Sågverk (mindre)

Slipa eller fila svärd (spårkanten)

6 inlägg 8805 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slipa eller fila svärd (spårkanten)

Trånshult  
#279669 Jag har en "Timmersågen" och har sågat ganska mycket, framför allt vindfällen.
Ett måste är ju att ha vass kedja och fräscht svärd. Kedjan filar jag manuellt då jag
tycker att det inte blir riktigt vasst eller bra med "Maxi-slipen".
När jag har vänt på svärden (det är ju dubbla) och alla fyra sidorna är kass så är det
bara att ringa efter nya (Oregon 50 cm eller 60 cm).
Som snål smålänning funderar jag på om man kan slipa eller fila ner svärdspåret så att
det funkar ett tag till. Jag har ett lass med svärd som borde gå att återanvända :surp:
Har någon försökt? Manuellt med flatfil eller med någon slip?
Är det någon som har några tips till en amatör?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Slipa eller fila svärd (spårkanten)

Elfving  
#279675 Gå över dem med fin sandpapperrondellskiva i ett städ och de blir som nya! Var försiktig så materialet inte överhettas, blås bort filspån ur spåret så har du fullt fungerande svärd igen.

Avatar Fallback

Re: Slipa eller fila svärd (spårkanten)

Trånshult  
#279683 Tack!
Det låter mycket trevligt.
Är det en vanlig rondell i en borrmaskin Du använder?

   TS
Avatar Fallback

Re: Slipa eller fila svärd (spårkanten)

skogshasse  
#279692 jag brukar putsa på en bandputs men det är väldigt viktigt att det blir i vinkel för annars drar kedjan snett

Avatar Fallback

Re: Slipa eller fila svärd (spårkanten)

JPW  
#279733 http://www.logosol.se/store/skar-sliput ... ardet.html

Jag har inte provat den själv, dock.

Avatar Fallback

Re: Slipa eller fila svärd (spårkanten)

Elfving  
#280838
Trånshult skrev:Tack!
Det låter mycket trevligt.
Är det en vanlig rondell i en borrmaskin Du använder?

Jag använder motsvarande i vinkelslipen och arbetar på fri hand: http://m.verktygsboden.se/produktvisnin ... s1%2F67780
Som någon annan påpekade är det viktigt att slutresultatet blir jämnt, studera först ett nytt svärd och jämför med de skadade så förstår du vad som skall göras.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).