Sågverk (mindre)

Såghus projekt

122 inlägg 79775 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Såghus projekt

Bax  
#350555 Det är i den änden man ser vad man kan få ut ur stocken

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350558 Förvisso, men det går väl bra att överföra det till tjockändan? Så har jag gjort.

Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

Tosca  
#350561 Det är nog lättare att stå i rotändan och sikta mot klingan, och sen är det ju mer yta att slå i järnet så den ligger still när man sågar ligget.

Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350615 Det kan jag förstå om det handlar om en sågbänk och sågklinga. Sågar man med ex.vis solosågen så utgår man alltid från kärnan när man postar.

Användarvisningsbild

Re: Såghus projekt

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350620
Camwood skrev:
Slurfi skrev:Sågade lite ikväll åt en bekant, upptäckte då att tydligen måste man ha nån lyftanordning
av winchtyp för att lätt kunna flytta stockar osv när de råkar komma i fel ordning på stockbordet.

Men det har du väl kranen på vagnen till? Att lägga stockarna i rätt ordning!
Jag flyttar aldrig stockarna när dom ligger på stockbordet utan jag placerar dom väldigt noga med toppen mot sågen och rätt längsled.

Jag har inte under mina 18 år som småsågare behövt flytta om ordningen på stockarna på sågbordet. Några gånger har det hänt att jag råkat lägga rotändan mot sågen och då kan det bli lite pyssel med att vända stocken rätt. I nödfall får man rulla på den som det ligger och, eftersom stocklyften sitter i ena ändan på Lennartsforsverket, så blir det till att improvisera en stocklyft i andra ändan med ett spett och lite mellanläggsbrädor av olika tjocklek.

Rätt i längsled går att få till i efterhand. Enklast är att ha en rundad överkant på stockbordet så kan man med spettet som hjälp förflytta det som behövs. Annars går det ju bra att rulla på stocken i en icke-rät vinkel och på så sätt flytta toppändan +/- någon halvmeter från bordet till rälsen.

Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

skogshasse  
#350648 jag vill ha vekändan mot sågen för det första och andra skäret vill man ha i linje med märgen och jag sågar med en woodmizer lt40

Användarvisningsbild

Re: Såghus projekt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350666 Anledningen till stockarnas felaktiga ordning var att en kund ville ha ett par stockar sågade och
det var då jag hade tid. Jag hade redan fyllt stockbordet med egna stockar och då blev det ju fel.
Nån sorts winch-mojäng de luxe skall uppfinnas, då klarar jag alla förekommande stockflytt utan traktorhjälp.

Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

Träförädlare  
#356382 Nu har jag legat på latsidan men här kommer en dagsrapport . Plåten o duk är lagd på bakre halvan på taket o nästa vecka blir det främmre halvan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

Träförädlare  
#356384 Nu börgar det komma in beställningar på virke har även kört mågra maskinvisningar på sågen o hyveln. Har även en ny hemsida som vi håller på o utvecklar www.sefres.se

   TS
Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

Träförädlare  
#359672 Körde igång våran saunotork det fungerar som skit uppe i 40 grader efter 1,5 dygn normalt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

Träförädlare  
#361167 Det var en slinga i elementet som inte var inkopplat så nu ligger han på 74-76 grader i 3dygn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

Träförädlare  
#361168 Inte illa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såghus projekt

Camwood  
#361193 Var det du som var med i tidningen Nysågat från Logosol?

Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

Amatörhuggare 62  
#361554 Jag har roat mig med att såga 7 m balk på 5,40 såg .
Gått d också.
Gott nytt såg år, alla småsågsägare

Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

skogshasse  
#361555
Amatörhuggare 62 skrev:Jag har roat mig med att såga 7 m balk på 5,40 såg .
Gått d också.
Gott nytt såg år, alla småsågsägare


bra jobbat mycket jobb men det kan det vara värt

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).