Sågverk (mindre)

Okantat virke

2 inlägg 9982 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Okantat virke

tommy f  
#331182 Tjena!

Satt och fundera på vad skillnaden är att ta okantat virke ur stockarna i jämförelse med kantat?
Jag har provat å sågat lite grovt kantat regelvirke med timmerjigg för att sedan kunna klyva till önskad dimension. Om man kör okantat, lär det avbarkas då? Tänkte om man tex vill klä insidan av en bastu med okantad panel, Eller ta ut grövre regelvirke. Vad är skillnaden? :)



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Okantat virke

Camwood  
#331256 Att såga okantat var förr en vanlig metod för snickarvirke. och då menar jag fint virke för möbler och inredningar mm. Utbytet ur stocken blev något högre då särskilt om man behövde kortare bitar. Barka helst dina okantade bitar. Att såga okantat för att sen kanta ner det till fullängd för tex, reglar eller plank ger inte något högre utbyte ut stocken men kan vare en bra metod om man måste såga igenom mycket stock och vill vinna tid. Men undvik att få med märgen på dina okantade plank eller bräder.
Bilden är ett okantat brädtak som jag har planhyvlat.
Näs juni 08 047.jpg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).