Sågverk (mindre)

Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder & film

47 inlägg 16526 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

Vardon  
#427498 Ps onlineauktioner har sålt några såganläggningar har jag för mig under hösten. Ibland lyckas man hitta deras äldre auktioner kan ge en fingervisning.

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

Grävan  
#427501 Bra tips Vardon! [emoji1360] ska kolla detta

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427536 Fin anläggning, hade det funnits en sån inom nån mil hemifrån skulle jag försökt hyra den
5 år i taget och betalt all ström mm och städat efter mig.
Kanske det finns fler som skulle kunna tänka så, och kan du tänka så som uthyrare?

Användarvisningsbild

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

Göt  
#427546 Det är en fin anläggning hoppas att någon köper den komplett och den kommer till användning.

Användarvisningsbild

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

Grävan  
#427567 Slutfi, absolut hade jag kunnat hyra ut det men inte 5år. Då spricker tidsplanen [emoji4]

Behöver nämligen utrymmet till annat

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

Camwood  
#427602 Väldigt fin såg du har! Tyvärr så värdet som det står nu enormt som fungerande såg men ingenting utrivet. Jag har ganska bra koll på begagnat då jag köper någon maskin då och då. Dina maskiner är för gamla för att ha något värde På blocket har betydligt nyare maskiner försökt säljas för skrotpriser med många sågägare får betala för att riva ut maskinerna. Priser som har nämts ovan är fantasipriser tyvärr. Värdet på maskinerna är nog närmare noll kr efter kostnader för frakt och utrivning. Bara kostnaderna för elarbeten är enorma om man ska montera upp maskinerna på ett nytt ställe förhållande till hur gamla maskiner du har.

Användarvisningsbild

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

Grävan  
#427629 Tråkigt att höra. Vi får ge det ett försök då annars blir det skrot i slutändan

   TS
Avatar Fallback

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

Blondin 750  
#427655 Utan att ha det minsta koll på prisbilden på just äldre sågverksutrustning så är jag helt inne på samma spår som Camwood. Värdet på din fina anläggning ligger i att det just är en injusterad och fungerande anläggning, hade jag haft tillgång till detsamma hade jag varit överlycklig. Jag tycker som någon nämnde tidigare, fundera ett varv till innan du river ut grejerna. Är det utrymmet som du vill åt så är det väldigt billigt att bygga nytt i stället för att bygga om befintliga hus, allra helst om man bygger med just eget virke framsågat i en "proffsig hemmasåg" där allt är avskrivet.
Slå mynt av det du har, på rätt sätt! :-BD
PS. Givetvis ska någon med erfarenhet hjälpa dig igång, det är ju ganska farliga grejor som kräver kunskap!

Avatar Fallback

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

stektlök  
#427680 Finns det inte någon "yngling" i närheten som kan hyra sågen å köra igång lite tillverkning ?
När man läser ovan att den kanske åker ut utan fortsatt liv smärtar mitt hjärta !
Jag gillar skarpt att förädla träden jag sågat ner. Bara i mitt närområde vet jag 2 sågar som står still.
Och många fler sågar har riktigt gamla gubbar som ägare, vars barn inte har tid att föra hantverket vidare.

Användarvisningsbild

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

svampbob  
#427697 En tanke. Jag förstår att du vill bli av med sågverket för att komma åt utrymmet för annan verksamhet. Jag tänker att det är mycket jobb med att omvandla såghuset till något annat och säkert även svårt att få det riktigt bra.
Finns det inte plats på gården för att bygga ett nytt och ändamålsenligt uthus? Vem vet en dag kanske det finns både tid och intresse för att såga.

Användarvisningsbild

Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder & film

Grävan  
#427699 Det är lite mer komplicerat än så.
Sågverket sitter ihop med en kvarn, och allt drivs med hjälp av den. Ni kan höra vatten porlar i bakgrunden av videon när jag går igenom den lilla verkstaden. Jätte fint, verkligen.

Men problemet är att vattenfåran har början rasa ihop på baksidan då den är uppstenad. Sågen har satt sig och trycker ut stenarna och det kommer mer och mer med åren.

Det bästa alternativet är att riva sågen, laga upp vattenfåran från den sidan och sen bygga nytt. Blir ett dubbelgarage och verkstad då istället. Eventuellt bygga ett mindre såghus längre ner på gården.
Senast redigerad av Grävan sön 01 jan 2017, 18:04, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

Blondin 750  
#427706 Då kommer saken i ett annat läge, men jag tror tyvärr inte att det finns en massa pengar att håva in på utrustningen, som Camwood var inne på är det alldeles för dyrt att flytta och installera maskinerna på nytt, även om dessa är i princip gratis. Hur som helst så kan man ju bli lite avis på att ha en porlande bäck på fastigheten.

Användarvisningsbild

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

fretchi  
#427801 Jag hade gärna köpt anläggningen av dig, om du bott granne med mig!
Tyvärr är det ju så att demontering och frakt är så omständligt.

Avatar Fallback

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

hinowa  
#427858 Är det helt omöjligt att lyfta och få till stenmuren?
Och sedan kunna såga virke själv till dubbelgarage mm,jag hade själv ett litet Jonsered sågverk med motorsåg på vagnen,det sålde jag för 10.000:-
dom är lättare att bli av med.Idag är inte nog svårt att bli av med det även om det är gratis.Synd på ett så fint sågverk.
Men du vet hur det är idag med folk som vill hugga i :sad: Det är bedrövligt att mycket av gamla fina maskiner blev skrot när det var bättre priser på metall,nu får man väl betala för att bli av med riktiga saker.
Man kan inte ha för mycket maskiner,man har bara :-BD för lite uthus

Användarvisningsbild

Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder & film

Grävan  
#427859 Jag har funderat kring detta länge. Att riva sågen och laga upp det på det sättet är absolut det billigaste och enklaste sättet, om man vill göra det redigt och laga det bra så det håller.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).