Sågverk (mindre)

Klyvsåga timmer med motorsåg ???

17 inlägg 35790 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klyvsåga timmer med motorsåg ???

Hundkex  
#29794 Om jag ska klyvsåga timmer med motorsåg med gigg. Hur ska kedjan vara filad då för att få optimal avverkning ?????



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback
Ronny Karlsson  
#29795 Logosols kedjor är filade i 10gr så jag kör på det, funkar bra.
Det optimala vore väl 0 gr men då finns nog risk att den börjar vandra i sidled.

Avatar Fallback
Hundkex  
#29796 Jo jag har hört om nollgradigt men visste inte riktigt. Ska försöka göra ett test på en liten motorsåg först. ska bygga om en bandsåg senare en jonsered monstermaskin. Men får väl lägga den omkull för den blir för hög annars.Vad kör du en logosol eller ??

   TS
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#29800 Kedjan ska inte filas för att uppnå full effekt.
Investera i en klyvkedja.....

Avatar Fallback
sködarförare  
#29803 Nu ska jag på sågkurs i orsa på logosål o lära mej o såga.

Avatar Fallback
Ronny Karlsson  
#29804 Ja 2,5 år sedan köpte jag en beg. M5 med motorsåg. På senare tid har jag bytt till E5000 Auto, Effektskillnaden är mycket stor.
Elmatningen har jag byggt om lite så nu kan jag starta sågningen göra annat under tiden den sågar då den slår av sig vid slutet på linjalen. Man hinner lägga undan sågat virke fixa lite strö m.m. Nästa steg blir att koppla om returen så jag slipper hålla nere knappen. Då vinner jag lite tid, alla bäckar små....

Avatar Fallback
Hundkex  
#29842 VAD ÄR DET FÖR SKILLNAD PÅ EN KLYVKEDJA OCH EN VANLIG DÅ ?
MIN SÅGSÄLJARE PÅSTOD ATT DE BARA VAR FILVINKELN SOM SKILDE ÅT ??
TÄNKER INTE LÄGGA NÅGRA STORA PENGAR PÅ DETTA.
sKA ENBART KANTSKÄRA OCH SEN LÄGGA DOM I MITT MONSTER TILL BANDSÅG FÖR ATT DÄR BLOCKA UPP DOM. hAR EN JONSERED MED EN 5 HK MOTOR PÅ MEN DE VERKAR SÅ KRÅNGLIGT ATT BYGGA OM DEN TILL BANDSÅGVERK ??
VAD TROR NI

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29850 Det går utmärkt att fila om en vanlig kedja till klyv genom att ändra vinkeln till 5-10 grader. Jag själv kör 5.
Oftast är dom färdiga klyvkedjorna man köper av den lite smalare sorten. Mina är tex 3/8 1,3mms drivlänk som ger ett lite smalare snitt än standardkedjor.

För lite tester kan du gott fila om en o köpa klyvkedja senare.

Magnus M

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#29973 Visst kan du klyva med vanlig kapkedja.
Så småningom storknar den å går varm, men vem bryr sig...?

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29984 Jag skrev "fila om en kap till klyv". Om du "Nolltax" vet nåt mer som skiljer än det vi nämnt ovan så får du gärna säga vad!

Magnus M

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#29994 Jag har de facto aldrig studerat ämnet i detalj.

Har vid ett par tillfällen haft grova >60 cm stockbitar liggandes.
Skaparen inom mig vaknade till livs....
Upp på högkant, fram med sågen å karva fram karmstolar.
I en sluttning hade vi en stubbe, en dryg meter hög å 1.10 1.20 nånting i diameter. Blev oxå karmstol. Svågern ockuperade den, beväpnad med hagelspruta...... -Detta är mitt jaktpass...

Vanlig kedja tenderar skära ur långa "tarmar" av fibrer ur trät. Proppar igen sågen gör dom. Det känns som att sågen går torrt dessutom. Ställa upp oljepumpen kanske löser det iofs.
Har man skapat friskt en stund kan man i princip steka ett ägg på svärdet.....

Men, som sagt.... Av vilken anledning vanlig kapkedja ej är optimalt har jag ej studerat i detalj.

Sen, rent spontant.... Är det enbart en fråga om vinkel på kedjan så visst kan man fila till det....
Och sen fila tillbaks till kapvinkel..?
Och nästa vecka ånyo till klyvvinkel...?
Den kedjan lär inte bli långlivad..... Varför inte köpa en klyvdito på en gång...?

Avatar Fallback
Hundkex  
#30377 Okej men kom med nåt bättre förslag då istället för att kritisera de vi skrivit ??

   TS
Avatar Fallback
T-Jack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30399 Kan inte bara låta bli komentera NOLLTAX inlägg :wink:

Av egen erf. Klyver man längst efter fibrerna då
är spånen som "tarmar" ,
men klyver vinkelrät mot
fibrerna som det flest sågbänkar är konstruerade,
då är spånen inget problem.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30400 Jo det är ju en himla skillnad. Jag brukar göra fågelholkar av rundvirke ibland o då måste man såga ur ifrån änden på kubben o det kan va lite knöligt. Vill gärna tjofsa ihop sig under kåpan. Spånet i sågverket är ju åt andra hållet, fint som mjöl nästan.

Magnus M

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#30481 Sorry.... Jag är en enkel man....
Har jag trampat nån på tån så ber jag givetvis om ursäkt.
Såg nånstans att klyvkedja säljes. Givetvis kan man slipa om en kapkedja.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).