Sågverk (mindre)

Betalning för sågning

19 inlägg 21237 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Betalning för sågning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299264
skogshasse skrev:
zebylon skrev:hej th,

vad är en "kvadrattummeter"?


2"x2"=4"=4 kronor plus moms eller 2"x8"=16"=16 kronor plus moms
jag tror att det är så han räknar

Japp, men jag avrundar 2" till 50 mm för det är skalan på sågverket, medan skalan för bredden är i tum. Dvs. en 2"x8" är 50x203 mm nysågad och blir ca 48x195 torkad, och för den tar jag 16:- + moms per löpmeter ohyvlad.

Om man småsågar så är det ju ofta specialsortiment som gäller, jag sågade t.ex. några 8"x8" block i år och för att få ut 9 meter per träd så behövde de vara 42 - 45 cm bhd.

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Betalning för sågning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299266
axwell skrev:Lutar själv åt antalet kvadrattum(1550) som går på 1 kvadratmeter.

Ca. 1600 är ju inte så långt ifrån 1550.

Förstår ändå inte varför någon tar betalt efter den principen, det tar ju hemskt lång tid att få till 1 kvadratmeter ändyta med tex småribb 10*25 mm jämfört med plank 45*170 mm.

Därför är det ingen idé att sälja småribb eller 3" lock om man har en liten såg, minst 45x170 eller t.ex. 28x195 för de som behöver det.

Avatar Fallback

Re: Betalning för sågning

skogshasse  
#299277
zebylon skrev:Man kan tolka olika, jag tolkade "skogshasse" som så att 2*8 tum blir 16 alltså 16 kr. Men jag fick en känsla av att det är per löpmeter. En planka 2*8 tum 4 meter lång kostar då 64 kr. att såga. Då är det väldigt kundanpassat, kunden vet ju precis på kronan vad det kommer att kosta.


jag får förtydliga mej lite det jag beskrev var vad jag tar betalt för virket som jag säljer och då är det som zebylon beskriver att en 2"x8" =16 kronor per meter så är den 4 meter så blir det 16x4=64 kronor plus moms. Så när någon frågar vad virket kostar så svarar jag 1 krona tummen plus moms. jag hoppas att ni förstår mig nu. När jag sågar timmer hemma på gården åt en kund tar jag alltid 400 plus moms per timme som blir på timmätaren.

Användarvisningsbild

Re: Betalning för sågning

Viktor89  
#808970 Hej nu såhär nio år senare sen denna tråd startades. Vad tar ni nu för att såga virke åt kund?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).