Sågverk (mindre)

Hjemmelaget Granberg sawmill

7 inlägg 7167 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjemmelaget Granberg sawmill

Daggi  
#336205 Nå har jeg kappet og sveist og satt sammen en sagjigg som skal være noe ala Granberg sin sagjigg.
Minuset er at dette er laget av stål, 30 og 40 mm firkantrør, så den blir en del tyngre, men får bare bruke den en stund.
Har ikke fått testet den, men var å hentet nysagen,Stilhl ms 661, og fikk en pakke med Siguhara 42 tommer sverd og ripping kjeder, kiler, vinsj, granberg sliper med slipesteiner og noe småpjask.
Kjøpte også en 3,5 m stige som jeg skal bruke på første kuttet.

Det blir spennendes å prøve ut dette :)
Planen er å prøve det i løpet av en uke, før en stikker på arbeid igjen, så håper jeg får tid til det.

Jeg har også laget en mini saw mill, igjen så blir den veldig tung, men blir spennendes å prøve. Den er tilpasset for å brukest på en 4x2" plank.



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Hjemmelaget Granberg sawmill

JensSkoog  
#336439 Grymt jobbat! :grin: Du får göra en video när du använder den .

Avatar Fallback

Re: Hjemmelaget Granberg sawmill

Daggi  
#336450 Takk, jeg skal teste den i morgen.

Fikk problemer med at sverdet bøyde seg når jeg fikk montert og strammet til klemmene som holder sverdet på plass i sagjiggen, så jeg måtte kutte opp en sveis og justere inn igjen og sveise på nytt, men tror det ble bra nå, sverdet har en bitte liten bøy når jeg legger en vater på sverdet, men det er så lite at jeg ikke tror det skal ha noe å si. Håper virkelig det fungerer etter alt arbeidet med å lage denne jiggen... :D

Har også montert opp en vinsj for å bruke den til å dra sagjiggen igjennom stammen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjemmelaget Granberg sawmill

Daggi  
#336523 Da fikk jeg tid til å teste sagjiggen på en tykk stamme av gran med store kvister.

Jeg synest det fungerte kjempebra.
Prøvde å sage forskjellige tykkelser.
Overflaten ble veldig fin.
Sveiste på en visj og det fungerte veldig bra, da jeg bare holdt en hånd på gassen og den andre hånden sveivet jeg på vinsjen, så jeg slapp å anstrenge meg, eneste som var tung var å flytte selve sagjiggen...

Glemte så klart å ta bilder av plankene jeg sagde opp da.. men her er noen bilder :)

Neste prosjekt med sagjiggen nå er å lage til en oljetank på ca 1 l for ekstra kjedesmøring og å lage til et strikk eller noe som jeg kan rulle på gassen så jeg kan bruke venstre hånden til å f.eks sette på plass kiler osv mens jeg sager videre igjennom stammen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjemmelaget Granberg sawmill

Blivande snickare  
#336529 Gillar! \M/

Användarvisningsbild

Re: Hjemmelaget Granberg sawmill

totte  
#336561 Mycket bra gjort! :-BD

Avatar Fallback

Re: Hjemmelaget Granberg sawmill

Daggi  
#336775 Da kommer de siste bildene fra meg på en stund me sagjiggen da jeg skal på jobb en stund fremover.

Jeg monterte på en oljekanne med slange og ventil for å få ekstra smøring, ser litt shabby ut men jeg får lage det til bedre og feste det på et anna vis en gang jeg har tid, nå er alt bare festet med strips :)

I dag saget jeg opp 2 granstokker. Sagde opp den korteste stammen i 2" tykkelse, men såg i ettertid at de var bøyd i startet og begynnelsen. Regner med det er fordi at sagjiggen ikke er helt plan de første og siste 10-20 cm av sagingen.

Men ellers fornøyd med sage dagen :D

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).