Sågverk (mindre)

Solosågen

7 inlägg 8402 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Solosågen

Skogsägaren  
#24141 Hej

Kan ni hjälpa mig? ska man köpa det gamla M5 sågverket som är billigare eller det Nya M7, och räcker det med elmotorn E4000.

Tacksam för svar



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Solosågen

Thunborg  
#24168
Skogsägaren skrev:Hej

Kan ni hjälpa mig? ska man köpa det gamla M5 sågverket som är billigare eller det Nya M7, och räcker det med elmotorn E4000.

Tacksam för svar

Är inte det här prisvärt 🧠
http://www.blocket.se/vi/15648263.htm?ca=12_s

Avatar Fallback

Solosågen

Ronny Karlsson  
#35402 Hej Skogsägaren

Du kanske redan köpt din såg, så här var det för mig.
Eftersom jag var helt nybörjare i det här med att såga virket så är det lätt att vara efterklok. Jag köpte en beggad M5 med motorsåg, sågade några månader bytte sedan till en ny E5000 (vill då inte ha mindre köra med)
När våren kom och jag såg den stora högen timmer jag skulle såga genom att veva fram motorn, så beställde jag en elmatning. Så med facit i hand skulle jag ha köpt en ny M7 komplett, tror inte resultatet blir bättre men man behöver inte gå och fundera. Nu önskar jag att det var klick system på min sågbänk, finns att köpa för 3500:-.....

Avatar Fallback
blev  
#35426 Hej!
Jag gjorde presis som du Ronny och funderar nu på att skaffa klick också.
Jag har gjort en liten hemsida om solosågen och SH230 m m
http://www.naslundstra.se/

Avatar Fallback
Ronny Karlsson  
#35439 Fin hemsida du gjort, funderar på att göra en själv men tiden räcker inte till kanske i vinter när såg säsongen är över.
Funderade på att bygga klick version själv men insåg att jag måste ändå köpa den fin taggade plattan den kostar drygt 1000:- för båda lyftarna.
Men visst skulle det vara skönt med klick systemet, att slippa ställa sig på knä varje gång man ska ändra höjden. Riktigt lika fint som M7 blir det ju ändå inte. Frågan är om det är värt pengarna.

Innan jag köpte till el matningen tänkte jag ungefär likadant, nu skulle det inte gå att vara utan den är helt klart värd varenda krona.
Det skulle kanske bli samma känsla med klick.

Hur har du ordnat det med spån problemet? Själv sågar jag till mitt lilla såghus är fyllt då kör jag ut spånen via en kornskruv till en stor låda. Den rymmer ca 3 kbm bär den sedan till sågverket i byn (500m till Stenvalls Trä) Där tömmer jag den.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35452
Ronny Karlsson skrev: Hur har du ordnat det med spån problemet? Själv sågar jag till mitt lilla såghus är fyllt då kör jag ut spånen via en kornskruv till en stor låda. Den rymmer ca 3 kbm bär den sedan till sågverket i byn (500m till Stenvalls Trä) Där tömmer jag den.


VArför inte köpa en pelets press till spånen ?

Avatar Fallback
blev  
#35571 Det är en hästägare här i byn som brukar få och det som blir över kör jag till skogen, Har 1000liters säckar med bärstroppar så det är bara att bära direkt med traktorn.
Har ni provat vattenkylning om inte så testa för det är väldig skillnad, kolla min hemsida hur jag har byggt det

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar