Sågverk (mindre)

Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

50 inlägg 48495 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

Chris Halland  
#246561 Timmerjigg Husqvarna 353G kedja slipning

Har funderingar på att köpa Timmerjigg från Logosol och montera på min Husqvarna 353G. Har ett 18 tums svärd. Undrar om sågen blir för klen. Har tänkt att såga upp max 5 granstockar per år till tvåtumsplank, men kanske jag överbelastar sågen?

Ska jag beställa speciell kedja, eller slipa den annorlunda mot vad jag gör vid vanlig kapning?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

tallen100  
#246569 Ska du inte såga mer så ska väll sågen räcka till, om du inte pressar den för hårt. Bör vara runt 70cc helst. Kedja ska slipas ca 8-10gr.

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

husqvarna_med_sthil  
#246578 Jag kommer att testa lite med min Sthil 260 i vinter efter att jag fått ut virket till väg. Tänker använda ett 18tums svärd och klyvkedja. Jag tror det kommer att belasta min såg så det blir en begränsning men jag har ingen annan större just nu och testarviljan är hög. Min såg har drygt 50cc. Dock tror jag att det räcker för att få en försmak av att såga eget timmer och det är det som denna vinter är syftet.

Precis som dig hade jag tänkt att såga några stockar till plank, i mitt fall några tall och några gran.

Användarvisningsbild

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

totte  
#246583 Som tallen säger 70 cc+ bör man egentligen ha, så med en mindre såg vill det till att göra allt rätt.

Kör lugnt och pressa inte sågen, har man för små grejor får man ta att det tar tid. Ställ upp H-skruven en aning så den går lite fetare än för normalt bruk så är risken för överhettning mindre. Se också till att rengöra kylflänsarna grundligt innan och kolla att det inte är igensotat i utblås och dämpare.

Viktigast av allt: Vass kedja, riktigt vass.

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

husqvarna_med_sthil  
#246586 Bra tips ! Nu kommer en dum fråga men vad är h-skruven och var hittar man den på sågen ?

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

tallen100  
#246601 Du har tre skruvar, tomgång, högvarv och lågvarv- L/H, finns hål i toppkåpan på sidan.
Med dom ställer man förgasaren så sågen går som den ska i alla lägen. När du justerar högvarvet ska sågen fyrtakta något vid full gas obelastad, sen provar du i kubb efter det och belastar sågen...

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

husqvarna_med_sthil  
#246609 Jaha ! Nu när du skriver så känner jag igen att jag faktiskt läst något tidigare men jag har inte varit i behov av att skruva själv, det har fungerat bra ändå men det lär väl komma behov av justeringar osv.
i framtiden.

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

axwell  
#246618 Båda sågarna som nämnts är runt den nedre gränsen, att det går, självklart men långsamt.
Körde under några år med Husqvarna 55 och det gick det också, fast långsamt.
Min elsåg med teoretiskt lägre effekt är starkare, dvs sågar snabbare trots lägre kedjehastighet.

Tyvärr har ni väl .325 kedjor?

Mindre utbud av färdiga klyvkedjor, smala med 1,3 mm länk som finns i 3/8" std.

Dubbla svärdsmuttrar, utan verktygslös sträckare bör man ha.

Användarvisningsbild

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

totte  
#246697
tallen100 skrev:Du har tre skruvar, tomgång, högvarv och lågvarv- L/H, finns hål i toppkåpan på sidan.
Med dom ställer man förgasaren så sågen går som den ska i alla lägen. När du justerar högvarvet ska sågen fyrtakta något vid full gas obelastad, sen provar du i kubb efter det och belastar sågen...


Just så, se först till att den att gå perfekt vid vanlig sågning. Då skall den sluta fyrtakta när du kapar normalt. Så skruvar man ut H-skruven kanske 1/8 varv till, den skall vara på gränsen (eller lite över) att fyrtakta när du kapar normalt med den, och inte sluta fyrtakta helt förrän du lägger på ordentligt. Då går den en aning fett och är lämpligt inställd för klyvning.

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

husqvarna_med_sthil  
#246714 Hur fungerar det med att byta ut kedjan och svärdet på tex min såg. Visst går det att få på en klyvkedja ? Jag skulle helst haft en separat såg till klyvning men just nu är det köpstopp och blir inte aktuellt med så pass stor investering som en ny större motorsåg innan vår/sommar 14.

De smala som du nämner Axwell vad får det för konsekvens i praktiken ?
Hur mycket gör man med en liten såg såsom min när jag har stockarna framför mig, klarar man 3-4 stockar på dagen utan att ta det för hårt för sågen ?

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

husqvarna_med_sthil  
#246717 Ska tänka på inställningen Totte, jag hade inte haft en aning om det utan hade antagligen kört på som vanligt, bra info !

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

axwell  
#246729
husqvarna_med_sthil skrev:De smala som du nämner Axwell vad får det för konsekvens i praktiken ?
Hur mycket gör man med en liten såg såsom min när jag har stockarna framför mig, klarar man 3-4 stockar på dagen utan att ta det för hårt för sågen ?


De sågar jag kört med är lika klena som din,Husq55 är på ca 53 cc, så din bör klara det utan problem om du ställer in som totte beskriver.
Fick för mig att du redan har ett 18" svärd och att du planerade att slipa om en kedja till ca 10 grader. Så långa svärd brukar ha 1,5 mm spår.

Konsekvensen är bara att du förlorar mer till sågspån, teoretiskt skall mina klyvkedjor stjäla 6mm, men 7 mm ligger närmare.
Olika uppfattningar om detta, jag anser att 1,5 kedja dessutom går tyngre än 1,3 mm, sågar då långsammare.

Motorsågen får många raster under tiden som du ställer om för nästa klyvsnitt.

3-4 stock om dagen kan inte vara något problem för sågen, däremot kan andra faktorer inverka på hur rationellt resten av hanteringen är ordnad.

Mitt hembygge ger en bekväm arbetshöjd, timmerjiggen bör ju kompletteras innan det blir en bra arbetsställning.

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

husqvarna_med_sthil  
#246852 Jag ska ta mig in till handlaren och se om det finns grejor att utrusta med. Sedan ställa in sågen efter Tottes beskrivning. Vad gäller förlusterna i sågspån spelar det inte så jättestor roll nu i början utan jag får på sikt utveckla om det är roligt att hålla på med.

Jag hade hoppats på att klara 3-4 stockar om dagen och jag hade tänkt att ha vältan brevid sågplatsen som i början för utgöras av 2 stockar med ett spår i så stocken ligger kvar. Stockarna lägger jag sedan fram med traktorn. Alternativet att kanske kunna lägga fram flera stockar där de som inte sågas får ett eget spår i underlaget jag får rulla ur närmsta stocken från och som den bakom blir kvar i så det inte helt plötsligt rullar på mig en stock när jag sågar. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva så det blir tydligt.

Arbetsställningen kommer inte bli optimal men jag hade tänkt att börja där iaf. En högre arbetsställning kommer nog på önskelistan men jag vill komma igång snabbt för att testa. Det skulle vara helt fantastiskt roligt om det går att få fram virke som går att smårenovera med här hemma samt andra snickerier.

Har du byggt en fast sågbänk ?

Edit: Jag får nog be om ursäkt till ts också, trådkapsvarning.

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

Chris Halland  
#246884 Tack för svaren! flera intressanta inlägg. Bra info det där med att ställa den lite fetare, ska tänka på det, jag med.

Hittade förresten en betydligt större maskin i farsans verkstad, Husqvarna från 80-talet med 18 tums svärd på. Ser ut att klara betydligt större svärd, men tyvärr så har modellbeteckningsdekalen trillat bort.

Någon som vet hur man kollar vad modellen heter?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

totte  
#246885 Nä, det är inte lätt, men om du postar en bild på den så kan vi nog reda ut vad det är för nåt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).