Sågverk (mindre)

Sågning vindfällen timmerjigg på plats

24 inlägg 22401 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sågning vindfällen timmerjigg på plats

husqvarna_med_sthil  
#274938
Huggarn skrev:Har sågat en del med "jiggar" i olika utföranden! blir mest förvånad att inte en enda här har talat om för dig att en stihl ms 260 är minst tre fyra nummer för liten att såga virke med! jag sågade med ms 660 och även det gick tungt å långsamt ibland tyckte jag! ja ja...kul att du provar! :-)


Jo i andra trådar har jag blivit upplyst om det av flera här på forumet samt av logosol, sthilåterförsäljaren i stan och det är naturligtvis så att en starkare såg mera kommer till sin rätt. Jag tycker också att det går tungt, hela arbetet är tungt, inte minst med att flytta stockarna på plats men inte desto mindre roligt.
Hur som så funderar jag på att nöja mig med block för att öka hastigheten något och skiva upp dem senare, hemmavid. Ska iväg några timmar idag.

   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Sågning vindfällen timmerjigg på plats

axwell  
#274954 Visst är en Stihl 260 i minsta laget, även det går. Husqvarna 55 ligger väl i samma klass och det är inte heller någon raket som klyvsåg, ändå har jag sågat en hel del med en sådan.

Stihl MSE 220 går lite bättre, duger åt mig när det är för få vindfällen för att sälja som timmer.

husqvarna_med_sthil skrev:Hur som så funderar jag på att nöja mig med block för att öka hastigheten något och skiva upp dem senare, hemmavid. Ska iväg några timmar idag.


Vänta inte för länge med att upparbeta blocken. Eftersom kärnan är kvar kommer det att uppstå stora sprickor om blocken får torka någon längre tid.

Kör hårt i det obekväma sågandet, känn att du skapar något som många andra inte har "djävlar anamma" till.

Användarvisningsbild

Re: Sågning vindfällen timmerjigg på plats

totte  
#274966 Se till att sågen går med lite mer bränsle än normalt, ut med H-skruven så den fyrtaktar lite mer än vanligt obelastad. Om du inte redan gjort så.

Användarvisningsbild

Re: Sågning vindfällen timmerjigg på plats

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275068 Det fungerar jättebra med små sågar om man inte har bråttom. Jag har klyvt långa tallar med en 242:a och skip-kedja utan problem. Det gäller bara att ta det lugnt och se till att sågen får tillräckligt med bränsle och kylning.

Avatar Fallback

Re: Sågning vindfällen timmerjigg på plats

husqvarna_med_sthil  
#275075 Tack för "pushen" och nyttig information Axwell !

Jag får helt enkelt göra så att jag skivar upp dem, det går ändå lätt när man har blocket. Synd om de ska spricka sönder mera än nödvändigt.

Ja Totte, jag har tagit fast på ditt tips !

Idag blev det lite ändrade planer. Jag insåg att det är för rörigt på plats med granar färska omlott med äldre vindfällen före min tid så jag fick ta dagen till att städa upp lite för att kunna fortsätta såga på ett vettigt sätt. Frågan slog mig varför en stormfälld gran alltid ska falla där man inte vill gå :)

Jag har iaf fått lite ordning och öppet fram till lämplig position att såga så nu kan jag rulla stockarna utöver slänten. Jag delar lite bilder från en av de granar som fallit och nu uppgjorda och klar för sågning. Det är härligt ute nu, man hör Canadagässen på tjärnen nedanför och div småfåglar.

Man kan ju fundera ibland om det aldrig ska ta slut på kvist :)
IMG_5489webb.jpg
IMG_5493webb.jpg
IMG_5496webb.jpg
IMG_5497webb.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågning vindfällen timmerjigg på plats

Solver  
#276938 Kul tråd, fina bilder och bra tips! Kör hårt, inspiration och energi kommer man långt med, skulle man haft mer av själv.

Avatar Fallback

Re: Sågning vindfällen timmerjigg på plats

JPW  
#278143 Här kommer mitt första inlägg på detta forum, så ha överseende med en nybörjare..!

Jag brukar såga sas halva block, dvs block men klyvda även genom märgen eftersom jag tycker det undviker de allra flesta torksprickor. Blocken blir dessutom enklare att hantera (halva jmf hela vikten) och torkar fortare.

Timmerjiggen blir mycket bättre med styrlinjalen i aluminium.

Mina fem öre från en telefon...

Avatar Fallback

Re: Sågning vindfällen timmerjigg på plats

SaabAero  
#278277 Det spricker alltid från märgen och ut.
Enda sättet att komma ifrån detta är att såga längs märgen

Avatar Fallback

Re: Sågning vindfällen timmerjigg på plats

husqvarna_med_sthil  
#284164 Det blev nytt jobb för min del samtidigt som jag tänkt behålla fotograferingen i närområdet så jäklar vad göra det blev. Jag har iaf fått en rejäl dos av att såga vindfällor på plats och min slutsats blir att det är roligt att ha gjort det en gång men i framtiden kommer vindfällen att få endera åka timmerbil eller tas hem och skivas upp där.
Jag jobbade och jobbade och fick bort de stammar jag tänkt men mycket blev snedsågat men inte allt och jag har fått hem lite brädor.
Min motorsåg är för klen för någon egentlig sågning men det går om man tar det lugnt.

Kan också konstatera att det här med att såga timmer är förbaskat roligt och jag kommer nog att investera i bättre grejor eftersom och såga hemma på gården.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).