Sågverk (mindre)

Timmersågen

4 inlägg 3680 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timmersågen

Controlman  
#25681 Hej!
Har nu inhandlat Timmersågen, efter att varit hos tillverkaren och provsågat. Blev mäkta inponerad av att det gick att såga en "bräda" som var 3meter lång 120 bredd och 2mm tjocjk med mycket god precision.

Nu undrar jag hur ni som redan har timmersågen har riggat upp den.
Har funderingar på att ev.gjuta ett fundament, kan vara lite overkill.
Vad rekomenderar ni.

Alla svar mottages med tacksamhet



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25699 Vår räls ligger på järnvägsslipers, slipern i sin tur på ett 10cm
singellager.
Vi har tak över så det blir frostfritt.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25703 Min räls till Jonseredsverket ligger på:
2 lager betonghålsten armerad och murad på en gjuten sockel. Ovanpå detta ligger reglar och en gles trall så att överflödigt sågspån trillar ner eller kan enkelt sopas ner. Rälsen skruvas i trallen. Efter våren när sågningen är avslutad lyfter man räls och trall och skottar undan till nästa säsong. För att stockförrådet skall hamna i samma nivå som rälsen är denna placerad i början av en nerförsbacke. Slänten kan sedan användas till att ösa ut spån och klena bakar som inte duger till ved.

Fördel: Rälsen ligger garanterat stilla och rak och muren sätter sig inte så ingen omjustering behövs.
Bieffekt: efter många års sågande är det inte mycket slänt kvar :)

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25727 Den såg som jag använt sitter rälsen på en gjuten sockel där rälsarna sitter upphöjda i vad jag uppfattar som vanliga stolpskor.
lätt att blåsa rent då han har tryckluft och även lätt att sopa bort. fördelarna med att gjuta är väldigt många, det blir alltid rakt, ingen temparatur skillnad, lätt att ta bort bakar flis o spån.

Rekomenderar att du gjutern en platta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).