Sågverk (mindre)

logosol stockhållare

10 inlägg 7344 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

logosol stockhållare

teed  
#331843 Om någon funderar på att uppgradera stockhållarna eller haft sönder någon och funderar på dom olika, så har jag gjort en liten jämförelse.





   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: logosol stockhållare

axwell  
#331960
teed skrev:Om någon funderar på att uppgradera stockhållarna eller haft sönder någon och funderar på dom olika, så har jag gjort en liten jämförelse.

Som vanligt, bra video :-BD

Användarvisningsbild

Re: logosol stockhållare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331984 Hur gör man om man vill såga sista brädan mindre än 45 mm? På mitt Jonsered/Lennartsfors-verk går det att ha 22 mm tjocklek på sista brädan och stockhållaren har en lös "pinne" så att man har ca 90 mm höjd när man kör en hel stock.

Avatar Fallback

Re: logosol stockhållare

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331989 Jag sågar aldrig mindre än 100 mm kvar på sista brädan. Det är lätt att brädan sviktar för mycket så att den inte blir rak.

Användarvisningsbild

Re: logosol stockhållare

teed  
#332012
th skrev:Hur gör man om man vill såga sista brädan mindre än 45 mm? På mitt Jonsered/Lennartsfors-verk går det att ha 22 mm tjocklek på sista brädan och stockhållaren har en lös "pinne" så att man har ca 90 mm höjd när man kör en hel stock.


Jag har för mig att det står i manualen till sågen att dom inte rekommenderar a man sågar sista smalare en 2". Detta för att den inte skall bli en banan av den.
Men ibland så jag sågat tunnare och då kan man ta bort stockhållaren när man är framme med sågen, då sågen drar den emot stödet på andra sidan, brukar aldrig detta vara ett problem.
Eller om man gör som många andra och lägger en 2" planka under inför sista snittet

   TS
Användarvisningsbild

Re: logosol stockhållare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332036
lfq skrev:Jag sågar aldrig mindre än 100 mm kvar på sista brädan. Det är lätt att brädan sviktar för mycket så att den inte blir rak.

Jag glömde av att Logosol bara har två balkar som stöd under brädan :oops:

Avatar Fallback

Re: logosol stockhållare

Sundvik  
#332328 XL är nog bättre med grova stockar men den tål inte att ligga på stockhyllan lika bra som standardhållaren när man lyfter på riktigt stora stockar och de blir i kläm under. Jag har redan fått rikta upp en i skruvstädet och det är ju aluminium så det går väl 1 gång, kanske 2.
XL är ju också större så det fortare att kapa av toppen ifall man har tankarna på annat håll. Jag har börjat skifta om mellan standard och XL vartefter behov, tycker jag behöver båda. Jag har sänkt standardhållarna så jag kan såga sista stycket 1,5 tum utan problem.

Användarvisningsbild

Re: logosol stockhållare

teed  
#332342 Jag har varit och naggat i kanten på ena stockhållaren redan :-BD gissar på att det inte var sista gången.
Kan inte svara på om den ena eller andra funkar bra att lägga en stock på :D har aldrig testat då jag alltid tar bort mina

   TS
Avatar Fallback

Re: logosol stockhållare

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332357 Tar också alltid bort mina när jag rullar på en ny stock. Har också lite lägre än original efter lite oupmärksamhet[emoji1]

Användarvisningsbild

Re: logosol stockhållare

teed  
#332364
pla1 skrev:Tar också alltid bort mina när jag rullar på en ny stock. Har också lite lägre än original efter lite oupmärksamhet[emoji1]


Är lätt hänt när man ståt och sågat en stund och börjar fundera på annat....

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar