Sågverk (mindre)

Vilket är den bästa arbetsmetoden

5 inlägg 5233 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilket är den bästa arbetsmetoden

Ronny Karlsson  
#29867 Ibland funderar jag om det finns andra sätt att såga upp en stock. Förmodlingen är det mycket en smaksak. Jag har hittils bara blocksågat, förutom en stock som jag provade kvarterssåga vilket var ganska tungt man bör vara två. Min arbetsgång ser ut så här:
1 Rikta upp stoken efter centrum med mallen ev krök uppåt
2 Såga ett snitt som sedan blir botten på blocket
3 Snurra ett kvarts varv såga baken med samma inställning
4 Ta ut en sidobräda för det mesta 1" vid grovt virke ytterligare en 1"
5 Snurra det blivande blocket åt det andra hållet så det hamnar på den nyss sågade sidan.
6 Nu gäller lika inst. på båda stocklyftarna Bestämma bredden på blocket
upprepa enl 4

Det brukar ta i snitt en 1/2 timme stocken med allt arbete runt om.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#30730 Optimal arbetsmetod är helt avhängingt sågbänk.
Jag blocksågar oxå men måste såga ut fyra ytor först.....

Avatar Fallback
blev  
#35238 Jag har också M5 och har sågat några år nu. Jag blocksågar också, jag tar ut första bakan på konvexa sidan av stocken (böjen i stocken) och första kantbrädan, vänder stocken ½varv och nu bestämmer jag vilken bredd det skall bli på virket och lägger till för en kantbräda, vrider stocken kvartsvarv och sågar plank eller bräder ned till centrum av stocken vänder den(då är det mindre risk att blocket hänger ner) och fortsätter, försöker alltid sluta med en 2".
tipps: bygg vattenkylning då håller svärd och kedja mycket längre.
Jag har gjort en hemsida om solosågen och sh230 m m
http://www.naslundstra.se/

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35247 trevlig hemsida.

själv kör jag stoken med bakved och allt. sedan vänder jag stocken som nu består av plankor ett kvats varv och sågar ut de blank jag behöver. man får tänka efter lite innan man sågar sedan har jag upptäckt att det lättaste är att såga ur plank med bakved för att cedan köra till rätt bredd med gärdessågen (byggsåg/cirkel såg)

jag kör själv med alaska bigg mill. www.granbergs.com

Avatar Fallback
Yanmar 1502d  
#39659 Hej!
Jag sågar med solosåg M7 och följer de tips och idéer som Logosol har skickat med i bruxen. Slutar alltid med en 2". Bredden på planken sågar jag till med en byggsåg om det inte är så att jag ska masspruducera för då gör jag det direkt när jag tar ut planken ur stocken. 1/2 timme per stock tycker jag låter mycket men det kanske är så lång tid det tar. Jag måste kolla nästa gång.

Logosol har säkert tipsen på sin sida.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).