Sågverk (mindre)

Pris kilsågat

12 inlägg 11991 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pris kilsågat

Jamax  
#240888 Vet nån vad priset på kilsågat golvvirke av tall kan kosta per kvm? Virket är ohyvlat och okantat, bara genomsågat och sen ströat...



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Pris kilsågat

Blivande snickare  
#240892 Kilsågat virke är väl kantat men inte i "raka" brädor, bara barken bortsågad så att plankan blir som en "kil". eller?
Ditt virke är bara kluvet ur en stock... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Pris kilsågat

halvproffs  
#240896 Jag sålde mitt för 500:- kvm men då var det färdigt att lägga in. 40mm tjockt av fina rotstockar. Ger ett kbm pris på 12500:- så det var jag rätt nöjd med. Nackdelen var att dom var 5,5m långa och mycket tunga att hålla på med. Man tar ju även tillvara på kanske 80% av stocken motför kanske 50 % i vanliga fall.

Användarvisningsbild

Re: Pris kilsågat

Camwood  
#241606
Jamax skrev:Vet nån vad priset på kilsågat golvvirke av tall kan kosta per kvm? Virket är ohyvlat och okantat, bara genomsågat och sen ströat...

Det du beskriver så är det vanligt genomsågat virke (okantat) och priset är helt avgörande vilken kvalitet (kvistfri fura = det högsta )det är på plankorna /bräderna.
Är det sen torkat till snickar torrt = 7-12 % fk så betingar det ett pris på ca 2 800 till 5 000 kr m3. Att det är så stor variation på priset beror på förutsättningarna vid försäljningen och efterfrågan och likvida kunder och mitt beroende av dessa :grin:

Användarvisningsbild

Re: Pris kilsågat

Camaro1969  
#685280
Camwood skrev:
Jamax skrev:Vet nån vad priset på kilsågat golvvirke av tall kan kosta per kvm? Virket är ohyvlat och okantat, bara genomsågat och sen ströat...

Det du beskriver så är det vanligt genomsågat virke (okantat) och priset är helt avgörande vilken kvalitet (kvistfri fura = det högsta )det är på plankorna /bräderna.
Är det sen torkat till snickar torrt = 7-12 % fk så betingar det ett pris på ca 2 800 till 5 000 kr m3. Att det är så stor variation på priset beror på förutsättningarna vid försäljningen och efterfrågan och likvida kunder och mitt beroende av dessa :grin:


kan man sätta något pris såhär 8 år senare?
allt har ju blivit mycket dyrare.. så 500 lät billigt

funderar på att försöka tillverka lite och sälja, har tillgång till planyvel och rikthyvel med fräs.

siktar man på 500:- tror ni man har något över för arbetet man lägger ner då?

Användarvisningsbild

Re: Pris kilsågat

Arvid0  
#685281 För ett 25*180 Baseco furugolv betalar du cirka 750:-/m2 så ett kilsågat klart att lägga-in-golv skulle jag aldrig sälja under 2000:-/m2 (utan att ha räknat på det) . Hellre högt pris för en så pass exklusiv vara. Sedan skulle jag föredra gran men smaken är ju som den är. Om du har ungefär de maskiner jag tror så skulle jag satsat på kvalitet istället för kvantitet.
En annan sak man kan tjäna på är fyrskäringar, balkar och stolpar av grövre slag.

Användarvisningsbild

Re: Pris kilsågat

halvproffs  
#685284 Lite fel att jämföra Basecogolv med ett tillverkat av en "hobbytillverkare".
Basecogolven är ju helt klara med ytskikt, färdigtorkat och helt klara att lägga in med färdigt resultat.
Andra golv måste läggas in löst, torka 1år, tas upp, läggas tillbaka,och slipas och lackas.

Användarvisningsbild

Re: Pris kilsågat

Arvid0  
#685289 Jo är ju inte så många som har kilsågat på hyllan. Sedan "måste" ju inte kilsågat läggas om och de flesta vill nog slippa att slipa dom. Är ju att jämföra äpplen och päron.


http://halsinglandsallmogegolv.se/prisl ... 94QAvD_BwE

Avatar Fallback

Re: Pris kilsågat

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685318 Kan inte låta bli att lägga in en bild av mitt kilsågade golv. Köpte 5 m långa och 35 mm tjocka kilsågade plank av ett lokalt sågverk. De fick ligga inomhus och torka i över 2 år innan jag hyvlade kanterna plana och fräste en not på bägge kanterna. Limmade sedan in en fjäder och pressade ihop dem. Golvet är 9 m långt så jag fick lägga en skarv med 3 lika breda plank som limmades ihop. Det blev sedan mycket slipning för att få golvet plant.
Här ser man skarven mellan de längsgående planken, obs inga glipor.
1607512002_img_0101.jpg

Användarvisningsbild

Re: Pris kilsågat

halvproffs  
#685335
lfq skrev:Kan inte låta bli att lägga in en bild av mitt kilsågade golv. Köpte 5 m långa och 35 mm tjocka kilsågade plank av ett lokalt sågverk. De fick ligga inomhus och torka i över 2 år innan jag hyvlade kanterna plana och fräste en not på bägge kanterna. Limmade sedan in en fjäder och pressade ihop dem. Golvet är 9 m långt så jag fick lägga en skarv med 3 lika breda plank som limmades ihop. Det blev sedan mycket slipning för att få golvet plant.
Här ser man skarven mellan de längsgående planken, obs inga glipor.
1607512002_img_0101.jpg


Kanonfint golv👍. Det är ju så att golvplankorna krymper olika mycket och då uppstår kanter vid sponten. Ävenså om det bara är en eller två mm så gör det ont att slå i tårna i kanterna så slipning är ett måste.
Golvet jag la in åt mig själv la jag medvetet med små springor för jag var så rädd att det skulle se ut som en stor bordsskiva, men ditt är ju super.

Användarvisningsbild

Re: Pris kilsågat

Arvid0  
#685336 Nu är det inte så många som lägger handhyvlade golv men du får en mycket bättre smutståligare yta än om du slipar golvet, maskinhyvlat kommer innan slipat vad gäller ytan. Sedan är det ju inget som säger att du ska/måste lägga in ett fuktigt golv, bättre att torka ner brädorna och justera dom när de är torra, beror ju lite på var/när man vill lägga ner arbetet.

Avatar Fallback

Re: Pris kilsågat

jakobn  
#685488
Camaro1969 skrev:
Camwood skrev:
Jamax skrev:Vet nån vad priset på kilsågat golvvirke av tall kan kosta per kvm? Virket är ohyvlat och okantat, bara genomsågat och sen ströat...

Det du beskriver så är det vanligt genomsågat virke (okantat) och priset är helt avgörande vilken kvalitet (kvistfri fura = det högsta )det är på plankorna /bräderna.
Är det sen torkat till snickar torrt = 7-12 % fk så betingar det ett pris på ca 2 800 till 5 000 kr m3. Att det är så stor variation på priset beror på förutsättningarna vid försäljningen och efterfrågan och likvida kunder och mitt beroende av dessa :grin:


kan man sätta något pris såhär 8 år senare?
allt har ju blivit mycket dyrare.. så 500 lät billigt

funderar på att försöka tillverka lite och sälja, har tillgång till planyvel och rikthyvel med fräs.

siktar man på 500:- tror ni man har något över för arbetet man lägger ner då?


Tror 500 är för lågt, men det hänger ju på dina förutsättningar. Framförallt tillgången på bra virke är avgörande. Så här brukar jag räkna.

Oftast använder jag kubikpris. (obs siffrorna är tagna ur luften)

Ex fin fura 1200kr m3
Pris sågade råämne 2400kr m3, 50% utbyte
Sågning 2000kr m3 (felsågning, underhåll såg mm)
Torkning, stapling mm 3000kr m3
Hyvling sortering, stapling igen 3000kr m3
Kundkontakt 1500kr m3
Bokföring mm 1000 kr m3

Summan av detta ger pris per kvadratmeter

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).