Sågverk (mindre)

Ställer frågan igen....Bandsåg som sågverk ???

6 inlägg 7042 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ställer frågan igen....Bandsåg som sågverk ???

Hundkex  
#30010 Har en Jonsereds monster bandsåg stående. Tycker den är för stor att ha någon nytta av men tänkte mig använda den stående som sågverk.
Har ni några förslag på hur jag ska göra det. Den är ca 3 meter hög så de är en bjässe. Jag tänkte köpa stocksågblad till den och det är en 5 hk elmotor på den som inte ger sig för stolpar som är uppemot 40 cm tjocka så den pallar rätt mycket. Nån som kanske har någon ritning ?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30050 Har du en bild, så kanske innovationskrafterna kommer igång.

Avatar Fallback

Bilder

Hundkex  
#30122 Här är bilder på en nästan likadan maskin som min. Jag skulle helst ha den upprest som den står när jag använder den. De finns någon som föreslagit att jag skulle lägga den omkull och montera stockband på den.
Jag vill dock kunna använda den till att köra vanligt med på den säsongen när inte timmersågning gäller. Kom med tips....
Max höjd som jag skulle kunna ta i den är ca 60 cm och det räcker tills vidare

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30212 Den klumpen flyttar man inte hur som helst. Ska du ha den stående är väl enda alternativet att bygga en sågbänk så du kan dra stocken fram och tillbaks.

Avatar Fallback
Hundkex  
#30215 Ja frågan är bara hur en sån konstruktion ska bli bra för att vara realistiskt. Ja det är en rejäl pjäs men de är ju en fördel för den står stadigt. Har du nåt tips på hur man ska bygga sågbänk som håller bitarna på plats ?

   TS
Avatar Fallback
Ronny Karlsson  
#30572 Har varit ner på SkogsNolia i Umeå, tittade där på Logosols nya bandsågverk. Ett riktigt kraftigt bygge det med, vad jag tänker på först i ditt fall är om det går byta sågbladet till ett liknande som logosol använder.

Det finns i längder från 366 till 400cm, det viktiga är nog bredden 32mm och att det är annpassat för att klyva rått virke.

Din stora bandsåg är nog inget man flyttar på, så jag skulle nog bygga ett röligt sågbord.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).