Sågverk (mindre)

Såghus projekt

122 inlägg 79804 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Såghus projekt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286413 Såghusprojekt, se bild nedan.
Det där är en enkel lösning som jag hade kunnat
ha behov av just nu när jag har sågen uppställd på liknande vis.

Bild

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

Träförädlare  
#286510 Det där ser väll ut funera bra. Själv fick jag pengar från "väx med skogen" så det blir ett såghus på 16*20 meter såghallen blir 8*20m o snickeriet blir 8*10m o lika så butiken o kontoret.

   TS
Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

Träförädlare  
#287070 jag fick tag på en studie från slu i Skinnskatteberg ska försöka lägga ut han här mycket tips o råd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

Träförädlare  
#289634 Ska man lägga upp bilder här eller starta en såghusblogg på nya såghusprodjektet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

Blivande snickare  
#289716 Starta en blogg för sjutton! :grin:
Sedan lägger du länk till den i ett inlägg i denna tråd för framtiden :smile:

Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

Träförädlare  
#297885 Nu är min nya serra Alpina snart här den lastas i Tyskland i morgon spännande

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såghus projekt

Bax  
#298006 Se till att batterierna i kameran är fräscha, här förväntas bilder i mängder.

Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

Träförädlare  
#298044 Ska frörsök gå in via mobilen.Grävningn är idag aslutad drneringen på plats det ligger 30 ton 0-80 o väntar att få komma på plats duken lika så. Hyveln en Logosl 360 kom fr ca 1,5 månad sedan o står o upp packad i ladan. Gruden består av färdiga kantbalkar från Weber står o väntar på xl-bygg i Sandviken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

Knekt  
#306151
Träförädlare skrev:jag fick tag på en studie från slu i Skinnskatteberg ska försöka lägga ut han här mycket tips o råd.

Hur går d med studien? Kan du få upp den här eller tips om vart man får tag i den?

Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

Pabene  
#306221 Några tankar om såghus.
Vi har en manuell stockbandsåg. Den är placerad i en loge med betonggolv. Vi kan gå runt sågen och har plats att dra en ”materialvagn” längs sågens högra sida. Vi drar in stockar på vagnen, via log-porten vid sågens huvudände. Rullar sedan över stocken till sågen och börjar såga. Ytor och färdigsågat läggs tillbaka på vagnen och/eller bärs tillbaka ut om vi sågar till någon ”utomstående”.
Det här fungerar bra men är inte det mest rationella.
Genom åren har många funderingar på bättre lösningar förekommit.
Här är en lösning som jag ofta kommer tillbaka till:
Sågen uppställd inne med plats på båda sidor, gärna så att vagn kan användas på båda sidor om sågen.
Centralt över sågen, en lång ”traversbalk”, som sträcker sig ut en dryg stocklängd utanför huset vid sågens bortre ände.
Utanför huset kan ett enkelt upplag ordnas där stockar kan placeras (med storändan rättvänd). Upplaget ska vara så långt att stockar också kan rullas förbi läget under lyftbalken. På så sätt kan en viss sortering av stockar göras.
Lyftanordningen kan bestå av en telfer med förlängd vagn och bör ha två saxar som lyfter parallellt.
Då en stock ska tas in fordras bara en mindre öppning där stocken tas in. Vintertid är det en fördel att lätt kunna öppna och stänga och jämfört med att ha en öppen långsida i såghuset tror jag att det här vore bra.
Spånhantering berör ju oftast vänster sida och kan lösas på flera sätt. En tysk stockbandsåg hade en elegant lösning. Det var en låda som följde sågen och som kunde tömmas genom att bottnen öppnades på en viss plats vid sågens bortre ände. Lådans tömning kan vara automatisk eller manuellt fjärrstyrd.
En ständigt gående spån-sug drar mycket energi och är inte heller ljudlös. Stockbandsågen ”levererar” ju inte så mycket spån men då den rör sig ganska långt medför det lång sugslang som kräver kraftig sugfläkt.
Tyskarnas lösning tillåter att en sug startas kortvarigt för att ta hand om den samlade mängden spån vid lådans tömningsplats.

Användarvisningsbild

Re: Såghus projekt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306233 Bilder på sån låda?

Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

Pabene  
#306242
Slurfi skrev:Bilder på sån låda?

Du kan Googla på: Resch sawdust box

Användarvisningsbild

Re: Såghus projekt

Bax  
#306246 Bamsesågen kör ju också med spånlåda.

Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

Amatörhuggare 62  
#306250
DSC00095.JPG
m_DSC00017.jpg

Användarvisningsbild

Re: Såghus projekt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306296
Bild


Såg inte sämst ut, ska nog tänka på det.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).