Sågverk (mindre)

Hjälp

26 inlägg 16259 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hjälp

Førland  
#394367 har du et langt "brett"etter spaltekniven?kan være det som ikke er rett iforhold til benken og tvinger stokken over til siden

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Hjälp

Stefan Hansson  
#394374 Har provat att tagit bort allt bakom klingan ( klyvkniv & plåt) men resultatet blev det samma.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp

Førland  
#394375 Ok,har du sjekket styringene for klingan?de fremre skal bare ha en mm ca lysåpning,de bakre litt mere.er kling axelen rak iforholende til benken??

Avatar Fallback

Re: Hjälp

Stefan Hansson  
#394398 Klingstyrningarna ligger ej emot klingan, De främre har ca 1 mm vardera till klingan och de bakre ca 3mm.
Tycker att klinga sitter rätt efter bänkens riktning.

Skall ikväll prova att köra bänken långsamt och se om det blir bättre då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp

Stefan Hansson  
#394471 Nu har jag provat lite mer. Verkar som att jag har haft remmar som slirat lite och därmed tappa lite fart på klingan. Resultatet blev dock ej riktigt bra så jag skruvade bort kniven bakom klingan och la upp en 2" 8 och mätte in. Körde den sedan igenom klingan och mätte igen. Fram hade den flyttat sig ca 15 mm ut och bak ca 10 mm. Antar att detta betyder att klingaxeln bör justeras ändå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp

Førland  
#394637 Tror du har hittat problemet,håper på en oppdatering når du har justert kling axelen

Avatar Fallback

Re: Hjälp

otis  
#396455 Betyder svag sväng att blocket blir krokigt i sidled eller blir sågsnittet rakt och blocket flyttar sig i sidled när du backar ?
Hälsningar Otis.

Avatar Fallback

Re: Hjälp

Førland  
#398253 Hur går det med sågen?Har du fått den til å sage bra?

Avatar Fallback

Re: Hjälp

fordson  
#660451 Hur har du ansatt de främre klingstyrningarna?
Den yttre så den nästan tar i klingan när den snurrar och den inre lite längre från...
Är allt rätt som du säger med varvtal osv så måste felet i alla fall vara klingorna.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp

ghaven  
#660598 Hei, jeg har altid hørt at bladet skal være ørlite ut av paralell med benk, og vi hadde samme problem. Vi gjorde alle mulige justeringer på benk, aksel , klembrikker, turtall, styringer, og ingenting hjalp, Det var bladet som måtte hamres og vikkes i maskin .Etter dette gikk sagen rett som ei pil og ble større vidde på turtall den kunne gå rett med .Gammel gårds sag med 900 blad som største og som er byttet ut med en norwood 29 for å kunne skjære større stokker

Avatar Fallback

Re: Hjälp

Björnjohansson98  
#798300 Har du fått ordning på sågen?
Har en jag upplever samma sak med

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).