Sågverk (mindre)

Storlek svärd sågverk

36 inlägg 24161 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Storlek svärd sågverk

Camwood  
#255281
sveakatten skrev:Hittar inga massiva svärd på Logosol?

Jag tycker svärden funkar fint , har några olika längder av logosols massiva men de va några år sen dom har kanske slutat med dom?
Ulf våren 2012 289.jpg

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Storlek svärd sågverk

sveakatten  
#255286
Amatörhuggare 62 skrev:Jo 003 jpg är originalspännaren ska fungera som en exenter och spänna fast stocken. Det är bara det att när man sågar så lossnar den.
004 jpg är en kolv till en riktsats och när man spänner den så sitter det. Har svetsat till fästet och fäst kolven med 2 avgasklämmor. enkelt och smidigt.
002 jpg är pumpen till kolven, satt den under sågbalken, kan hålla fast stocken med brytjärn vändhake. och sedan bara pumpa till. stocken sitter som berget.

Jag tog vad jag hade, men det räcker med mindre pump. man får passa sig så inte mothållen kroknar. Behövs bara lite lätt pumpning. När ytan är loss, bara öppna kran, stock loss ,vända stock, pumpa till såga igen. Funkar kanon, tycker jag


Ok då tror jag att jag är med igen,du kan alltså både höja,sänka och justera fram och tillbaka för hand efter hur stocken är + att du har trycket från kolven?

Camwood: har du det svärdet och sågar brädor med?
Ser ju ut som någon från USA, undrar om svärden kan vara från Iggesund som dom pratar om i en annan tråd?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Storlek svärd sågverk

JensSkoog  
#255306
Amatörhuggare 62 skrev:Jo 003 jpg är originalspännaren ska fungera som en exenter och spänna fast stocken......
.... Jag tog vad jag hade, men det räcker med mindre pump. man får passa sig så inte mothållen kroknar. Behövs bara lite lätt pumpning. När ytan är loss, bara öppna kran, stock loss ,vända stock, pumpa till såga igen. Funkar kanon, tycker jag

Genialt! :grin:

Avatar Fallback

Re: Storlek svärd sågverk

Homo abies  
#258485 Jag kör på både Logosol M5 (?)EL och Big Mill Ms 660 16" alt 36" Stihl 63pmx maskinslipat max 5gr skärvinkel funkar bra om man har tillräckligt tålamod... :geek: 8)

Avatar Fallback

Re: Storlek svärd sågverk

forest.  
#802491
th skrev:Med 63PMX-kedjan blir spåret strax över 6 mm, dvs. skalan på sågverket stämmer väl. Eftersom veven ger 5 mm per varv så behöver man bara titta på skalan 1 gång. Skall man såga 25 mm-brädor vevar man 6 varv + 2 hack och 50 mm-plank ger 11 varv + 2 hack.

Ett 8-"tandat" 3/8 drev räcker för de flesta behov, men man kaske skulle prova ett 9-"tandat" någon gång då man bara har mindre stockar. Ibland kan det ju bli lite besvärligare att få på kedjan på svärdet med större drev.


Har du koll på hur mycket man ska veva för att ändra 1mm? vet inte riktigt hur många hål det är på veven

Användarvisningsbild

Re: Storlek svärd sågverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#802509
forest. skrev:Har du koll på hur mycket man ska veva för att ändra 1mm? vet inte riktigt hur många hål det är på veven

Det är 10 hål i spärrskivan och med 5 mm per varv blir det 0,5 mm höjdändring av svärdet per hål. Som jag skrev tidigare så vevar jag 11 varv plus 2 hål = 55 + 1 mm = 56 mm för att få 50 mm tjocka reglar med en kedja som skär 6 mm.

Svaret på frågan är alltså: 2 hack ändrar 1 mm.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).