Sågverk (mindre)

Virket blir inte helt bra efter hyvling

21 inlägg 16425 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Virket blir inte helt bra efter hyvling

mykee  
#368962 Just det. Jag testade att skicka in virket åt båda hållen men det blev samma sak.

Nu har jag iaf brynt stålen så de känns betydligt vassare än tidigare. Har även mätt fukthalten i virket med en fuktmätare och den sa 15% så nu har jag tagit in virket för att få det lite torrare.

Tänkte jag skulle låta det torka ett tag till innan jag gör ett nytt försök

   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Virket blir inte helt bra efter hyvling

mykee  
#370068 Nu fick jag äntligen möjlighet att testa de nybrynta hyvelstålen :smile:

Körde igenom samma bit som jag laddade upp en bild på. Den har legat inomhus och torkat drygt i en månad. Resultatet blev minsann helt annorlunda, ytan blev i stort sett helt slät och utan resningar! Perfekt skulle jag vilja påstå.

Testade även på en annan bit som inte blev så bra sist, men denna har legat kvar ute i kallförrådet. Även den blev ganska bra, kanske inte helt lika bra som den som fått ligga och torka inomhus men ändå väldigt bra.

Så problemet var helt enkelt att stålen var slö. Tyckte de kändes ganska "OK" men tydligen så måste de vara knivskarpa!

Tack för all hjälp och förslag, uppskattas verkligen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Virket blir inte helt bra efter hyvling

halvproffs  
#370093 Jag har satt en putsskiva på bordssmärgeln och den smörjer jag in med slippasta. Tror att det är svårt att få stålen vassare än så.

Användarvisningsbild

Re: Virket blir inte helt bra efter hyvling

Camwood  
#370825 När man slipar stål ( HSS och HPS) för rundkuttrar så använder man Bornetridslipskivor och alltid rikligt med vattenkylning. När man slipar HM så använder man Diamantslipskivor och ännu mer vattenkylning. Vilket gör det nästan omöjligt att slipa utan specialmaskiner.
Efter slipning så handbryns eggen lätt för att ta bort skägget . ( gäller HSS och HPS)
1454591058_dscf2152.jpg
1454590945_slip.jpg

1454591406_slip3.jpg

Avatar Fallback

Re: Virket blir inte helt bra efter hyvling

JacobCarlson  
#371577 Jag tar gärna emot stål för slipning. Jag har en skålslip som slipar mycket bra men kan däremot inte slipa i profilen. Med min maskin så får alla stål samma höjd vilket kan vara viktigt i vissa system tex räffelstål. Jag ställer alla stål till samma kutter upp bredvid varann och slipar så alla blir likadana.

Användarvisningsbild

Re: Virket blir inte helt bra efter hyvling

Detlev  
#753345 Till JacobCarlson: Jag har 3 par kutterstål 31cm som behöver slipas. Hur mycket kostar det? detlev1@live.se

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).