Sågverk (mindre)

Slipservice i Skåne?

25 inlägg 12901 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slipservice i Skåne?

jakobn  
#343035 Söker någon som kan slipa och skränka sågblad i Skåne. Har provat med Sågservice eller vad de nu heter i Hässleholm, men de slipa inte så små sågblad som Woodmizer använder.

Tack på förhand



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Slipservice i Skåne?

Fredrik Reuter  
#343090 Hej,
Det var tunnsått med svar, men det måste väl finnas?
Du som vet om någon, skriv gärna här.
Och Jakob, hittar du någon så uppdatera gärna här i tråden så fler vet om det. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Slipservice i Skåne?

JensSkoog  
#343115 Du får skicka dom till Norcut i Sandefjord i Norge. Dom är jätteduktiga och snabba :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Slipservice i Skåne?

ÅsaNisse  
#343137 Rolf Karlsson i Vislanda utanför Ljungby (Kronobergs län) slipar det mesta som ska vara vasst.

Avatar Fallback

Re: Slipservice i Skåne?

Pabene  
#343147 Hej!
Kolla med Ullareds Slipservice, han är bra.

Avatar Fallback

Re: Slipservice i Skåne?

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343231 Kolla med sinclairsholm, http://www.sinclairsholm.se/sagverket
Sen finns det ett sliperi i Glimåkra vet inte vad dom slipar eller om dom är aktiva JN slip http://www.hitta.se/jn+slip/glim%C3%A5kra/dSSMWWPP2Z

Avatar Fallback

Re: Slipservice i Skåne?

jakobn  
#364884 Hej på er, tackar för svar. Har fortfarande inte hittat något som är tillräckligt nära, helst ska det vara inom 1,5 timmes bilfärd från mellersta Skåne. Ska kolla med Sinclairsholm, återkommer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipservice i Skåne?

Tjita1  
#364885 Gör Ekdahls i Åstorp sånt, kanske?
http://ekdahlsslip.se

Användarvisningsbild

Re: Slipservice i Skåne?

hayabusa 08  
#364888 Jag tänkte tipsa om NyPe slip i Osby, men efter en googleundersökning så ser jag att dom blitt uppköpta av Perstorps slipservice.
Nåväl, då får jag väl tipsa om Perstorps slipservice.. :wink:
Killarna på NyPe var duktiga och om dom följde med så ska det väl fungera med Perstorp oxå..

Avatar Fallback

Re: Slipservice i Skåne?

jakobn  
#364890 Ja det är ju nära och bra. Ska se vad jag hittar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slipservice i Skåne?

jakobn  
#377541 Perstorps Slipservice kunde inte hjälpa mig, de hänvisa till Karlssons Sågservice som jag varit i kontakt med tidigare, men de slipa inte den typen av sågblad jag har.
Letar vidare, kom gärna med fler tips. Ska kolla med Åstorps Slipservice också.
Det är inte orimligt att köpa sliputrustning själv, men det känns som jag har nog med att göra som det är utan att behöva slipa band om kvällarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slipservice i Skåne?

Flax12  
#377666 Kolla med LSAB dom kör med turbilar. Värt att fråga om dom kan hänvisa något om dom inte kan själva.

Avatar Fallback

Re: Slipservice i Skåne?

Pabene  
#377690
jakobn skrev:Perstorps Slipservice kunde inte hjälpa mig, de hänvisa till Karlssons Sågservice som jag varit i kontakt med tidigare, men de slipa inte den typen av sågblad jag har.
Letar vidare, kom gärna med fler tips. Ska kolla med Åstorps Slipservice också.
Det är inte orimligt att köpa sliputrustning själv, men det känns som jag har nog med att göra som det är utan att behöva slipa band om kvällarna.

Vad har du för slags bandsågsblad? Det är märkligt att du inte kan få hjälp med slipning om det är "vanliga" stockbandsågsblad som du använder.
Att kunna slipa själv är ju det bästa av många skäl. Jag tycker inte att det tar så mycket tid. Om man har sliputrustningen nära sågen, lägger man i ett slött blad i samma ögonblick som man tar det ur sågen. Slipmaskinen startas och går sedan ett eller två varv, utan att kräva kontinuerlig övervakning och stannar automatiskt. Där ligger då ett skarpt blad redo vid nästa bladbyte. Det tar inte 5 minuter av arbetstiden vid varje tillfälle.
Det fina är ju att kunna anpassa bladen på bästa sätt för det material man just sågar.
För att kunna slipa bra krävs en bra slipmaskin. Jag har slipat blad i fyra olika maskiner. Min egen Metesa, en äldre Pilous, en Resch och en nyare Pilous. Den maskin av dessa som jag tycker är lättast att ställa om, för olika blad och slipvinklar, är Pilous i det nyaste utförandet. I många slipmaskiner kan inte en parameter ändras utan att de övriga påverkas. Det är tidsödande och frustrerande att behöva skruva på "alla"skruvar om man bara ville ändra bröstvinkeln två grader.

Avatar Fallback

Re: Slipservice i Skåne?

jakobn  
#377694 Vad kostar en bra slipmaskin?

Det är vanliga woodmizer band jag har (LT15)

   TS
Avatar Fallback

Re: Slipservice i Skåne?

jakobn  
#377911 Åstorps Slipservice kan inte heller hjälpa mig. Var en kille där som sa att de flesta kör med tandspetshärdade blad, de ska då hålla upp till 10 gånger längre än vanliga blad. Då skulle det absolut inte vara någon ekonomi i att slipa banden, men känns som det är för bra för att vara sant. Någon som har erfarenhet kring detta?

Till Pabene
Hur ofta skränker du och vad använder du till skränkningen? För mig är det inte viktigt att få en jätte fin yta, de flesta av min blad är lite skeva i tänderna och det har inte stört någon ännu.
Hur ser prisbilden ut på olika slipmaskiner, och varför valde du att köpa? Var det en rolig grej eller en ekonomisk kalkyl som avgjorde?

Tack på förhand

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).