Sågverk (mindre)

Nya grejor!

16 inlägg 7495 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nya grejor!

Bucketman  
#27362 Fick mina grejor ja beställt från Logosol idag. Det var en timmerjigg och en Stihl MS 660 + 1 extra kedja som ja tror ja fick med på köpet. Han inte mer än att montera svärd o kedja, fylla på lite soppa o olja för att provstarta den. Grymt lättstartad såg för att vara 90cc tycker ja. Sågen verkade gå bra men han inte såga någonting för ja lära dra iväg till jobbet.

I helgen får man kanske prova lite, iaf bygge ihop en linjal och montera ihop timmerjiggen. :D

Jo just ja, hmmm... har ju bara kört Husqvarna och Jonsered tidigare, så det här är min första Stihl. Tyckte den kändes rätt plastig jämfört med de andra två ja provat. Hoppas kvaliten är lika bra i Stihlen. 8)



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27373 Kul! Jag är helnöjd med min 660. Ett par tips kanske!!
Kåpan till luftfiltret är lite B. Jag fick in en massa skit innanför filtret o köpte ett filter för extra dammiga miljöer för dyra pengar. Detta var nog egentligen onödigt då jag sett att när man drar åt filterkåpan så känns det först som den är i bott MEN det går att dra mer o man ser då hur kåpan buktar sig rejält inåt. Jag trodde först nånting kollapsade innanför men upptäckte snart att man måste dra den så annars tätar inte filtret. En liten konstruktionsmiss tycker jag.

Tänk oxå på att inte ställa sågen i nysågat spån när du startar den. Det är som en dammsugare i botten på startkåpan när sågen startar.

Gängan på Logosols svärdsmuttrar är sisådär. Inget problem mot sågen men när du drar fast jiggen ska det dras hårt för att inte vibrera loss o jag har dratt sönder ett par. Jag tillverkar egna i svarven men om du inte har den möjligheten så köp hem nån extra. Det borde nog vart M10 där istället.

Lycka till :)

Magnus M

Avatar Fallback
Bucketman  
#27402 Kul att du är nöjd Magnus... hoppas ja blir det med. :D Tack fär tippsen också, ska nog provsåga lite till helgen, montera o dona lite.

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28201 Hur gick det då???

Magnus M

Avatar Fallback
Bucketman  
#28202 Har inte haft tid ännu... :oops: . Fasen har så mycket att stå i... hehehe. Just nu håller vi på att donar upp 50 kbm ved :wink: . Men det kliar i fingrarna att få provsåga lite. Måste även inhandla lite virke till linjalen och hållarna. Har bara fått provstartat den ännu, och den morrar ljuvligt 😈 .

Lovar att återkomma så fort ja sågat några plank.

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28204 Jo veden är ju bäst att få färdig nu, bästa torken är ju nu o ett par månader framåt. Farsan har vart i skogen o kört ut det sista nu så jag har några granstock ligger på bänken färdiga att såga. Ska försöka köra dom snart. Jag har faktiskt ett par beställningar på 1"x8" ohyvlat som ska bli knutbrädor.

Magnus M

Avatar Fallback
Bucketman  
#28223 Låter finfint... kanonkul att få såga lite virke på beställning kan ja tänka mig? Jo precis som du säger så är det nu veden ska donas upp och läggas på tork. Både blåser lite grann och en varm sol gör susen för att få prima ved.

Hade ju några skapliga granar som låg bland den övriga veden. Han inte rädda dom innan farsan kapade upp dom.... hehehe. Var i precis samma veva som ja beställde jigg och såg från logosol, så det blev inte att ja tänkte på granstockarna ja redan hade då. Men så kan det gå. Tur att det finns mycket att ta av i skogen :lol:

   TS
Avatar Fallback
Bucketman  
#28225 Förresten Magnus... kör du bara med orginallinjalen på 2,75 eller har du längre? Tycker det känns lite kort om man ska kapa "vanligt" virke. Men är inte så insatt som snickare, mera meka o dona för mig för tillfället. Däremot om man vill förädla lite uddare träslag så tror ja säkert det räcker, som för lite finsnickerier mm.

Eftersom ja ska börja med att såga med trälinjal så funderar ja på att göra den 4m lång, då kan ja kapa virket på ca 3,5.

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28251 Jag har förlängt med en 1/2meter. Sågar stocken 3m samt att jag har plockat grovt som det är lite röta i ur massahögen oxå.
Sen har jag gjort en bänk i trä enligt Logosols modell som finns beskriven i bruksen. Om man sågar halvvägs i den så kan man sen skjuva linjalen o såga vidare o då går det ta nästan 4m om det skulle behövas. Det mesta jag sågat hittils är brädfodring o reglar till torpet o då räcker 3m gott.
Om jag ska förlänga ytterligare så måste det till ett linjalstöd eller en 3dje bock med linjalhållare för annars blir det nog svajigt. Linjalen kan redan nu börja vibrera när man är på mitten om man inte ser upp.

Magnus M

Avatar Fallback
muddyman  
#28261
Magnus M skrev:Gängan på Logosols svärdsmuttrar är sisådär. Inget problem mot sågen men när du drar fast jiggen ska det dras hårt för att inte vibrera loss o jag har dratt sönder ett par. Jag tillverkar egna i svarven men om du inte har den möjligheten så köp hem nån extra. Det borde nog vart M10 där istället.



Jag fick bitter erfara det där med svärdsmuttrarna i helgen. En dags sågning sen var det stopp. Helt fantastiskt dålig kvalite på materialet i dom. Jag har aldrig lyckats dra sönder gängor till svärdfästet innan fast belastningen blir ju mycket större med jiggen.
Som jag skrev i en annan länk velade jag mellan en 361 och 660 - det blev en 361 och den funkade helt ok till det jag skall såga.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28265 Ett tips när det händer! Om det är den till jiggen så kan du såga av den o borra o gänga istället o sen sätta en vanlig kort M8 bult. Så gjorde jag som en nödlösning.

Det måste va kass kvalitet på dom för dom nya jag gjorde själv håller mycket bättre. Enda nackdelen är att dom rostar men det går ju olja eller måla lite på dom.

Vi som råkar ut för det borde nog oxå klaga lite så kanske dom bättrar sig.

Jag ska nog ta en orginal jag har kvar o sätta i momentprovaren här på jobbet o se vad den tål o sen jämföra med dom jag gjort.

Magnus M

Avatar Fallback
muddyman  
#28272 Har ringt Logosol och får två par nya hemskickade.
Tyckte även att de kunde se över detaljen lite. Där finns plats till att öka dimensioner/bättre materialkvalitet.

Avatar Fallback

Re: Nya grejor!

Qkeeper  
#250664 Lyfter den här gamla tråden och ser om någon kan svara på mina funderingar.

Funderar på att köpa en timmerjigg eller liknande så småningom. Kommer användas till nån fyrskäring och möjligtvis någon enstaka regel till mindre reparationer av uthus.

Har läst lite om Logosols variant och kikat på lite filmer men funderar över sågstorleken. 50cc minst är ju rekommendationen men räcker det? Min tanke kring sågstorleken är att det kommer bli så pass lite sågat att jag inte behöver stressa så man kanske klarar sig på 55-60cc när det endast handlar om att såga några få stock per år?

Avatar Fallback

Re: Nya grejor!

Homo abies  
#258497 Skall du bara köra 16" så funkar nog en Stihl ms362 och då med 1,3mm 63PMX kedja. den kan du med fördel sedan utrusta med 18" vanlig kedja och ha till lite grövre avverkning, en mycket bra såg!
Jag har en Big Mill med Stihl ms660 och 36" om jag behöver såga något grovt ute i terrängen.. Och, var extremt noga med hygienen, stockar bör "aldrig nudda mark" helst barkas där kedjan går in i stocken så får du ut mycket mer sågning mellan slipningarna!

Avatar Fallback

Re: Nya grejor!

Qkeeper  
#258516 Kul med lite info.

Hur tycker du det funkar att såga med big mill? Är det bågot att satsa på? Blir ju ingen mängd sågning utan såna saker man inte kan köpa på bygghandel ;) breda brädor, fyrskäringar m.m men enstaka endast.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).