Sågverk (mindre)

Vilket Bandsågerk?

3 inlägg 3403 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilket Bandsågerk?

forest.  
#319286 Funderar på att kanske skaffa mig ett bandsågverk och undrar vilket som är lämpligt?
Det står väl mellan woodmizer och norwood,
Någon som har provat dessa märken?
Hur sågar ni Björk? går det stjärnsåga med band?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Vilket Bandsågerk?

Pabene  
#320529 Hej Forest,
Det framgår inte vilken storlek på sågverk du tittar på. Det finns flera minst lika bra fabrikat att titta på. Jag tycker att Pilous har sågar som har fördelar som de är ensamma om i de lägre prisklasserna. Det jag tycker det viktigaste är att själva bandsågsenheten är riktigt bra. Man kan med enkla medel anpassa kringutrustning men det är svårare att modifiera till exempel en för svag eller vek bandsågs-konstruktion. Jag vet.
Det går utmärkt bra att stjärnsåga eller kvarterssåga i en bra stockbandsåg. Det är då en stor fördel om bandsågen kan "skära djupt" i stocken. De flesta sågar har en begränsning som gör att de första snitten inte kan göras i, eller under, märgen. Man har bandspänningssystemet nere i linje med hjulens lagringar och sparar på så sätt material i sågen. Det medför, att med hjuldiameter på 500 mm, kan sågsnitt göras max 225 mm ner i stocken. Pilous har 450 mm "skärdjup". Stjärnsågning eller kvarterssågning vill man ju oftast kunna göra i de finaste och grova stockarna och då är det här värt att tänka på.

Avatar Fallback

Re: Vilket Bandsågerk?

Träförädlare  
#321320 Jag köpte en serra alpina startade upp det i förrgår bästa jag någonsin gjort.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).