inte motståndet gett vika för ha-begäret. Budget runt 75000 plus ev tak och grund. Är verkligen ett sågverk typ liggande motorsåg något att satsa på? Måttnoggrannhet och sågyta är väl inget vidare? Bandsågad yta borde väl bli väsentligt bättre? Hur bär ni er åt när ni ska kanta sidoutbytet? Bräda för bräda eller kantar ni en bunt med samma bredd? Hur mycket kan en man få igenom på en dag med normaltimmer? Jag antar att det finns en del utställare på Elmia Wood, men det vore bra att få lite respons från verkligheten...
Jag har installerat 16A, räcker det?


Sågytan och måttnoggrannhet blir ofta bättre med kedjesåg då ett perfekt resultat från bandsåg ställer lite högre krav på underhåll. Men har man en större budget som du har och skall såga mer så är ett bandsågverk troligen det bästa alternativet. Det finns en artikel som lyfter fram fördelarna och nackdelarna med både kedjesågverk och bandsågverk oavsett tillverkare här http://www.logosol.se/cms2/downloads/sv ... 2_2015.pdf

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).