Sågverk (mindre)

Fakta som borde påverka val av sågverk

3 inlägg 6312 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fakta som borde påverka val av sågverk

Pabene  
#286623 Jag har en del erfarenhet av sågning, det mesta med stockbandsåg. Jag har också försökt att läsa det som jag hittat i ämnet. Det som ofta frågas efter tex i detta forum, är råd inför ett köp av sågverk.
Det som jag tycker är ett viktigt faktum, som sällan eller inte alls talas om, är energiförbrukningen vid sågning.
I de "tjocka" böckerna i ämnet träteknik finns ett samband (formel) för erforderlig motoreffekt i sågen. Något förenklat gäller följande:
Motoreffekt = Matningshastighet x sågsnittets (brädans) bredd x sågsnittets tjocklek x stockens densitet.
Det betyder att om man kan såga en 250 mm bred bräda, med 6 m/minut, med 4 kW elmotor i en bandsåg (2 mm sågsnitt), så med allt annat lika krävs 12 kW motoreffekt om sågsnittet är 6 mm.
De små sågverken har ofta motor för att kunna köras på 3-fas 400V 16 A vilket i praktiken blir ca 5 kW.
Om Förbränningsmotor jämförs med Elmotor är vridmomentet långt bättre för Elmotorn. För att såga med samma prestanda med en bensinmotor krävs dubbla effekten jämfört med Elmotorn. En dieselmotor klarar jämförelsen bättre.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Fakta som borde påverka val av sågverk

där nor  
#292641 Undran. Har för mig att trefas 16A ger 11kW maxeffekt. Annars verkar det rimligt att 3-dubbel sågsnitts-tjocklek kräver 3-dubbel motoreffekt.

Avatar Fallback

Re: Fakta som borde påverka val av sågverk

Pabene  
#292664 Ja det är helt rätt. Det gäller om spänningen kan hållas på 400 Volt och att det är en belastning av typen värmeelement. För en elmotor måste dock hänsyn tas till att motorn ska kunna startas. Det handlar då om att säkringarna ska klara att ge motorn 5-7 ggr motorns märk-ström i startögonblicket. I praktiken fungerar det oftast bra att starta en 5 kW motor på 16 A säkringar. Det är bra att ha lite marginal, ett sågverk måste ju också kunna startas många gånger under ett sågpass.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).