Sågverk (mindre)

Mobilt sågverk

16 inlägg 20689 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mobilt sågverk

Åretimmerhus  
#238738
image.jpg

Råkade komma över ett hembygge till rätt pris, nu tänkte jag bygga vidare. Tar tacksamt emot tips och idéer. Första projektet är att få igång sågen då den stått i 15år. Sen blir det nog att svetsa ihop några stocklyftare.


Senast redigerad av Åretimmerhus tis 01 okt 2013, 20:59, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Mobilt sågverk

Nolltax AB  
#238748 Röda bänken, åker den bakåt vid sågning?
Och, om så. Det däringa röda järnet, typ nått stockhållarlikt, följer det också med bakåt?
Om så är så torde det sågade hamna på gröna rullarna.
Dock, frågan är hur??
En närbild på sågenheten torde ej grumla blicken....

Avatar Fallback

Re: Mobilt sågverk

skogshasse  
#238749
Åretimmerhus skrev:
image.jpg

Råkade komma över ett hembygge till rätt pris, nu tänkte jag bygga vidare. Tar tacksamt emot tips och idéer. Första projektet är att få igång sågen då den stått i 15år. Sen blir det nog att svetsa ihop några stocklyftare.

hej på dej det skulle vara intresant att få se sågen i drift kan du såga en stock från början och samtidigt filma jobbet sen kan du lägga ut den på youtube

Avatar Fallback

Re: Mobilt sågverk

Nolltax AB  
#238750 Jag har ett par Volvobilar som har stått typ 15 år.
Visst vore det kul att köra ett race, men låt oss vara realistiska....

Avatar Fallback

Re: Mobilt sågverk

Åretimmerhus  
#238754 Röda bänken har hydraulisk matning fram/bakåt. Dom gröna rullarna på bänken är förlängningen som monteras bakom klingan. Nu letar jag lite lämpliga hydrauldelar till en lyft. Motorn är en b20.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mobilt sågverk

Nolltax AB  
#238769 Aha. Bilderna visar inte ett sågverk utan två delar av ett sågverk.
Vem hade gissat det utifrån första bilderna?

Användarvisningsbild

Re: Mobilt sågverk

halvproffs  
#238771 Kan en B20 verkligen orka driva en sågbänk i skaplig fart med normalgrovt timmer?
Tror nog att du får skaffa en dieselmotor för att få ork och ekonomi.

Avatar Fallback

Re: Mobilt sågverk

tallen100  
#238773 Beror ju på hur mycket det ska sågas, men visst är en diesel mer ekonomisk...

Avatar Fallback

Re: Mobilt sågverk

Åretimmerhus  
#238794 Vi får se om den orkar:) fotsättning följer. Ska försöka få igång motorn till helgen.
Men jag har inget intresse i att såga mängder med virke, snarare specialdimensioner till timmerhusen jag jobbar med. Takstolar, takåsar, stolpar, kärnvirke osv.
Men att motorn inte skulle orka det tror jag inte. Vi får se.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mobilt sågverk

JensSkoog  
#238821 B20 - den orkar det där. Men den är hård på supen!

Användarvisningsbild

Re: Mobilt sågverk

halvproffs  
#238831 Anledningen till att jag tvivlar på orken i motorn är; En i byn har en Sätersåg med en gammal Volvosexa som sackar betänkligt när dom sågar lite grövre tex 2*8" och det är väl vad man behöver till mycket inom bygg. Visst. man kan ju köra bänken väldigt sakta om man vill....Hoppas jag har fel....

Avatar Fallback

Re: Mobilt sågverk

Åretimmerhus  
#238836 Men det beror väl mycket på utväxling, varvtal och klingans skick, men som sagt vi får se.
Tänkte ju bygga vidare på den här sågen så ett motorbyte är inte omöjligt. Annars blir det b21 med turbo bara för nöjes skull:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mobilt sågverk

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238845
Åretimmerhus skrev:Men det beror väl mycket på utväxling, varvtal och klingans skick, men som sagt vi får se.
Tänkte ju bygga vidare på den här sågen så ett motorbyte är inte omöjligt. Annars blir det b21 med turbo bara för nöjes skull:)


Råoljemotor. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Mobilt sågverk

halvproffs  
#238855 Man får väl anta att klingan är i mycket bra skick annars blir det väl inte bra. Varvtalet på klingan regleras av hur stor klingan är och därmed utväxling från motorn. Iom att bänken har hydraulisk matning kan du ju köra så sakta du vill för att B20 motorn ska orka såga. Annars ser bygget riktigt proffsigt ut. Blir intressant att följa.

Avatar Fallback

Re: Mobilt sågverk

Åretimmerhus  
#238876 Nu är det inte så långt kvar till provkörning, motorn går runt, elen fungerar efter batteribyte.
Ska bara byta lite torra slangar och fylla i oljor osv.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).