Sågverk (mindre)

Logosol M7

44 inlägg 29924 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Logosol M7

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22094 Nån som har ett sådant? tycker ni det är värt pengarna? verkar det funka bra?

Jag ska till å bygga typ skärmtak att parkera in tippvagn å grävaren osv å även en stuga på cirkus 50 kvm är det värt att köpa en sådant sågverk (logosol M7) för att såga dom här timmerstockarna som blir huggna i samband me vedhuggning osv,
ja tänker i första hand på modellen med motorsåg, den kostar typ 30000- inkl moms på ett ungefär, visst kan man lämna bort virket till bysågar osv, men då det bara blir ett antal stockar lite då å då så tänkte ja ev, skaffa ett sågverk så man kan såga när man känner för det å när det finns virke, det kostar ju å transportera virket till ev bysåg både fram å tillbaka, skulle man kunna, som ja skriver såga lite när man har virke å så, så skulle man väl kunna såga ihop 30000- på några år eller? för virke att köpa är ju svindyrt :cry:



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22133 hej!! vi har en logosol m7 hemma på gården :D Vi har den med elmotorn samt eldrift.. vi har inte hunnit såga jätte mycket men ett par hundra stockar har det blivit :D vi tycker den har motsvarat våra krav på driftsäkerhet samt att den håller hyffsad kapacitet :) den ser jäkligt klen ut i ramen, men vi har haft rätt så rejäla stockar på bordet och det har hållt än :) jag tycker den var väl värd sitt pris :D och det är faktist väldigt roligt att såga :D

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22136 Jag köpte mig Big Mill systemet med en MS660 o sen har jag gjort en bänk i trä enligt Logosols egen skiss. Funkar bra men är lite omständigare att ställa om mellan snitten än M7. Dock betydligt billigare(runt 12000) samt att du kan enkelt ta med dej grejerna o såga en stock på annan plats om man vill.

Magnus M

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22137 Vi har ett Jonsered. Det är väl annan tillverkare idag.
Valde det då vi inte vill jobba i uppförsbacke med stockarna.
http://www.skogsforum.se/viewtopic.php? ... c&start=30
Finns bild i den tråden

Användarvisningsbild
Thunborg  
#22163 Tycker solosågen funkar kanon , men man måste ha tålamod, vi har elmotorn men utan drift .
Sen gå inte på deras reklam om att man tar bänken till stocken , det är svårt att få bänken att stå rak, Våran står sen många år stationer på gjuten platta.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22177
Röjkvist skrev:Vi har ett Jonsered. Det är väl annan tillverkare idag.
Valde det då vi inte vill jobba i uppförsbacke med stockarna.
http://www.skogsforum.se/viewtopic.php? ... c&start=30
Finns bild i den tråden



Hur menar du me uppförsbacke? sen va kostar ett jonsered sågverk då?

   TS
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22178
Thunborg skrev:Tycker solosågen funkar kanon , men man måste ha tålamod, vi har elmotorn men utan drift .
Sen gå inte på deras reklam om att man tar bänken till stocken , det är svårt att få bänken att stå rak, Våran står sen många år stationer på gjuten platta.


Tanken är nog att den får en given plats med åtminstonde trägolv å nått typ av skärmtak iaf...
är elmotorn mycket snabbare än största motor sågen?

   TS
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22179 sen undrar ja ju hur lång tid tar det att såga upp en 30 stock me en diameter på runt 30 cm i topp?

   TS
Användarvisningsbild
Thunborg  
#22183 Elsågen går fortare , kanske inte mycke , sen går den myket tystare och behagligare. Hur lång tid det tar beror på hur finfördelad du vill ha stocken, jag kan inte skryta med att jag har sågat så mycket det sköter farsan ,han är pensioner .Han brukar såga tre till fyra stock sen skärpa kjedan,bära undan virket/bakar , pusta och så har en timme gått.
Är man två går det ju natuligt fortare, sen stressar farsan aldrig.

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22185 Längden på stocken har i det här fallet en viss betydelse 8)
Säg att du tar ut 4 22mmbrädor och resten 50mm plank
så tar det säkert 30 minuter. Ungefärlig tid för en 40dm stock.
Är man två så går det lite fortare med att bära undan
sågat virke mm.
Man ska inte tro att man sågar ett skotarlass på en förmiddag!

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22188
nutte skrev:
Röjkvist skrev:Vi har ett Jonsered. Det är väl annan tillverkare idag.
Valde det då vi inte vill jobba i uppförsbacke med stockarna.
http://www.skogsforum.se/viewtopic.php? ... c&start=30
Finns bild i den tråden



Hur menar du me uppförsbacke? sen va kostar ett jonsered sågverk då?


Med uppförsbacke menar han nog att stocken ska upp från backen på bänken. Är man lite smart dock så gör man en bänk som är lika hög som sågen o kärran som du kör fram det med så behöver du inte lyfta nåt, bara att rulla fram. När du sen sågat en plank är Logosolen bra då du inte behöver kröka rygg efter plankan. På Jonseredsverket får du lyfta alla brädor från en lägre nivå.

Magnus M

Användarvisningsbild
Thunborg  
#22189 Klokt att du tänkte på stocklängden , den glömmde ja för vi sågar bara 4,30 m tycker det är en bra längd.
Farsan brukar blocka upp stocken och avsluta med en ,och ibland två ,tvåtum plank,brädor sågas 30mm 8)

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22190
nutte skrev:
Röjkvist skrev:Vi har ett Jonsered. Det är väl annan tillverkare idag.
Valde det då vi inte vill jobba i uppförsbacke med stockarna.
http://www.skogsforum.se/viewtopic.php? ... c&start=30
Finns bild i den tråden



Hur menar du me uppförsbacke? sen va kostar ett jonsered sågverk då?

Har man en låg vagn så måste stocken uppåt på Logosolverket.
En planka är lättare än en stock.
Vi köpte detta verk begnat, vet ej nypris.
Blev avrådd att använda motorsåg, elmotorn är på 5,5hkr 16A säkring.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22196 [/quote]
Har man en låg vagn så måste stocken uppåt på Logosolverket.
En planka är lättare än en stock.
Vi köpte detta verk begnat, vet ej nypris.
Blev avrådd att använda motorsåg, elmotorn är på 5,5hkr 16A säkring.[/quote]

Jo det har du lite rätt i men min stockbänk är 5 meter o lutar uppför 10cm så det är bara att rulla. Det är ju oxå enkelt att se till att platsen som kärran står på ligger lite högre.
Sen blir det väl lite mer än en planka ur varje stock eller? :wink:
Har man ström så ska man självklart ha en elsåg. Annat vore dumt.

Magnus M

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22200 Hur långt virke kan man såga me den normala logosolen utan förlängning, äre 5 meter? å va gäller höjden så äre väl bara att göra ett par rejäla bockar att lägga virket på å sen rulla stockarna på sågverket,

sen att det tar lite tid gör inget, det verkar skoj att såga själv, men det är ju mkt pengar det handlar om om det bara blir stående pga att det inte funkar som man vill... ville därför ha lite feedback för att se om ni som har solosåg är nöjda...

Sen är frågan den om man ska satsa på sthil 660 eller 880 eller va betekningarna nu va, skiljer ju nån tusenlapp bara, jag har ju dock inte tänkt såga grövre timmer än max 40cm/diam topp, men kan tänka mej att det blir mer fart på sågningen med den större sågen men å andra sidan kanske man har mer användning för den mindre då man kan ha den i skogen till fällningen åxå kanske... :?

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar