Starta eget hyvleri

Svara  30 inlĂ€gg  7625 visningar  13 följer

Re: Starta eget hyvleri

#371576 Ja jag har ett slip och postningsrum precis jĂ€mte. Översta kortet Ă€r taget ifrĂ„n rĂ€nnet över det dĂ€r kompressor och lite lager finns. Jag har en skĂ„lslip som slipar mycket bra. Jag har bra kontakter pĂ„ stĂ„l sĂ„ har valt att inte slipa fram profiler pĂ„ egen hand dĂ„ jag inte anser att det Ă€r kostnadseffektivt.

Jag kommer huvudsakligen att köra smÄserier, som störst kanske ett par tusen meter. Visst Àr handtrava en del som inte Àr sÄ rolig men en stor fördel Àr att jag kan hÄlla en kvalité som Àr svÄrare att hÄlla om man har lÀggare och staplare. Som liten aktör sÄ kan jag inte (och vill inte) konkurrera med priser eller volym.

Visst hade jag kunnat bygga anlÀggningen pÄ ett annat sÀtt men valde att bygga pÄ detta sÀtt dÄ flödet blev optimalt. Jag behöver inte flytta virket mer Àn nödvÀndigt i sidled osv. Dessutom lÀmnar det plats för förvaring av nedtorkad fura till lister som jag kan ha lÀngs med vÀggarna. Lokalen Àr uppvÀrmd till 8-10 grader sÄ man slipper det "rÄa" klimatet som blir vid lÀgre temperaturer. Vill inte ha högre temperatur heller dÄ det blir för varmt att jobba i.

AngÄende spÄnet sÄ blÄses det ut i en spÄnficka. DÀr gÀller sjÀlvplock och det Àr mestadels hÀsttjejer som kommer och hÀmtar. De tar med egna soppÄsar och fyller sjÀlva. Det enda jag behöver göra Àr att stÀmma av ett litet skrivblock som ligger dÀr och skicka en faktura. 10kr ink moms för en sopsÀck tar jag och det betalar i runda slÀngar min elkonsumtion. Visst hade jag kunnat pressa balar osv men dÄ ska den kostnaden vÀgas mot intÀkten. Och i mitt fall dÀr jag i princip inte hanterar spÄnet mer Àn flÀktsystemet sÄ kan det omöjligt betala sig.

NÀsta gÄng jag Àr pÄ plats sÄ kan jag ta lite mer bilder om det skulle vara intressant.

Logosol

#371592 Det Àr alltid intressant med bilder :D

#371598 O filmer.. :grin:

#371972 Hur gÄr tankarna rally? Nu har du fÄtt lite olika idéer och tips. Det Àr sÄ mycket mer Àn att köpa en hyvel... Som sagt sÄ fÄr du jÀttegÀrna komma till mig pÄ studiebesök men rekommenderar att du Äker till flera olika hyvlerier, bÄde stora och smÄ. De som stÄr med en logosolhyvel i ladugÄrden har helt andra synsÀtt Àn de som stÄr vid en 250 meters waco. Tycker det Àr viktigt att du skapar dig en egen uppfattning om vad du vill göra.

HÀr kommer lite mer bilder pÄ min spÄnproduktion:

#371978 Verkligen fint och genomtÀnkt!!

AnvÀndarvisningsbild

#372045 För oss hantverkare kan jag bara hylla de smÄ hyvlerierna. I dag ska var och varannan trÀvaruhandel tillhör nÄn kedja och dÄ försvinner mycket av specialsortimenten. Snart finns det bara 12x56mm vitlackad skit MDF.
Idag finns det bÄde kunder och ekonomi som betalar för mindre serier och lite udda sortiment. Jag hade önskat en kontakt som hade tid och kunskap att köra smÄ special serier med snabb uppstart och leverans. Ca 1vecka. Och ett bra bemötande.
Det finns special hyvlare i krokarna men de Àr lite mer special Àn bara sortimentet om ni förstÄr hur man menar :wink: . Eller ligger de otillgÀngligt till.
Hur fÄr ni tag i rÄvaran? Eget virke eller köpa?
Jag har sjÀlv provat o hyvla lite eget virke som jag tyckte skulle passa :oops: :oops: O det gör det nog, till o tÀnda brasan med kanske :lol: . Hyvelvirke och se vad som Àr bra sÄdant Àr inte helt sjÀlvklart. För en sak Àr sÀker att ska man betala mer sÄ ska kvaliteten vara riktigt bra. Lycka till ska bli spÀnnande o följa. SjÀlv Àr jag lite sugen pÄ en hyvel för o justera sÄgat virke till justerat (2" till 45mm). För lite mer Àn hobbybruk. Tanken var att sÄga i eget sÄgverk eget virke och hyvla. Jag driver en byggfirma och tÀnkte lÀgga upp ett litet eget lager med de dimensioner och lÀngder som Àr mest gÄngbara. Skulle man fÄ en hjÀrnblödning av o göra detta i en PH260? Eller har ni nÄgra bra tips? SÄgverk blir ett bandsÄg med matning. Vilket vet jag ej men det lutar Ät Woodmizer LT20 eller Lumber Pro HD36.

AnvÀndarvisningsbild

#372084 Grannen har en PH 260 som han hyvlar lister och golv pÄ, jag tycker bÄde resultat och kapacitet Àr bra. Du kanske har högre krav Seb pÄ kapaciteten men gÄ in pÄ Logosols hemsida dÀr finns bra filmer.
SjÀlv har jag bara en solohyvel men den Àr faktiskt mer anvÀndbar Àn man kan tro :smile:

#372154 SjÀlv fattar jag inte vitsen med en logosolhyvel. Det Àr inte nÄgra större svÄrigheter att fÄ tag pÄ tex en 6 spindel Veinig u17 frÄn 70 eller 80-talet för max 50 000 kr. Vet ett hyvleri i krokarna som inte fick sÄlt sin förrÀn en östgötare betalade 22 000 kr!!!!!! Visst Àr det lite mera jobb att fÄ det pÄ plats men nÀr det vÀl stÄr dÀr sÄ har man helt andra möjligheter.

En ny logosolhyvel 4 kuttrar kostar vÀl nÀrmare 100 000kr och en 5 spindel typ 125 000kr?!?! SÄ varför?

AnvÀndarvisningsbild

Seb macahan skrev:För oss hantverkare kan jag bara hylla de smÄ hyvlerierna. I dag ska var och varannan trÀvaruhandel tillhör nÄn kedja och dÄ försvinner mycket av specialsortimenten. Snart finns det bara 12x56mm vitlackad skit MDF.
Idag finns det bÄde kunder och ekonomi som betalar för mindre serier och lite udda sortiment. Jag hade önskat en kontakt som hade tid och kunskap att köra smÄ special serier med snabb uppstart och leverans. Ca 1vecka. Och ett bra bemötande.
Det finns special hyvlare i krokarna men de Àr lite mer special Àn bara sortimentet om ni förstÄr hur man menar :wink: . Eller ligger de otillgÀngligt till.
Hur fÄr ni tag i rÄvaran? Eget virke eller köpa?
Jag har sjÀlv provat o hyvla lite eget virke som jag tyckte skulle passa :oops: :oops: O det gör det nog, till o tÀnda brasan med kanske :lol: . Hyvelvirke och se vad som Àr bra sÄdant Àr inte helt sjÀlvklart. För en sak Àr sÀker att ska man betala mer sÄ ska kvaliteten vara riktigt bra. Lycka till ska bli spÀnnande o följa. SjÀlv Àr jag lite sugen pÄ en hyvel för o justera sÄgat virke till justerat (2" till 45mm). För lite mer Àn hobbybruk. Tanken var att sÄga i eget sÄgverk eget virke och hyvla. Jag driver en byggfirma och tÀnkte lÀgga upp ett litet eget lager med de dimensioner och lÀngder som Àr mest gÄngbara. Skulle man fÄ en hjÀrnblödning av o göra detta i en PH260? Eller har ni nÄgra bra tips? SÄgverk blir ett bandsÄg med matning. Vilket vet jag ej men det lutar Ät Woodmizer LT20 eller Lumber Pro HD36.

Att ha möjlighet att skÀlv hyvla o förÀdla sitt eget virke Àr inte mycket som slÄr!!! Det ger en skön tillfredstÀllelse. Men det Àr inte lÀtt att starta frÄn grunden utan kunskap!! Att hyvla virke Àr lite knepigt om man har höga krav pÄ mÄtt och yta tex, Men allt gÄr ju att lÀra sig, man fÄr ge det lite tid. Jag bedriver ocksÄ byggverksamhet mest inreningssnickerier osv, men jag började i andra Ànden dÄ jag har jobbat med hyvleri o sÄgverk tills jag nu snickrar pÄ heltid.
Men jag har en gammal 5 spinldlig hyvel och en Jonserdsklyv till specialhyvlingar i min verksamhet. FrÀmst lister och paneler mm.
Bilderna nedan Àr typiska sÄdana som ja hyvlat som inte gÄr att bestÀlla hur som helst om man inte har mycket bra kontakter.
StÄlen slipar jag skÀlv pÄ en vanlig smÀrjel för hand.(vid smÄ serier typ 30 m osv,)

AnvÀndarvisningsbild

#372187 sjukt fin anlÀggning. finns det möjlighet att fÄ komma och titta. Àr sjÀlv i funderingar pÄ att starta ett enklare hyvleri ( en dröm att fÄ göra nÄgot sÄ man fÄr jobba pÄ hemmaplan.) du verkar ha tÀnkt till pÄ det mesta.
maila mig kontaktuppgifter pÄ jan@optilean.se

AnvÀndarvisningsbild

JacobCarlson skrev:SjÀlv fattar jag inte vitsen med en logosolhyvel. Det Àr inte nÄgra större svÄrigheter att fÄ tag pÄ tex en 6 spindel Veinig u17 frÄn 70 eller 80-talet för max 50 000 kr. Vet ett hyvleri i krokarna som inte fick sÄlt sin förrÀn en östgötare betalade 22 000 kr!!!!!! Visst Àr det lite mera jobb att fÄ det pÄ plats men nÀr det vÀl stÄr dÀr sÄ har man helt andra möjligheter.

En ny logosolhyvel 4 kuttrar kostar vÀl nÀrmare 100 000kr och en 5 spindel typ 125 000kr?!?! SÄ varför?

Jo vist Àr en Weinig U17 en mycket bra hyvel men det Àr helt andra kostnader och krav pÄ kunskap om du ska utnyttja maskinens kapacitet till fullo. Sen kan du hyvla större dimsioner pÄ logosols hyvlar. DÀrför Àr Logosols hyvlar populÀr för dom som ska hyvla i en liten skala. Matningshastigheten pÄ en Weinig U 17 Àr inte högre Àn pÄ logosols hyvlar med enkla verktyg om du ska hyvla kvalitet. Sen finns det en massa till nackdelar med den som tex, vikten, anslutningen för el, mm. Och ska man hyvla mycket sÄ Àr inte hyveln sÄ viktig utan kringutrustningen .
Men klart sÄ Àr det underbart att hyvla pÄ en "riktig maskin som Àr stabil och proppfull med tyska tekniska finesser :grin:

AnvÀndarvisningsbild

JacobCarlson skrev:SjÀlv fattar jag inte vitsen med en logosolhyvel. Det Àr inte nÄgra större svÄrigheter att fÄ tag pÄ tex en 6 spindel Veinig u17 frÄn 70 eller 80-talet för max 50 000 kr. Vet ett hyvleri i krokarna som inte fick sÄlt sin förrÀn en östgötare betalade 22 000 kr!!!!!! Visst Àr det lite mera jobb att fÄ det pÄ plats men nÀr det vÀl stÄr dÀr sÄ har man helt andra möjligheter.

Nja, Jag har absolut inte blivit sÄld pÄ Logosols produkter. Men de Àr bra pÄ o visa sig och verkar ha ett tÀnk att "lÀra" ut till sina kunder. Givetvis en riktigt starkt varunamn och hÄrd marknadsföring. De flesta av oss som lÀser trÄden vet nog vad en PH 260Àr medans en Veinig u17 inte sÀger mig ett smack. Skulle tro att det Àr en stor tung le pjÀs som krÀver en hel del utbildning innan man ger sig pÄ nÄgra jobb. Det krÀvs alltid kunskap Àven i smÄ maskiner. Men precis som med sÄgverken.
Jag sĂ„g ett cirkelsĂ„gverk till salu pĂ„ blocket för 25000:- hĂ€romdagen, ett "vettigt" bandsĂ„gverk kostar 4ggr sĂ„ mycket. ÄndĂ„ Ă€r kapaciteten mer Ă€n dubbel i cirkelsĂ„gverket. Men de Ă€r stora, tar massor av energi, och mycket som ska servas och underhĂ„llas. Det kĂ€nns liksom tingligare med en maskin som gĂ„r o flytta. Sen vet jag att gjutjĂ€rn Ă€r alltid o föredra.
Min frÄga om PH260 Àr mer (om jag fÄr omformulera mig), Vad för hyvel bör jag leta efter för att hÄlla ungefÀr jÀmna steg med vad man producerar i ett Lumber Pro HD36. Nu vill jag inte kapa trÄden men nÄgra tips kanske. Ska kolla hur Veinig u17 ser ut. Tack Àn sÄ lÀnge.

AnvÀndarvisningsbild

#372225 Nu har jag kollat. Som jag trodde. Blir lite skrÀmd av storleken :???:
Men det finns ju onekligen mycket begagnat o titta pÄ.
http://www.blocket.se/kalmar/Riktlisthy ... ?ca=22&w=3

Vi fÄr se, hur det blir. Denna satsning blir inte förrÀn om nÄgra Är.

#461142 Hur gÄr det för dig?
jag stÄr ocksÄ i startgroparna att gjuta platta för virkestilt, hyvelinmatare och paketlÀggare.
Jag kör med waco hlm5 just nu, tanken Àr att öka produktionen och slippa handmata den.
NÄtt du skulle göra om idag och du byggde nu?

AnvÀndarvisningsbild

#461245 Intressant trÄd som kompletterar Hyvel för HobbysÄgare-trÄden.
Kul att se fina anlÀggningar.

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).
Liknande TrÄdar
TitelStatistikSenaste svaret
Eget Hyvleri av crille72 - ons 11 jan 2012, 23:05
i SĂ„gverk (mindre)

1234
57 svar
24426 lÀst
av hansa7     
tor 04 apr 2013, 10:26
Starta eget av jmatsson - tor 08 mar 2012, 22:23
i Bioenergi
5 svar