Sågverk (mindre)

Logosol Farmers M8

137 inlägg 77074 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

teed  
#372261 Jag är jättenöjd med mitt val av farmers, skulle välja samma idag. Sedan så tycker jag att man skall lägga in i budgeten att uppgradera till släden med vev (vilket du redan gjort) och så tycker jag man skall uppgradera stockhållarna till XL.
Sedan när det kommer till att montera upp o ner så tror jag inte du behöver vara så orolig. Gissar att efter några gånger sätter du upp sågverket på 15min ink justering. Har även sätt att logosol säljer "Snabbmonteringspaket" till farmers, har inte en aning om vad det innebär men låter bra för någon som skall sätta upp o ta ner sågen :-BD

   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

Daggi  
#372283 Snabbmontering er bare noen stålhemper som holder boltene eller mutterene på plass så en slipper å miste de når en holder på.. jeg kjøpte det, har ikke montert det, men mener på det var det det skulle brukest til...

Jeg har kjøpt 2 x o,5 m forlengere, har bare montert ene hittil... men den blir skjev, har ikke gjordt noe mer, men må legge imellom shims for å få den plan med resten av linjalen. ...eller klage...

Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

Boppen  
#374022 Nu så blev det beställning av ett Farmers M8 med 2x0,5-förlängning, sågsläde med vev och XL-stockhållare.
Får ta och se till att fixa en sågplats ute på ett av skiftena nu bara, det hade ju varit skönt att kunna ha sågen hemma men det får bli när man flyttat eller nåt ;)
Det blev just kring 20 (lade även med ett nytt längre svärd och några klyvkedjor så det slutade på 22 totalt) - så jag sneglade ju ett tag mot "vanliga" M8'an men jag kunde inte motivera det högre priset just nu - sparar hellre pengarna till en 661'a. Stocktrappa och sådant "lull-lull" får man klara sig utan helt enkelt (kan tänka mig att de flesta ändå kör med nån typ av permanent / tillfälligt stockbord?)

Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

BM Buster  
#374037 Du får komma med ett utlåtande när du har kommit igång med sågandet. Jag går själv och funderar på att köpa en farmers, den verkar alldeles lagom att börja
med. Lycka till. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

teed  
#374152
Boppen skrev:Nu så blev det beställning av ett Farmers M8 med 2x0,5-förlängning, sågsläde med vev och XL-stockhållare.
Får ta och se till att fixa en sågplats ute på ett av skiftena nu bara, det hade ju varit skönt att kunna ha sågen hemma men det får bli när man flyttat eller nåt ;)
Det blev just kring 20 (lade även med ett nytt längre svärd och några klyvkedjor så det slutade på 22 totalt) - så jag sneglade ju ett tag mot "vanliga" M8'an men jag kunde inte motivera det högre priset just nu - sparar hellre pengarna till en 661'a. Stocktrappa och sådant "lull-lull" får man klara sig utan helt enkelt (kan tänka mig att de flesta ändå kör med nån typ av permanent / tillfälligt stockbord?)


Roligt att höra, hoppas du blir lika nöjd som jag. Har du några funderingar så är det bara att fråga

   TS
Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

teed  
#375777 Har inte direkt med mitt sågverk att göra men är en annan logosol produkt jag kör med.
Min hyvel en Logosol H410

   TS
Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

Boppen  
#376321 Nu så har det dykt upp några paket, återkommer jag haft tid att skruva lite.

1456321362_image.jpeg

Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

BM Buster  
#376431 Så Tomten jobbar övertid nu också! :-BD

Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

Boppen  
#376632 Om någon är sugen på en Farmers och bir i närheten av Lysekil så kan väl det här vara nåt kanske. Så gott som samma grejer jag köpte men inkl en 391.

http://www.blocket.se/goteborg/Logosol_ ... .htm?ca=11

Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

Boppen  
#377664 Var ut i helgen med lite grus och en spade för att göra en tillfällig sågplats - jag är farligt nära en sjö och myr här, så blir det ihållande plusgrader kan det bli blött åt fötterna ;)
1456774893_image.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

teed  
#378477 Jag har flera nya saker till min såg att göra filmer om. Hoppas det är något som tilltala er alla.
Är det något ni tycker vore extra intressant att se, skriv en rad till mig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

Boppen  
#379045 Nu så har man monterat upp och provsågat lite, måste säga att uppmonteringen ute i skogen gick smidigt (hade monterat ihop det en gång i garaget först också) men det tog lite längre tid än 15 minuter så här första gången ;-)
Att jag köpte XL-stockhållarna var och ett lyft, känns ju betydligt stabilare än de som följer med (dock så måste man ju komma ihåg att vika ned dom när man bara har några tum kvar att såga märkte jag, kedjan blev inte jätteslö av att såga i aluminum var en annan lärdom jag fick till mig ... ;-)

Dock så får jag inte till justeringen av lyftbalk och holk så att lyftbalken glida ned av sin egen vikt. Men jag ska göra ett nytt försök nu efter lunch - finns ju instruktion för hur man gör det i manualen men det gör ingen skillnad för mig ...

Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

Daggi  
#379146 Jeg får ikke ene lyftbalken til å gli ned av seg selv, så skriv gjerne om du fikk det til og hvordan!

Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

Boppen  
#379289
Daggi skrev:Jeg får ikke ene lyftbalken til å gli ned av seg selv, så skriv gjerne om du fikk det til og hvordan!


Jag gjorde ingen större analys igår, men jag kollade så att den horisontella balken på benet var i 90 graders vinkel med det långa benet (det som själva sågbalken sitter på).
Sen kollade jag vinkeln mellan samma horisontella benbalk och själva lyftbalken - och där var det inte 90 grader, och jag kunde inte justera den så det blev 90 grader heller.
Så den snabba anlysen jag hade var att eftersom själva stockhyllan även löper i ett spår längs med det långa benet så kommer ju det hela att "kila" om inte lyftbalk och det långa benet går helt parallellt?

Vet inte om det är mitt montage som gör att jag inte kan justera holk och lyftbalk, men det känns ju som att det är viktigt att det är parallella. Lutar lyftbalken så innebär ju det att även stockhyllan lutar och det skulle ju i vissa fall även kunna påverka noggranheten i snitten man gör - frågan är hur mycket det märks.

Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

Boppen  
#379290
1457348263_img_1890.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar