Gammal ek

Svara  10 inlägg  3762 visningar  4 följer

Gammal ek

#329196 Mm just det, jag har blivit erbjuden gamla ekstockar, dom har legat obarkade på en tomt i två-tre år. Är det värt att engagera sig i dom, jag tänker på tex sprickor och så.

TS
Logosol

Re: Gammal ek

#329197 Ju längre eken legat, desto bättre :)
2-3 år är inga problem, har hört folk som sågat ek som legat över 10 år.

#329199 Ok, låter bra. Varför är det bra att den ligger länge?

TS

#329201 Spänningarna släpper långsamt i hela stocken och minskar sprickbildningen i det färdigsågade materialet. Jämför t.ex. en färsk sågad tallstock med en som sågats som torr. Betydligt mindre sprickor och "bananer" i virket som sågats ur den torra stocken :)
Sedan är det måt med harts syrorna som finns i eken åxå, dom avdunstar eller nåt å försvinner från stocken.. Men det kan säkert nån annan förklara bättre än jag.

#329205 Ett fint exempel

Länk till videon på YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=fktFtFNUmc8

#329206 När man oljar stora ytor som bänken i klippet ovanför kan man med fördel hälla ut oljan över ytan och sedan bara smeta ut den med trasan. Går betydligt snabbare och effektivare och oljan tränger då åxå in i alla sprickor och kvistar :grin:

#329222 Då låter det som att jag blivit stolt ägare till fler stockar:)

TS
Användarvisningsbild

#334479 Har gjort en film till utöver den som någon refererat till ovan, även i denna sågar jag stockar ur samma gamla hög.
Tror stockarna har legat i över 15 år.

Länk till videon på YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=chBB6s3OfrM

Blivande snickare skrev:Spänningarna släpper långsamt i hela stocken och minskar sprickbildningen i det färdigsågade materialet. Jämför t.ex. en färsk sågad tallstock med en som sågats som torr. Betydligt mindre sprickor och "bananer" i virket som sågats ur den torra stocken :)
Sedan är det måt med harts syrorna som finns i eken åxå, dom avdunstar eller nåt å försvinner från stocken.. Men det kan säkert nån annan förklara bättre än jag.
Det är garvsyror som försvinner vid torkning. Man ser i färskt ekvirke hur pass aggressiva de är då filspån från kedjan genast " smälter " vid kontakt med virket.. :smile:

#334607 GARVSYROR heter det ju såklart! Tack för korrigeringen Anders! :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Hur gammal MS 200 ? av Sundvik - tis 25 nov 2014, 19:12
i Motorsåg och handhållet
5 svar
1966 läst
av jannee     
tis 25 nov 2014, 23:07
Gammal väg av bluegreen - sön 31 maj 2015, 00:14
i Logistik, Transport
2 svar
2397 läst