Sågverk (mindre)

Stöldskyddsmärkning

10 inlägg 7427 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stöldskyddsmärkning

Storforsen  
#284441 Jag funderar på att märka min LT15, fyrhjuling plus andra maskiner som står så att de lätt kan lånas på obestämd tid. Har läst om Smart DNA- märkning. Är det någon som har erfarenhet och kunskap om detta?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Stöldskyddsmärkning

Midgård  
#284443 Jag har Märk-DNA. Man köper ett kit för 700-800 kr. Kitet innehåller en vätska som man penslar på lite grann av på det man vill märka. Märkningen syns knappt med blotta ögat. I märkningen finns en kod som där det framgår vem som märkt artikeln (ägaren). Alltså en stulen och upphittad pryl kan alltid spåras tillbaks tillbaks till ursprunglig ägare (märkare). Polis och tull i Sverige och många andra Europeiska länder har en speciell lampa som man kan lysa med på misstänkt stöldgods och då lyser DNA-märkningen upp och kan spåras. Lyser man in i en bil med misstänkt stöldgods syns det direkt att grejerna är dna-märkta.
Ett kit räcker till för att märka 20-30 artiklar. Större artiklar sätter man flera märkningar på. I kitet finns med dekaler som man kan sätta upp som varnar för att prylarna är DNA-märkta.

Avatar Fallback

Re: Stöldskyddsmärkning

Storforsen  
#284444 Då får man kanske hoppa över en lyxmiddag på restaurang och prova.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stöldskyddsmärkning

Skogstomte  
#284462 En som blev av med sin fyrhjuling förra månaden här i trakten hade "märkt" den med en GPS-spårsändare. Han hittade sändaren inte långt hemifrån men fyrhjulingen är borta...

Avatar Fallback

Re: Stöldskyddsmärkning

dwurg  
#284624 Hur gör man sen om man vill sälja något som man dna-märkt ? Kan man ta bort märkningen på nåt vis ? Och isf kan inte någon annan också ta bort den ?

Avatar Fallback

Re: Stöldskyddsmärkning

Storforsen  
#284625 Ja man undrar om det går att tvätta bort med t-röd eller en årgångskonjak om en seriös skaffar en lampa för att se märkningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stöldskyddsmärkning

Midgård  
#284626 Det lär inte gå att tvätta bort eller ta bort på något annat sätt an att slipa ner märkningen. Dock bör det väl inte vara något problem om man säljer en märkt artikel. Det är ju så att artikeln spåras till ursprunglig märkare och den som köpt den i andra hand har ju en kvitto på det köpet. Detta gör ju att även en "andrahandsköpare" av en märkt artikel också har nytta av märkningen. Märkningen är så diskret att den i normalfallet inte observeras med blotta ögat. Detta gör att en ev tjuv, som slipar bort en upptäckt märkning aldrig kan vara säker på om det inte finns ytterligare märkning på artikeln.

Användarvisningsbild

Re: Stöldskyddsmärkning

Skogstomte  
#284667 Märkningen letar man upp med UV-ljus, inget konstigt att få tag på. Antingen slipar dom bort märkningen eller målar över den så den inte går att hitta med UV-lampan.

Mer info: http://www.stoldskyddsforeningen.se/Produkter--tjanster/Sakerhet-for-fordon/SSF-DNA-markning/

Avatar Fallback

Re: Stöldskyddsmärkning

Dennis Yam  
#298105 Jag köpte mitt dna-märknings-kit på www.smartaskydd.se för 699kr, det öägsta priset jag hittade på nätet.

Användarvisningsbild

Re: Stöldskyddsmä

teed  
#321806 Jag har märkt båten med DNA märkning på verkstad. Och då sprutar dom över hela motorn i princip, vilket gör att det är nog omöjligt att måla över eller få bort. Dom graverat även in numret på flera ställen i båt o motor. Sedan kan jag logga in på deras sida och föra över märkningen till ny ägare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).