Sågverk (mindre)

såghus

4 inlägg 5634 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

såghus

Rindiz  
#297900 Hej, just införskaffat mig en Bamsesåg, första projektet kommer att bli ett såghus, så sågen är temporärt uppställd bredvid platsen där såghuset skall stå.
nu till min fråga, vad bör jag tänka på?
finns det någon bra ritning att följa? letat med ljus och lykta efter en riting utan att hitta något som faller mig i smaken..
man behöver ju inte uppfinna hjulet flera gånger om någon redan gjort det perfekta bygget :-)
Tacksam för svar..



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: såghus

Rindiz  
#297901 gjuten platta? uppgrusat? sågen är 9 meter, hur långt skall huset vara. tror det är viktigt att få logistiken kring både stock och virke att funka och löpa på för att det skall vara smidigt och roligt att såga.
Bara ett tak? tak med tre väggar? tak med väggar på kortsidorna?
svara gärna med egna bilder på era kreationer

   TS
Avatar Fallback

Re: såghus

åberg  
Avatar Fallback

Re: såghus

Träförädlare  
#336920 Jag börgade med en solosåg o byggde ett tak o tre väggar en ventfläckt inköptes som spånfläckt den har jag numera på min nya såg bästa investeringen jag gjort. Se till obli av med bakar o spån utan o hantera det fläckt transpotörer mm. Du får följa våra diskutioner i våran tråd om du vill där ser du bla mitt såghus bygge.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).