Sågverk (mindre)

Logosol Farmers M8

137 inlägg 77275 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

Blondin 750  
#351765 Jag har lämnat mina "logosol-kedjor" på slipning till samma slipfirma som slipar mina skördarkedjor. Jag har ej fått hem dessa än, men han hade snabbt slipat laddningen med skördarkedjor och sedan krävde maskinen omjustering för de smalare klyvkedjorna och det är det jag väntar på nu. Alltså måste kedjans placering justeras med något slags schims får att ligga rätt i spåret på de enklare slipmaskinerna, det är min teori i alla fall. Jag har också testat med egen slipmaskin av enklare slag men kom ganska snabbt fram till att timlönen var ganska usel för att slipa själv, har för mig att det kostar 35-40 SEK att få en kedja slipad. Det kan ju vara värt att göra själv i liten skala med bara en sorts kedjor och justera slipen en gång för detta. Och är det helg med fint väder för logosol-sågning vill man ju inte bli ståendes utan vassa kedjor! :D

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

bjed0001  
#351774 Är det denna slipmaskin du har?
Bild


Jag upplever samma problem, försökte räkna ut hur många varv jag skulle justera för att få rätt men fick ingen rätsida på det där. Så nu slipar jag alla kedjor med 0 graders filningsvinkel och planerar att köpa en bättre slipmaskin. Går lite långsammare men blir ett bra resultat. När jag pratat med Logosol så verkar det som att problemet kan bero på flera saker eller kombinationen av dessa.Olika långa tänder som du var inne på, för låg stötvinkel, för låga ryttare samt snedslitet svärd

Nu rekomenderar Logosol 10 graders filningsvinkel och en stötvinkel på 60 grader. Och andra sidan rekomenderar Will Malloff i boken "Chainsaw Lumbermaking" en filningsvinkel på 0 grader samt en betydligt lägre stötvinkel (minns nu inte riktigt vilken). Min plan var att införskaffa en bättre slipmaskin för att kunna testa lite olika vinklar och se bästa resultatet.

Vad slipar ni andra med för vinklar?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Logosol Farmers M8

Esignman  
#351776 Jag använder en sådan här. Egentligen samma problem med den. Är man inte uppmärksam och justerar kedjans läge med ställskruven mellan slipning på höger och vänster sida så blir tänderna olika långa. Justerar man rätt så upplever jag att den ger ett bra resultat för de 499 kr slipen kostade.

Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

teed  
#351777 Jag har haft den från jula. Och jag har justerat den när jag svängt runt den. Stora problemet tycker jag är att den inte går så långt ner i vinkel och svårt att få exakt samma vinkel.
Men nu har jag köpt den som logosol säljer för 2000kr, och den känns väldigt bra, men tyvärr har jag inte haft tid att testa den en. :(

   TS
Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

steppdeck  
#351924 Det er en sånn Meec jeg har ja bjed0001

Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

Tobbe.G  
#354059 Tack för fina och inspirerande filmer Teed! Är det E5 speedsaw som du använder? Läste på logosols hemsida att det inte sitter någon oljepump på den modellen. Är det något slags självtryck på oljan som ska smörja?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Logosol Farmers M8

Esignman  
#354060 Jag måste fråga er som har Farmers M8 om ni har haft problem med att stödstagen går av vid infästningen mot den orange plåten. Jag har bytt 4 st stag på en säsong nu. Konstruktören måste ha glömt huvudet hemma den dagen stagen beräknades.

Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

teed  
#355022
Tobbe.G skrev:Tack för fina och inspirerande filmer Teed! Är det E5 speedsaw som du använder? Läste på logosols hemsida att det inte sitter någon oljepump på den modellen. Är det något slags självtryck på oljan som ska smörja?


Japp det är en Speedsaw E5 som jag kör med.
På min Speedsaw sitter det en oljepump som drivs av en rem från motorn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Logosol Farmers M8

teed  
#355024
Esignman skrev:Jag måste fråga er som har Farmers M8 om ni har haft problem med att stödstagen går av vid infästningen mot den orange plåten. Jag har bytt 4 st stag på en säsong nu. Konstruktören måste ha glömt huvudet hemma den dagen stagen beräknades.


Jag har inte råkat ut för något liknade på min såg, men jag har ett stödben i varje ände på min såg efter som jag har matning o elsåg. För jag antar att det är den yttre stödbet som går sönder för dig då jag gissar att det är det ända som sitter i spänn.
Det är inte så att din såg står lite snett och du försöker att rätta upp sågbalken genom att pressa stödet lite. Bara funderar lite på vad det kan bero på

   TS
Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

Esignman  
#355032 Det är inte båda de yttre stöden som gått sönder utan de är av samma typ. Titta på bilden jag laddade upp så ser man vilken typ det är. De sitter ju lite olika i skruvningen mellan plåtprofilen och den orange plåten. Jag är nästan helt övertygad om att felet har att göra med vibrationer som fortplantas i konstruktionen och ger utmattning i plåten där den är som svagast. Helt enkelt tycker jag att man prutat lite väl mycket på konstruktionen. Även om den inte går av som i mitt fall så är det otroligt lätt att böja stödet så det blir krokigt vid ex transport i nerplockat läge.

Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

Esignman  
#355033 Ska dock tillägga att Logosol varit mycket hjälpsamma vid reklamationer.

Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

Blondin 750  
#355039 Hur har ni era sågbänkar uppställda, står de tillfälligt på några plankor med halvtaskigt underlag eller är det mer permanent på solid grund? Jag har min ståendes på betongbalkar, allt för att minska risken att en tvivelaktig uppställning ska påverka sågresultatet negativt. Sågarna visas ju ofta fältmässigt men jag undrar om det påverkar resultatet, någon som testat båda varianterna?

Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

Esignman  
#355040 Jag ställer upp mitt i skogen på ett mycket stabilt underlag av i bergkross nedgrävda fyrskäringar som jag skruvar fast sågverket i. Samma plats och läge varje gång. Mäter alltid planheten i stocklyftare och sågbalk innan jag kör igång. Mycket små variationer på sågat virke. Uppställningen är direkt avgörande för resultatet tror jag.

Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

Blondin 750  
#355043 Jag är ju nybörjare på det här men har nog kommit fram till att det är viktigt med uppställningen, kanske inte så noga om man bara ska "skiva upp" ett befintligt block men så fort man vrider runt blocket så dubbleras ju felet direkt. Köpte min bänk begagnad och det första jag fick göra efter uppställningen var att göra en ordentlig grundinställning och sedan lite finjustering, så nu går det riktigt bra men jag är inte nöjd än. Den tidigare ägaren hade nog större toleranser då jag tror att det mest sågades grovt virke till bryggor.
Numer står bänken permanent uppställd och fixerad i betongbalkarna så det krävs nog bara en kontroll efter vintern om nu tjälen mot förmodan skulle kunna ha ändrat nåt.

Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355254
Esignman skrev:Ska dock tillägga att Logosol varit mycket hjälpsamma vid reklamationer.

Om man har en kvalitetsprodukt skall det inte behöva reklameras. De enda problem jag haft med mitt Lennartsforsverk under 17 år är ett trasig drivhjul till oljepumpen, p.g.a. att jag använde bio-olja som tjocknade, och en avgnagd oljeledare i gummi (är numera inlindad i aluminiumfolie)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar