Sågverk (mindre)

m8 eller m8 farmer ?

24 inlägg 14342 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

m8 eller m8 farmer ?

husqvarna_med_sthil  
#289591 Står och väger mellan dessa, rejäl prisskillnad men jag kan inte läsa mig till skillnaderna riktigt som bör vara väsentliga om man tittar på prislappen. Är det någon med koll på dessa två som har lust att hjälpa mig se skillnaden.

Sågar vindfällen men även tänkt att bli självförsörjande på snickarvirke. Har kört timmerjiggen ett antal stockar tidigare och det fungerar men det går för långsamt.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: m8 eller m8 farmer ?

Brickan  
#289594 Några skillnader är material, stocktrappa, steglängd i höjdjustering, linjal, sågsläden. Det finns säkert fler skillnader. För mig verkar det inte som om de skillnaderna räcker för dubbla priset.

Avatar Fallback

Re: m8 eller m8 farmer ?

husqvarna_med_sthil  
#289595 Vad jag har förstått av logosols egen text är att deras tillbehör som elsåg osv till m8 även passar farmers så jättelika skillnader kan det ju inte vara. Sedan är jag sugen att handla och det spelar ju in förstås.

Väsentligt förstås är ju linjalen och att styrningen av sågen inte ger några "vickningar" som jag upplevt är det svåraste med trälinjalen. Alltså att mina egna "darrningar" inte får samma betydelse.

   TS
Avatar Fallback

Re: m8 eller m8 farmer ?

skogshasse  
#289624 har du tittat på bamsesågen

Avatar Fallback

Re: m8 eller m8 farmer ?

Brickan  
#289645
skogshasse skrev:har du tittat på bamsesågen
Vad kostar den?

Avatar Fallback

Re: m8 eller m8 farmer ?

husqvarna_med_sthil  
#289649 Jo jag har tittat på bamse också och tycker dessa grejor verkar vara likvärdiga. Dessa är belägna betydligt längre bort ifrån mig som bor utanför Sundsvall och jag finner en trygghet att kunna fara till företaget om jag skulle behöva.

Logosols marknadsföring är bättre, man läger mera pengar på det och man har fått en tydlig profil att leva upp till. Jag har även pratat med dem vid ett par tillfällen när jag köpte jiggen, frågor osv och de har varit hjälpsamma. De har också utbildningar på sin utrustning inom en armlängd samt hyvlar osv. Detta betyder inte att bamse är sämre grejor men som sagt ovan så går jag på logosol.


Det är inte riktigt dags att såga ännu eftersom jag inte har något hemma att såga utan det blir i vinter. Inget timmer eller massa på timmerbil i år utan bara ved, röjning och till hemsågning.

Kliar i fingrarna att köpa farmers men jag ska söka mera info. Kanske är ett bandsågverk där man har landat om ett antal år men jag har ingen bra byggnad att ställa in i i dagsläget och med den tanken är kanske farmers tillräckligt så länge, för att såga upp sina vindfällen. ( lär inte ha varit sista stormen föregående år)

Nu är ju frågan om man kommer att ångra att man inte gick på m8 orginalet istället för farmers om man nu väljer så.

   TS
Avatar Fallback

Re: m8 eller m8 farmer ?

Rolfnilsson400  
#289651 I farmers är sågbalken bara 4m istället för 5,5 på original, fundera på hur långa stockar du vill såga

Avatar Fallback

Re: m8 eller m8 farmer ?

husqvarna_med_sthil  
#289661 Såglängd 3,8 meter enligt logosol. Jag tror det räcker till men klart att ju längre stockar man kan såga ju större blir användningsområdet.

   TS
Avatar Fallback

Re: m8 eller m8 farmer ?

skogshasse  
#289669 solosågen är tillverkad i aluminium och sågenheten är (lagrad) i någon form av plastmaterial medans bamsesågens såglinjal är tillverkad i rostfritt och sågenheten är lagrad med riktiga kullager och väljer man 9 meters linjalen så kan man ha både sågen och fräsen monterad samtidigt eller svärdsågen samt klingsågen samtidigt så det är fördelar med en lång såglinjal och prismässigt så ligger dom nära varandra sen kan man jämföra sågarnas elektriska matning som finns att köpa till och då tycker jag att bamsesågens matning är klart mycket bättre så jämför allt innan du bestämmer dig tycker jag

Avatar Fallback

Re: m8 eller m8 farmer ?

husqvarna_med_sthil  
#289678 Precis som du säger Hasse så har de saker du framför betydelse av vikt. Ingen tvekan om att en niometers linjal i rostfritt och riktiga lager är bättre än vad man får om man skulle gå på en farmers eller även stora m8 som kanske är rättvisare att jämföra med.

Ska ta och göra en djupkoll, pris och möjligheter rent ekonomiskt. Köper jag en dyrare såg kommer något annat att få stå tillbaka samt att jag får vänta framöver vintern innan köp. Detta är ju inget direkt problem eftersom det oavsett inte är aktuellt med någon sågning innan dess.

   TS
Avatar Fallback

Re: m8 eller m8 farmer ?

skogshasse  
#289686 titta även på det dom olika sågarna har som matning

Avatar Fallback

Re: m8 eller m8 farmer ?

axwell  
#289712 Skulle nog inte chansa på farmermodellen, det skiljer för lite i pris mot M8 vid samma utrustningsnivå.
Visserligen kan du förlänga och komplettera Farmer till samma som M8 men det verkar vara "billigare" lösningar än M8 i original.

Såglängd 3,8 meter kommer du nog inte att nöja dig med, jag har i mitt hembygge 4,8 meter och kortare kan jag inte tänka mig.

Bamsesågen är väl att betrakta som ett stationärt sågverk, M8:n flyttar du ensam utan traktor.

Logosol kör öppet hus i Härnösand den 28 sept, ett tillfälle att titta närmare på vad som skiljer.

Skulle gott kunna tänka mig en M8 med 4 kW 3-fas eldrift om jag nu inte redan hade hembygget med 3 kW 1-fas. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: m8 eller m8 farmer ?

Brickan  
#289715
axwell skrev:Skulle nog inte chansa på farmermodellen, det skiljer för lite i pris mot M8 vid samma utrustningsnivå.:
Dubbla priset.

Avatar Fallback

Re: m8 eller m8 farmer ?

axwell  
#289760
Brickan skrev:Dubbla priset.


Knappast dubbla priset, inte om de skall vara ungefär likvärdiga.
Hittar ingen exakt likadan komposition eftersom Farmers linjal består av 4 st 1-meters bitar, M8 har 2 st ggr 2,75.

M8 med MS661, 5,5 meter kan kompletteras i steg om 0.5 resp. 1,0 meter 28530 kr.
Farmers med MS661 6,0 meter inkl. förlängare, 17630 + 3100 = 20730 kr.

Avatar Fallback

Re: m8 eller m8 farmer ?

Brickan  
#289775
axwell skrev:Knappast dubbla priset, inte om de skall vara ungefär likvärdiga.
Hittar ingen exakt likadan komposition eftersom Farmers linjal består av 4 st 1-meters bitar, M8 har 2 st ggr 2,75.
Nej, det är klart de är olika, men är de så olika att det motiverar (väldigt nära) dubbla priset.

Solosåg M8 exkl. motorsågsläde = 19400.
Farmers M8 exkl. motorsåg (men med släde) = 9900.

Båda tar samma skärutrustning och samma extragrejer om man vill ha det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).